Psychologička odkazuje ženám: Noste svoje telá s HRDOSŤOU

Psychologička odkazuje ženám: Noste svoje telá s HRDOSŤOU
19.6.2019 v kategórii Mama, autor Krista Harper/Spracovala Marika Koscelníková, foto: istockphoto.com

Možno si to ani neuvedomujeme, ako o svojom tele hovoríme počas tehotenstva a po pôrode. Zatiaľ čo ticho prijímame, ako ho mení rastúce dieťaťa, po pôrode sú pre nás tieto zmeny zdrojom frustrácie.

Navrhujem, aby sme toto toxické správanie mám, ktoré musia reagovať na poznámky typu: veď uvidíš po pôrode, vyzeráš dobre po pôrode, to máš z pôrodu, schudni po pôrode a tlak na to, ako vyzerá žena pred a PO, zmenili na úctu k nedokonalej kráse popôrodného obdobia.

Naše telo nám umožnilo vynosiť dieťa. Zaslúži si úctu

Dielo tvorenia, ktoré naše telá zaväzuje rásť, rodiť a vychovávať dieťa, je úžasné a vyžaduje úctu. 

Ako terapeutka som spolupracovala s mnohými ženami trpiacimi poruchami príjmu potravy, závislými na tom, ako vyzerajú, chorobne závislými na cvičení a zdravej strave. So ženami, ktoré počas tehotenstva neprijímali svoje telo. So ženami, ktoré ho po pôrode nenávideli. 

Dlho som premýšľala o tom, že by som chcela zmeniť rozhovory o ženskom tele.  Čakám druhé dieťa. Dievčatko. Chcem, aj kvôli nej, aby sme sa o ženskom tele konečne prestali baviť bez úcty

Snívam o tom, že moja dcéra bude vyrastať v spoločnosti, v ktorej sú ženské telá rešpektované. Chcem, aby žena po pôrode neriešila, kedy schudne a „napraví“ všetko, čo jej tehotenstvo na tele zmenilo, ale aby všetky zmeny vnímala ako zázrak, vďaka ktorému „stvorila“ dieťa. 

Tehotenstvo nie je prechádzka ružovým sadom: nevoľnosti,bolesti, opuchy, kŕče v nohách, únava, prsia... Naše telá tvrdo pracujú pre nás a naše dieťa. 

Naučme sa praktizovať vďačnosť svojmu telu 

Po rokoch dávkovania „falošnej krásy“ médiami sa môže stať jednoduchým a toxickým návykom neobjektívne kritizovať svoje telo. Ak sa ocitnete pred týmto stavom, pokúste sa urobiť krok späť, posunúť svoju perspektívu a poďakovať svojmu telu za všetko, čo pre vás robí, najmä počas tehotenstva a po pôrode. 

Začať môžete takto:

Ďakujem vám, ruky, za to, že ste ma nechali odpočívať na mojom bruchu a spojiť sa s mojím dieťaťom, keď cítim jej sladké kopnutia a bolestivé kotrmelce. Ďakujem vám, oči, že ste ma nechali ponoriť sa do očí môjho krásneho bábätka. Ďakujem vám, prsia  za to, že sa moje dieťa môže nakŕmiť a schovať sa pri ich teple. Ďakujem vám, nohy, za to, že ma držíte, keď padám od únavy. 

Pre nás, ženy, je už zvykom kritizovať svoje telo, takže praktizovanie telesnej vďačnosti sa môže najprv zdať neprirodzené. Ale ak sa to naučíte, jedného dňa sa poďakujete aj striám za to, že sa vaše brucho prispôsobilo novému životu vo vás.

S touto novou perspektívou sa môžeme odkloniť od kritiky a pociťovať vďačnosť za to, čo nám vlastne naše telo umožnilo. Stať sa mamou.  

telo po pôrode

Telo nás drží vo všetkých fázach materstva

Ako nová mama sa neustále prebúdzate, aby ste sa starali o svoje dieťa, pretože váš materský inštinkt bojuje proti všadeprítomnému vyčerpaniu a potrebe spánku.

Keď vychovávate svoje dieťa, vyťahujete všetky zbrane: ťaháte kočíky, manévrujete protestujúce deti do autosedačiek, snažíte sa vydržať obdobie vzdoru, držíte krok s vaším batoľaťom, keď skúma svet.

Vaše telo vám umožňuje držať krok s požiadavkami materstva a to je niečo, za čo si zaslúži náš obdiv. 

Mám snáď ešte jednu radu najmä pre ženy, ktoré trápi prírastok hmotnosti počas tehotenstva a ktorá sa mi v praxi terapeutky osvedčila. Dohodnite sa so zdravotnou sestrou, aby vám výsledky váženia nepovedala.  Povedzte svojmu lekárovi, aby vás nehodnotil  podľa čísel,veľkosti panvy, prírastku na váhe, ale podľa prospievania vášho bábätka. 

Nechajte svoje tehotné telo rásť, pretože sa potrebuje prispôsobiť vášmu dieťaťu a skúste sa zbaviť stresu z čísel.

Zdroj: mother.ly