Kristína Majerová | 2. apríl 2024
foto: archív rodiny, istockphoto

Jana Rusnáková (42) je srdcom východniarka zo Spišskej Novej Vsi, ktorá žije od roku 2017 na nádherných Kapverdských ostrovoch. Aký je však reálny každodenný život na ostrove dún, nekonečnej pohostinnosti a nesmierneho šťastia?

Jana žije na ostrove BOA VISTA so svojím manželom Romi de Jesus  a trojročným synom Victorianom.

Život na Kapverdoch

Život na Boa Viste je jednoduchší, pomalší. Zároveň viac spontánny. Človek nepotrebuje veľa vecí, stačí málo. Žije sa oveľa kvalitnejšie. Mám menej nákladov, keďže je celý rok teplo a nepotrebujem oblečenie na štyri ročné sezóny. Viac sa usmievam. Syn vyrastá v tom najkrajšom magickom prostredí. Mám pocit, že jeden deň nestačí na to, čo všetkom chcem zažiť a precítiť. Je tu prílev ozajstného vnútorného šťastia.

Túžba žiť slobodne a viac sa usmievať

Kapverdy som úplne neplánovane navštívila v roku 2017. Po strate otca som hľadala samu seba. Túžila som po vnútornom pokoji na slnečnom exotickom pokojnom mieste, kde sa ľudia navzájom na seba usmievajú a žijú slobodnejšie. Taký život miloval môj otec, spojený s prírodou a slnkom. Viedol k tomu aj nás, svoje deti. A tak som navštívila po prvýkrát ostrov Sal, kde vtedy pôsobila moja kamarátka ako hudobníčka v známom hoteli,  ktorá ma, v podstate, do tohto raja vtiahla. Jej apartmán v meste Santa Maria sa mi stal mojou prvou skúsenosťou pocítiť atmosféru tohto čarovného miesta.

Prečo práve Kapverdy?

Z môjho prvého pobytu boli pocity úplne jasné. Veľké nadšenie, radosť, zvedavosť. Vnútorný hlas mi hovoril, že tu mám ostať. Človek sa na Kapverdoch nikdy nenudí a prostredie a ľudia vás vtiahnu do deja ich každodenného života. Po pár dňoch som nadobudla pocit, že sem akosi patrím, že toto je miesto, kde možno zakotvím. A tak sa aj stalo. Prebudil sa aj môj podnikateľský duch. Pobyt som si zopakovala v tom roku ešte raz a následne som prišla preskúmať ostrov Boa Vista, kde som si po troch týždňoch nechala všetky letné veci s rozhodnutím, že sa sťahujem z Európy. Ľudia mi vraveli, že som blázon alebo, slušnejšie, odvážna.

Strukoviny ako základ stravy na Kapverdoch

Strukoviny, ryža, sladké zemiaky, varená dusená zelenina a veľa rýb sú základom jedálnička. Zvyknú miešať veľa karbohydrátov, na tanieri súčasne ryža aj zemiaky. Kuchyňa však vôbec nie je mastná a ťažká, naopak, jedia veľmi zdravo. Manžel je vášnivý rybár, takže mám výber z tých najlepších rýb a morských plodov. Na Slovensku ryby vôbec nejem, okrem tresky, ktorá mi tu na ostrove občas chýba. Homár je tu taktiež temer bežnou súčasťou. Ak sa manželovi podarí uloviť, všetci sa zalizujeme. Mäso je veľmi čisté, biele, sladšie ako kuracina a neskutočne dobre vonia.

Neprestajne v pohybe

Na Kapverďanoch je viditeľné, ako veľmi strava človeka ovplyvňuje výzor. V porovnaní s tým, koľko zjedia je až prekvapivé, koľko toho zvládnu. Veľmi veľa sa hýbu, športujú, chodia naboso, ženy majú deti odmalička uviazané v šatkách alebo v náručí a robia za pochodu bez nariekania alebo bez ťažkostí. Neprestajne sa hýbu. Krivý chrbát je zriedkavý, len samé vyšportované telá. Pôsobia štíhlo, sú veľmi šľachovití, s neskutočnou silou, rozvahou a výdržou.

Mama z Kapverdských ostrovov: Nič sa nevyrovná pokoju a pohode na ostrove

Malé deti s rybou a ryžou v ruke

Deti vysedávajú na ulici a prvé, čo uvidíte, je ryža v miske, strukoviny, mäsko alebo ryba v ruke. Mamičky bežne dojčia, sú k tomu vedené už od pôrodu. Kurací vývar sa dáva deťom s ryžou. Ryžu zbožňujú všetky deti, taktiež kukuričné kaše. Používajú aj veľa práškových produktov a umelé mlieko pre deti. Čerstvé kravské mlieko tu nenájdete, resp. doteraz som sa s ním nestretla. Deti pijú kozie mlieko, z ktorého sa robí skvelý známy kozí syr. Domáce panie robia výborné domáce jogurty.

Nástupný plat 250 eur

V hlavnom meste sa miestni muži živia dodnes rybolovom. Predstavuje hlavný zdroj príjmu a posúva sa z generácie na generáciu. Mnohí muži sú zamestnaní ako elektrikári, pracovníci úradov, v banke, reštauráciách, baroch či predajniach. Viacerí majú vlastné zárobkové činnosti ako maliari, umelci, technici, inžinieri a veľa z nich pracuje aj na stavbách. Kapverďania tiež pracujú v športových plážových centrách ako inštruktori. Ženy sú hlavou rodiny, pracovne sa vedia vynájsť.  Niektoré varia denné menu, pečú miestne špeciality, sú prevádzkarky, učiteľky a podobne. Veľa ľudí sem prišlo za prácou aj z okolitých ostrovov kvôli all inclusive hotelom. Nástupný plat je väčšinou okolo 27 000 escudos (250 eur), priemerný okolo 300 eur. Kilo kozieho mäsa pre hotely stojí však 9 eur, kilo kuraciny je okolo 6 eur. Pre nich je však plat postačujúci, vedia si z neho pokryť náklady. Samozrejme, odvíja sa od skúseností a jazykového vybavenia.

Mama z Kapverdských ostrovov: Nič sa nevyrovná pokoju a pohode na ostrove

Materiálny svet nemá na ostrovoch hodnotu

Až tu som si uvedomila, ako Európa žije materiálnym zabezpečením. Je však potrebné mať všetkého tak veľa? Spomínam si na časy, keď som dennodenne bola v obchodných centrách. Dnes ich obchádzam. Raz za čas si spravím zásobu plaviek na osem mesiacov, troje páry šľapiek a poviem si, ako mi je na ostrove dobre. Hoci sa veľa ľudí vyjadruje o Kapverdoch ako o chudobnej zemi, nesúhlasím s nimi.

Odmalička vyrastajú v úplne iných podmienkach, nemajú s čím porovnávať. Porovnávať môžu iba tí, ktorí vycestovali alebo migrovali. Samozrejme, ako všade na svete, aj tu sa nájdu sociálne slabé rodiny, ktorým treba pomôcť. Dôraz sa kladie na spoločne strávené chvíle. Jedávajú bez mobilov. Často a radi sa navštevujú. Majú na seba čas. Kto z nás v Európe ho má? Nemajú radi konflikty. Držia sa pravidla, čo sa stalo dnes, už sa zajtra nerieši. Buďme vďační za nový deň a neťahajme včerajšok do dnešného dňa.

Ľudia na Kapverdoch neriešia, neponáhľajú sa

Domáce práce si delia spoločne, ale žena je tu veľmi silná a zvláda naozaj veľmi veľa. Muž je síce silák na všetky ťažké a náročné práce, ale vidíte ho aj upratovať. Veľmi milé je, a stále ma to poteší, že ľudia na ulici sa zastavia, aj keď sa niekam ponáhľajú, v pokoji sa porozprávajú. Veľmi typické pre nich je zabúdanie. Jednoducho, neriešia. Veľakrát naozaj nereagujú, meškajú, nedodržia dohodnuté, ale niekedy prekvapia aj opakom. Nič sa nevyrovná pokoju a pohode na Kapverdoch. Počúvam to stále dookola.

Kliniky bez operačných sál

Plánovala som rodiť priamo tu na ostrove do prírodného soľného jazierka, kde by som mala pri sebe pôrodné pomocnice, ktoré fungujú aj tu, na ostrove. Bol môj sen zažiť tento krásny moment v kontakte s povrchom Zeme. Avšak obdobie lockdownu ma prinútilo vycestovať na Slovensko. Kvôli dlhému letu mi však nebolo odporúčané vrátiť sa naspäť, a tak sa syn narodil ako klasický mulat Bratislavčan narodený na Kramároch so slovenským občianstvom a pasom. Dnes už má dvojité občianstvo. Na Kapverdoch dodnes nie je pôrodnica. Ženy sa na pôrod presúvajú letecky do nemocníc na hlavnom ostrove Santiago (23 minút letecky) alebo na ostrov Sao Vicente. Aktuálne všetky čerstvé mamičky tvrdia, že oproti minulým rokom sa veľmi zlepšil prístup v pôrodniciach. Zdravotná starostlivosť na ostrove je poskytovaná v zdravotnom centre. Máme privátne kliniky aj zubárov, avšak nemáme operačné sály. Verím, že situácia sa zlepší pribúdajúcim počtom rodín aj detí.

Trojmesačná materská dovolenka

Mamičky dostávajú mesačne 1 500 escudos / 15 eur na mesiac pre dieťa počas prvých šiestich mesiacov. Materská dovolenka je teraz tri mesiace (donedávna dva mesiace). Nie je veľmi na výber, či s dieťaťom ostane doma matka alebo pôjde do práce. Jedine, že sa má kto postarať o rodinu, avšak tu je hlavou rodiny žena, tak sa vracia na svoje pracovné miesto, ktoré jej zamestnávateľ drží tri mesiace od pôrodu. Samozrejme, sú aj výnimky. Počas troch mesiacov štát hradí 70 % výšky platu. Obvykle potom mamičky dávajú detí do detských jaslí alebo využívajú pomoc z rodiny.

Mama z Kapverdských ostrovov: Nič sa nevyrovná pokoju a pohode na ostrove

Typické aj atypické jasle na Kapverdoch

Na ostrove fungujú štátne jasle, kde je poplatok cca 20 eur mesačne. Je povinné pribaliť plienky a potrebné veci podľa veku dieťaťa. Deti sú rozdelené do troch skupín, jedna skupina 25 detí je vedená jednou učiteľkou. K dispozícii bývajú tri učiteľky a majiteľka, ktorú často vidíte, ako v náručí drží svojho vnuka, každý deň varí, stará sa a dohliada na chod jaslí. Pani učiteľky majú striktne zakázané telefóny, čo sa mi veľmi páči. Dieťa môže ísť do jaslí už od troch mesiacov. Nebýva problém sa tam dostať. Náš syn Victorian zatiaľ trávi čas hraním sa na pláži, s rodinou a priateľmi. Jasle sme zatiaľ nezvolili, ale ak sa tak rozhodneme, budú to štátne jasle, kde sú aj miestne, ale aj zahraničné deti. Na výber sú aj rôzne súkromné škôlky, kde sú poplatky od 25 eur/mesačne až po 300 eur v prípade francúzskej škôlky, kde sú deti zo všetkých končín sveta alebo majú jedného rodiča Kapverďana.

Za mestom Sal Rei Baraca sa nachádzajú jedny veľmi atypické jasle, kde som krstná mama. Niekedy je tam aj 70 detí, 4 - 5 učiteliek, dve poschodia. Prevádzka je veľmi náročná s otváracou dobou od 5:30 hod ráno do 01:00 hod v noci. Poplatok je od 15 do 25 eur. Pani riaditeľka býva  priamo v budove a sama má tri deti. Bežne sa varí na plynových bombách vo veľkých kotloch. Túto voľbu volia rodičia, ktorí zvyčajne pracujú v all inclusive hoteloch na tri zmeny. Viesť túto škôlku je veľmi náročné, nakoľko veľa rodičov zabúda deťom pribaliť potrebné základné veci, ako aj zaplatiť mesačnú čiastku.

Afro-brazílsky tanec a boj už od troch rokov

Jeden z veľmi vyhľadávaných krúžkov je „capoeira“ - afro brazílsky boj a tanec v jednom, a to už od troch rokov. Obľúbený je kvôli pohybu, akrobatickému tancu, hudbe i disciplíne. Deti sa učia batukadu bubnovanie, hudobné nástroje, ktoré sprevádzajú známe karnevaly. V ponuke sú aj tanečné krúžky, divadlo, škola baletu, plavecký kurz, kone, súkromné hodiny jazyka, či hudobného nástroja. Mne osobne tu chýba hudobná škola, ale riešenia sa dajú nájsť. Rodičia si nerobia ťažkú hlavu z každej odreniny, deti sa vedú k samostatnosti, dokážu veľmi pokojne reagovať aj vo vypätejších situáciách.

Manželstvo s originálnym Boa Vistanom nie je žiadna nuda

Môj manžel je úplne z iného sveta. Náš vzťah je veľmi zaujímavý, veľa sa zabávame, ale aj spoločne od seba učíme a posúvame sa vpred. Ja mám rada organizáciu, rýchlosť, komunikáciu, veľa som cestovala. On ako surfer je milovník oceánu, prírody, zameraný na vodné športy, jednoduchosť. Introvert. Milujem naše stanovanie v divočine pod hviezdami a teším sa, že sa náš syn už pridal ku nám.

Čo ma veľmi prekvapilo, bola skutočnosť, aké je komplikované, keď chce naša rodina vycestovať mimo Európu. Ak chcú Kapverďania vycestovať, musia požiadať o shengenské vízum. To v praxi znamená podať žiadosť po zdokladovaní potrebných dokumentov zo strany žiadajúceho a pozývajúceho (to som bola napríklad ja), následne som čakala na overenie pozvania od cudzineckej polície a až potom, keď som toto obdržala, mohol si manžel podať žiadosť o vízum. Taký je proces pre každého Kapverďana, inak sa do Európy nedostanú. Samozrejme, všade a na všetko sa čaká. Veľmi ma to mrzí, že títo úžasní ľudia vlastne nemajú slobodnú možnosť vycestovania. Ak im víza udelia, už nepotrebujú ďalej nič riešiť a môžu pokojne vycestovať.

Mama z Kapverdských ostrovov: Nič sa nevyrovná pokoju a pohode na ostrove

Záchrana korytnačiek i žiadosť o ruku

Aktuálne pracujem ako sprievodkyňa, čo ma veľmi baví. Sprevádzam celoročne, najmä slovenskú a zahraničnú klientelu. Na Boa Viste sa ako jediná Slovenka špecializujem na poznávacie výlety, ktoré sú zamerané na pomoc miestnej komunite. Taktiež sa venujem monitorovaniu vzácneho druhu karety obrovskej a večerným expedíciám, ako aj dobročinnosti na ostrove formou pomoci deťom a rodinám. Svoje povolanie považujem za osobné poslanie. Vnímam, že som správny človek na správnom mieste, ktoré ma vtiahlo do svojej atmosféry a krásy. Vo svojej práci mám neskutočne veľa zážitkov, najviac mi v pamäti utkvelo, keď som bola pravou rukou klienta, ktorý sa rozhodol požiadať o ruku svoju partnerku počas výletu na nejakom krásnom mieste.

Krásne momenty sú, aj keď ma klienti objímajú a dojatí ďakujú za výlety, najmä večerné korytnačie výpravy sú veľmi čarovné. Spätná väzba je pre mňa najsilnejšia motivácia, ktorú dostávam.

Chuť Slovenska mame v zahraničí chýba

Napriek tomu, že život tu milujem, Slovensko mi stále chýba. Predovšetkým rodina. Pri plánovaní cesty na Slovensko je pre nás náročné naplánovať čas, nakoľko sa z tepla a oceánu do čižiem nechce nikomu. Vraciame sa sem na pár mesiacov, aby sme tu boli dlhší čas a čas využili naplno.

Niekedy ma prepadne chuť na kyslú kapustu, knedle, prívarky, kačku, lokše či na naše úžasné polievky... Domov sa teším na dobré halušky a pirohy, tvaroh a bryndzu... Mám šťastie, že mi klienti alebo priatelia nosia parenice, syrové nite, karičku, horalky a iné dobroty, takže na chuť Slovenska nezabúdam.

Poznáte Boa Vista?

• Lokalizácia: Atlantický oceán
  • Kontinent: Afrika
  • Štát: Kapverdy
  • Hlavné mesto: Sal Rei
  • Rozloha: 620 km²
  • Počet obyvateľov: 12 000
  • Používané jazyky: portugalčina, kreolština
  • Mena: Kapverdské Escudo (100 CVE = cca 1 €)
  • Časový posun: - 1 hodina voči UTC

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: