Výskumy dokázali, že deti, ktoré jedia viac ovocia a zeleniny, sú vo väčšej duševnej pohode

Marika Koscelníková | 5. január 2022
Zelenina a ovocie

Ponúkame niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť zaviesť do jedálnička viac ovocia a zeleniny

Nedávna správa v BMJ Nutrition (ext. zdroj správa BMJ) ukázala, že vyššia spotreba ovocia a zeleniny súvisí s lepšou duševnou pohodou u detí školského veku. Deti, ktoré mali päť alebo viac porcií ovocia a zeleniny denne, zvládajú lepšie stres, pozitívne sú ovplyvnené ich rozhodovacie procesy a nálada (ext. zdroj štúdia). 

Nezľaknite sa počtu "päť porcií za deň", skôr myslite na rozmanitosť a tiež na veľkosti porcie v závislosti od veku dieťaťa.

Napríklad päť porcií pre 3-ročné dieťa je 1 šálka ovocia a 1 šálka zeleniny na celý deň. Na druhej strane, 10-ročné dieťa dostane 1 1/2 šálky ovocia a 2 až 2 1/2 šálky zeleniny na celý deň.

Tu je niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť zaviesť do jedálnička viac ovocia a zeleniny:

Pridajte viac na tanier

Podávanie väčšej porcie zeleniny pomáha deťom zjesť jej viac. (Vážne, stačí dať na tanier viac zeleniny alebo ovocia a aj keď porciu deti samozrejme nezjedia celú, zjedia z nej viac!)

Pridajte trochu inej chuti

Pridanie štipky byliniek alebo soli na zeleninu môže motivovať vaše dieťa ochutnať novú chuť už poznanej mrkvy alebo paradajky. Trošku bazalky, ružovej soli, roztopeného masla a pod. môže motivovať k väčšej zvedavosti, vyskúšajte. U mnohých detí "zabrali" mixované polievky - brokolicová, špenátová, hrášková a pod. Rovnako viete zeleninu podať v prívarku či šťave, skúšajte, čo dieťaťu zachutí.

Nechutí? Ponúknite porciu ovocia a zeleniny častejšie  

Niektoré deti možno budú musieť vidieť jedlo niekoľkokrát, aby sa rozhodli, či ho budú jesť. Novú potravinu treba skúsiť podávať dieťaťu (v rôznych formách, úpravách, či kombináciách) aspoň 15-krát, aby sa dalo povedať, že to asi nie je láska na prvý pohľad.

A potom to po čase treba trpezlivo skúsiť znova – najmä s tými druhmi potravín, ktoré sú naozaj dôležité: ovocie a zelenina.

Podávajte jedlo s jednou alebo dvoma položkami, o ktorých viete, že ich dieťa zje

Napríklad jahody k jogurtu, miešané vajíčka so špenátom, mrkva s cestovinami a podobne. Veď vy už niečo kreatívne vymyslíte. 

Vytvorte si rutinu pridávania týchto potravín do každého jedla a občerstvenia, ak je to možné. Deti milujú čosi "hryzkať", tak nechajte na stole občerstvenie s mrkvou, cukrovým hráškom, hroznom a orieškami, syrom a niekoľkými celozrnnými sušienkami.

Fuj zelenina? Skúste to takto
Prečítajte si tiež:

Fuj zelenina? Skúste to takto

Netrestajte a nepodmieňujte

Trestať dieťa za to, že nejedlo žiadnu zeleninu (alebo jej nezjedlo „dosť“), sa môže obrátiť proti vášmu úsiliu ovplyvniť stravovacie návyky vo všeobecnosti. Pozitívna motivácia predstavuje odmenu za pozitívne správanie, zatiaľ čo negatívna motivácia predstavuje negatívny dôsledok, ak dieťa neurobí, čo mu hovoríte.

Inými slovami, ak svojmu dieťaťu poviete, že nedostane dezert bez toho, aby si predtým nedalo lyžicu hrášku, je to negatívna motivácia. 

Vašou úlohou je ponúknuť dieťaťu rozmanitosť v strave, ponúkajte rôzne jedlá bez nátlaku a dovoľte dieťaťu ochutnávať a rozhodnúť sa, čo mu zachutí.
Zdroj: motherly.com

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: