DETSKÉ PROGRAMY: Naučia vaše dieťa rozprávať?
Aj vy zapnete svojmu malému TV s obľúbeným programom v nádeji, že sa na neho niečo dobré, napríklad nové slová a vedomosti, nalepia? Vedci si zobrali tieto špeciálne programy a náučné DVD na mušku a urobili výskum. Na čo prišli? Čítajte.
Dnešní rodičia majú k dispozícii nepreberné množstvo rôznych produktov zameraných na rozvoj svojich detičiek – takmer každá hračka sľubuje zlepšenie alebo urýchlenie vývinu nejakej schopnosti.
Významné miesto na trhu patrí edukačným videám alebo televíznym programom, z ktorých mnohé sú určené pre deti už od bábätkovského veku. Väčšina takýchto produktov pre najmenších sa orientuje na rozvoj reči, čo je jedna z najväčších vývinových výziev, ktorým batoľatá čelia.
Televízor v detskej izbe? NIE!
Dokážu sa malé deti učiť nové slovíčka z televízie?
Túto otázku si položil tím výskumníkov vedených Judy DeLoache. Pretože chceli sledovať, aký je najefektívnejší spôsob učenia sa nových slovíčok, rozdelili väčšiu skupinu detí vo veku 12 až 18 mesiacov na 3 podskupiny, z ktorých každá mala za úlohu naučiť sa počas jedného mesiaca 25 slovíčok vo svojej rodnej reči.
Deti v jednej skupine sa ich učili pozeraním komerčného DVD zameraného na rozvoj slovnej zásoby, ktoré im rodičia púšťali niekoľkokrát do týždňa po dobu 4 týždňov.
Druhá skupinka detí dostala rovnaké DVD, ale ich rodičia boli inštruovaní, aby ho aktívne pozerali spolu s deťmi.
Deti z tretej skupiny nemali k dispozícii žiadne video, ale rodičia dostali zoznam cieľových slov a inštrukciu naučiť ich deti spôsobom, akým ich doma bežne učia nové výrazy.
Pre porovnanie sledovali výskumníci aj štvrtú, kontrolnú skupinku detí, ktorých rodičia nedostali žiaden zoznam cieľových slov, ani video. Na konci výskumníci otestovali, koľkým novým slovíčkam deti rozumejú.
Naučí televízia dieťa nové slovíčka, alebo to zvládnu rodičia bežnou výchovou?
Ako najefektívnejší sa ukázali byť „obyčajní“ rodičia bez videa. Prekvapivo, ani jedna skupinka detí, ktoré sa učili s pomocou DVD, nebola lepšia než kontrolná skupina.
Takýto záver nie je ojedinelý, podobné zistenia prináša viacero nedávnych štúdií zameraných na sledovanie efektivity učenia sa slovíčok z televíznych programov u malých detí. Ukazuje sa, že pre osvojovanie reči v ranom veku je kľúčových niekoľko podmienok, ktoré samotné pozeranie televízneho programu nedokáže zaručiť.
Chcete u bábätka podporiť rozvoj reči? Rozprávajte sa s ním!
Ako rozvíjať reč batoľaťa?
Najdôležitejšia je interaktívnosť, keď rodič reaguje na detské verbalizácie („Áno, to bol havo!“), vyjasňuje pozorované udalosti („Havo sa zľakol auta!“) a prepája videné s každodennou skúsenosťou dieťaťa („Pozri, aj tento havo má ušká!“).
Nové slovíčko musí tiež prísť v tom správnom okamihu, keď sa dieťa sústredí – rodičia si to možno ani sami neuvedomujú, ale spravidla si predtým, než pre dieťa pomenujú neznámy predmet, získajú jeho pozornosť („Samko, aha! Aký veľký havino!“).
Televízne programy väčšinou nedokážu efektívne pracovať s pozornosťou dieťatka, pretože často obsahujú príliš veľa rušivých faktorov ako hlasné zvuky alebo mnohé farebné obrázky, ktoré však nie sú zosynchronizované s prezentáciou nových slovíčok.
Pozeranie TV môže spomaliť rozvoj reči
V spomínanej štúdii nemala televízia na rozvoj slovnej zásoby detí žiaden pozitívny vplyv. Objavujú sa však aj zistenia, že pozeranie televízie môže dokonca spomaľovať učenie sa reči. Dôvod?
Čím viac deti pozerajú televíziu, tým menej sa rozprávajú s rodičmi. A čo pri rozvíjaní slovnej zásoby pomáhalo najviac? „Obyčajné“ knižky. Tie si totiž dieťa nevie čítať samo.
Pri prezeraní leporela rodič batoľaťu ukazuje obrázky, opisuje ich a vyzýva dieťa, aby ukazovalo, čo vidí. Sleduje pritom, či sa dieťatko sústredí a svoje tempo prispôsobuje jeho tempu. Práve takáto interakcia je pre rozvoj reči najdôležitejšia.
Z týchto poznatkov vyplýva, že ak má vaše malé dieťatko rado náučné videá a vy chcete, aby mali skutočný vplyv na rozvoj jeho slovnej zásoby, snažte sa ich „čítať“ spolu, podobne ako knižky.
Zdroj: DeLoache, J. S., Chiong, C., Sherman, K., Islam, N., Vanderborght, M., Troseth, G. L.,... & O’Doherty, K. (2010). Do babies learn from baby media? Psychological Science.
Televízia a detský divák