Na problémy detí reagujte empaticky. Skúste to TAKTO

Michaela Klamová | 14. jún 2022
Dieťa a komunikácia

Ak máte pocit, že sa vám vaše dieťa nezdôveruje so svojimi problémami, dôvodom môžu byť vaše nesprávne reakcie.

Keď je smutné, sklamané či nahnevané, ako prvé potrebuje nájsť pochopenie u svojich rodičov. Rodič ale nechce vidieť svoje dieťa nešťastné, a preto je často jeho prvým popudom inštinktívne tieto emócie zastaviť.

Vety typu „Nebuď smutný“ či „Nehnevaj sa“ problém nevyriešia a dieťa sa, navyše, za svoje emócie začne hanbiť. Má pocit, že rodič jeho problém nechápe a cíti sa byť so svojím trápením samo. V podstate sa deti v takýchto situáciách naučia, že ak sa otvoria a rozprávajú o svojich emóciách, cítia sa ešte horšie. 

Nepoužívajte vety typu:

  • Neboj sa.
  • Nebuď sklamaný.
  • Nebuď taký.
  • Nehnevaj sa.
  • Berieš to príliš vážne.

Skúste radšej komunikovať takto:

  • Je to problém. Chápem to.
  • Hneváš sa, tiež by som sa hnevala.
  • Máš plné právo cítiť sa sklamaný, ja som bola tiež sklamaná, keď som bola v tvojom veku.
  • Viem, že je ťažké vidieť niekoho robiť niečo, čo chceš ty, ale nemôžeš.
  • Vidím, že si nahnevaný, určite máš na to dobrý dôvod. Rada by som o ňom počula.
Keď poskytnete dieťaťu správnu dávku empatie, uľaví sa mu a vaše prepojenie sa prehĺbi. Niekedy je vedomie, že rodičia chápu problém, všetko, čo deti potrebujú a ďalej už dokážu napredovať samy.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: