Láska je viac ako slovo: 5 spôsobov vyjadrenia lásky podľa Garyho Chapmana

Láska je viac ako slovo: 5 spôsobov vyjadrenia lásky podľa Garyho Chapmana

14.2.2017 v kategórii Dieťa, autor Mgr. Jarmila Hýroššová, publikované v MAMA a ja 5/2010 foto: iStock.com

Čo urobíte, keď chcete svojmu dieťaťu povedať „Mám ťa veľmi rád/rada“? Poviete tieto slová? Ukazujete vašu lásku aj tým, čo robíte? Podľa rodinného psychoterapeuta Garyho Chapmana existuje 5 spôsobov vyjadrenia lásky, ktorými môžeme svoje deti uisťovať ako ich ľúbime.

„Jasné, že ľúbim svoje dieťa,“ počul často hovoriť mladých rodičov americký rodinný terapeut Gary Chapman. Jeho protiotázka znela: „A robíte to tak, aby to mohlo dieťa aj vnímať a cítiť?“ Jeho teória znie:

Existuje 5 hlavných prejavov lásky

Všetky deti potrebujú vyjadrovať lásku všetkými týmito spôsobmi, rovnako ako potrebujú vyváženú stravu. Existuje však „jazyk“, ktorý hovorí k dieťaťu najhlasnejšie. Úlohou rodičov je v prvom rade rozpoznať, ktorý je pre ich dieťa kľúčový, teda ktorému najlepšie rozumie a následne mu lásku prejavovať obzvlášť pomocou neho. Medzi 5 kľúčových prejavov lásky zaraďujeme: telesný kontakt, darčeky, pozornosť, slová uistenia a prejavy služby.

Odhaľte kľúčový jazyk lásky vášho dieťaťa

Problém v komunikácii nastáva, keď náš náprotivok hovorí inou „rečou“ lásky ako my – vtedy unikne toto posolstvo do prázdna – a na konci zostaneme obaja – my i náprotivok s nenaplnenou potrebou lásky.

Aby sa to nestávalo, radí Chapman mamám i otcom, aby svojim deťom hovorili každý deň piatimi spôsobmi: Ľúbim ťa! Takto budú vedieť i v budúcnosti dávať a prijímať náklonnosť v každej „reči“ lásky. Priblížme si teraz jednotlivé prejavy lásky.

    

Prvý jazyk lásky - pohladenie

Pohladenia, maznanie, nežnosť – túto reč lásky poznajú novorodenci ako prvú. A užívajú si ju od prvého nadýchnutia: pulz sa znižuje, nohy a rúčky sa uvoľnia, mnohé deti rady zaspávajú v bezpečnom náručí rodičov.

Našťastie sú preč časy, kedy sa mladým rodičom tvrdilo, že akýkoľvek telesný kontakt (okrem potrebnej dávky pri kŕmení a kúpaní) rozmaznáva bábätko. Dnes už vieme, že deti majú nekonečnú potrebu lásky a telesného kontaktu.

Podľa mnohých štúdií sa ale veľa rodičov dotýka svojich detí len vtedy, keď je to potrebné: keď ich obliekajú alebo vyzliekajú, zapínajú im bezpečnostný pás v aute alebo ich nesú do postele. Najčastejšími prejavmi zo strany rodičov sú pohladenie a bozk. Existuje však nekonečne veľa možností, ako dieťaťu prejaviť lásku práve fyzickou blízkosťou.

Prečítajte si: Budovanie sebaúcty u detí

Možnosti, ako dieťaťu prejaviť lásku fyzickou blízkosťou

  • mama si posadí trojročné dieťa na kolená a číta mu;
  • otec sa naháňa so sedemročnou dcérou okolo stola;
  • večer držia rodičia dieťa pri zaspávaní za ruku;
  • staršie dieťa možno objať pri písaní domácich úloh;
  • mnohé deti milujú pohladenie po vlasoch;
  • chlapci uprednostňujú potľapkanie po pleci pri úspechu namiesto objímania;
  • zašportovať si s deťmi (fyzický šport) je tiež forma fyzického kontaktu;
  • držte sa s dieťaťom za ruky nielen pri prechádzke, ale hoci i pri sledovaní televízie
  • patrí sem i masáž alebo poškrabkanie chrbta a iné.

Rasťo, 10 rokov: „Som rád, keď sú prázdniny a ideme s našimi na dovolenku. Vtedy s otcom často chodíme na ryby, alebo hráme futbal a sú to také „naše“ chvíle... s mamou a segrou je to v pohode, ale keď som iba s otcom, tak je to iné – suprové!“

    

Druhý jazyk lásky - obdarovávanie

Kto už niekedy urobil dieťa šťastným tým, že mu daroval krásny lesklý gaštan alebo štvorlístok, ktorý našiel na prechádzke, ten vie, že veľkosť a cena nezohrávajú pri takomto obdarúvaní žiadnu rolu. To, čo sa ráta, je rituál: Ja ti niečo dám a ty si to môžeš nechať.

Našiel/našla som to pre teba, lebo si myslím, že ti to urobí radosť. Už malé deti si strážia takéto darčeky ako svoje bohatstvo. Pretože cítia, že tu nie je iba gaštan, modré plyšové zvieratko, či obrázková kniha, ale je to znak toho, ako veľmi ma mama ľúbi.

Je to malá porcia šťastia. Deti, ktoré už vedia rozprávať, sa rady pochvália: „Pozri toto mi priniesol ocko z cesty a toto tu mám od mamičky!“ Dieťa sa z darčeka neobyčajne teší a rovnako silné je i sklamanie, ak ho od rodičov pri ich návrate nedostane. Lebo darčekom mu ukazujú, že: „Na služobnej ceste som na teba myslel/a a je pre mňa dôležité, aby si sa tešil/a.“

Tento spôsob lásky ale na druhej strane neznamená, že máme deti zasypávať darčekmi. Vtedy hrozí nebezpečenstvo, že sa darček stáva rutinou a samozrejmosťou. Darčeky nemajú byť ani náhradou za ostatné prejavy lásky, napr. za chýbajúcu pozornosť.

Deti, ktoré uprednostňujú tento spôsob prejavovania lásky, milujú rôzne zaujímavé balenia, napätie pri ich otváraní a rady ukladajú darčeky na svoje čestné miesto.

Tipy: Kúpte úplne obyčajné veci, ako napr. mydlo, šampón alebo zubnú pastu, a dajte to dieťaťu ako prekvapenie. Pripravte mu na raňajky obľúbené jedlo a prikryte ho (kvôli prekvapeniu). Občas mu schovajte malé prekvapenie pod vankúš. Na narodeniny alebo iný sviatok mu pripravte špeciálny darček.

Lukáš, 7 rokov: „V peračníku mám pero, ktoré mi ocko doniesol až z New Yorku, píšem s ním iba písomky! Podľa mňa mi nosí šťastie, hlavne na angličtine.“

Tretí jazyk lásky - čas

Bábätká vôbec nepovažujú za niečo zlé, keď sa počas všedného dňa len tak pomimo zúčastňujú rodinného života. Najmä keď sú v rodine aj starší súrodenci, je celkom prirodzené, že sa denný program orientuje skôr podľa nich – bábätku úplne stačí prizerať sa tomuto dennému ruchu z babyšatky, kde je dobre chránené.

Ale aj preňho je dôležitou skúsenosťou, ak občas zažíva jeden z týchto vzácnych momentov, v ktorých cíti, že: Teraz je tu mamička alebo otecko len a len pre mňa! Teraz si pozrieme obrázkovú knižku a žiaden telefón ani termín nás pri tom nevyruší.

Odborníci tento čas nazývajú aj „quality time“ – voľne preložené vyhradený čas. Ide o chvíle, kedy dieťaťu sprostredkúvame  nasledovné: V tomto momente nie je nič dôležitejšie ako my dvaja! Quality time je napríklad to, keď sa 10 minút zhovárame so svojím dieťaťom a nerobíme pri tom nič iné. Je to i 15-minútové skladanie stavebnice alebo hra s dieťaťom na počítači. Je to dar, ktorý je prítomný v okamihu.

    

Ďalšie tipy:

  • Požiadajte večer dieťa, aby vám porozprávalo, aký malo deň.
  • Sadnite si k dieťaťu a naraňajkujte sa spolu.
  • Udržujte s dieťaťom konverzáciu pri jazde autom.
  • Zúčastnite sa spoločne nejakej špeciálnej akcie (napr. výstava, múzeum, plavba loďou a pod.).
  • Kontrolujte dieťaťu pravidelne domáce úlohy, zhovárajte sa, ako chápe učivo.
  • Čítajte si spolu knihu a hovorte o nej.

Romanka, 8 rokov: Maminka často pracuje a domov chodí už keď mám úlohy napísané. Niekedy to ale babka nevie, a tak na ňu počkáme. Ja to niekedy robím naschvál, že učivu nerozumiem. Keď mama príde, tak sa so mnou učí. Vie mi úlohy pekne vysvetliť. Vtedy som taká šťastná...“

Prečítajte si: Vedci sa zhodujú: krik nič nevyrieši

Štvrtý jazyk lásky - skutky a služby

Skutky a služby sú štvrtým prejavom lásky a znamenajú, že pre dieťa robíme niečo, čo si váži a čo má rado. Pre dieťa, pre ktoré sú prvoradé skutky, sú tieto činy nevyhnutné. Ak mu napríklad opravíme bicykel, znamená to pre neho viac než len to, že bude zasa jazdiť.

Prejavy služby však neznamenajú, že budeme pre dieťa robiť „všetko“. Tieto služby by mali byť primerané veku (4-ročnému dieťaťu môžeme ustlať posteľ, ale 8-ročné by to malo urobiť samo) a pre udržanie rovnováhy v tejto oblasti by sme mali pre svoje deti činiť najmä to, čo ony samy ešte nezvládnu.

Patrí sem napríklad:

  • oprava pokazenej hračky;
  • sprevádzanie dieťaťa k lekárovi;
  • odvoz do školy;
  • uvarenie obľúbeného jedla;
  • pomáhanie s domácimi úlohami;
  • pomoc dieťaťu pri upratovaní rozhádzaných hračiek;
  • ušitie kostýmu na karneval a pod.

Simonka, 5 a pol roka: „Viem, že ma maminka ľúbi. Aj vtedy, keď mi dá brokoličkovú polievku, ktorú moc neľúbim alebo mi dáva lieky, keď mám kašeľ. Ale podľa mňa – najviac ma ľúbi, keď mi dovolí na večeru pizzu. Ona si dá radšej šalát, lebo v ňom je viac vitamínkov, ale mne a ocinovu dá pizzu – to nás ľúbi úplne najviac, však?“

Piaty jazyk lásky - slová uistenia

Každý pokrok je oslavou: Keď sa bábätká po prvýkrát zasmejú, vydajú hrdelný hlások, chytia predmet do rúčky, zatlieskajú, posadia sa, vylezú na stoličku alebo začnú chodiť, sú rodičia pyšní a dojatí zároveň.

„Výborne, podarilo sa ti to, zlatko!“ – takáto vážne myslená chvála je pre dieťa priam urýchľovačom vývinu. Pretože mu ukazuje, že mama a ocko videli, ako som sa snažil/a. Považujú za dobré, že sa stávam väčším/väčšou a samostatnejším/ samostatnejšou. A teraz sa tešia so mnou, pretože ma majú radi!

V tomto ranom veku teda deti chválime a dodávame im túto istotu často. Ale slová uistenia sú potrebné i v ďalších etapách ich života. Slová chvály, lásky, povzbudenia, pochopenia sú spôsoby, ako dieťaťu povedať: „Záleží mi na tebe.“

Tieto slová môžu dodať deťom hlboký pocit istoty. Deti potrebujú počuť, že ich milujeme. K tomu samozrejme patria slová „Milujem ťa, mám ťa rád“. Ale deti rady prijímajú aj pochvalu, ak sa usilovne snažia, tešia ich slová, ktorými im dávame najavo, že v ne veríme a pod.

Chcú, aby sme im hovorili, ako veľa pre nás znamenajú – a to v denných dávkach! Ak ste spozorovali, že práve toto je prvoradé pre vaše dieťa, vyberajte slová opatrne a dbajte o jemný tón vášho hlasu. Pozor na karhanie. Tieto deti reagujú na karhanie a výčitky veľmi citlivo.

Prečítajte si: Výchova: Po dobrom alebo po zlom?

Tipy:

  • Pochváľte dieťaťu jeho výzor – účes, oblečenie. Napr. „Si pekné dievča!“ „Ten účes ti pristane!“
  • Nezabudnite pochváliť jeho úsilie, nielen úspechy!
  • Vzdajte dieťaťu úprimnú úctu, ak preukáže vo vzťahu k súrodencovi pozitívne charakterové vlastnosti.
  • Na konci dňa mu pripomeňte, čo pekné a záslužné urobilo.
  • Občas mu k desiatej pribaľte lístok so slovami, že ho máte radi.

Silvia, 10 rokov: „Vyhrala som krajské kolo v recitačnej súťaži a mama sa tým chválila aj kolegyniam v práci, dokonca aj našej susede. Veľmi sa mi to páčilo. Nevedela som, že to bude tak prežívať a dúfam, že sa mi to podarí aj o rok, alebo v inej súťaži...“

Ako zistiť, ktorý spôsob prejavovania lásky je vášmu dieťaťu najbližší?

Teraz už vieme, aké sú prejavy lásky. To však nestačí. Dôležité je spoznať, čo preferuje vaše dieťa. Podľa Chapmanna je to možné od veku cca 4-5 rokov. Ide pritom o „trojkrokový“ proces:

  • Pozorujte, ako vám vaše dieťa vyjadruje lásku! Napríklad pre nášho syna (4) je najdôležitejší „jazykom“ lásky fyzický kontakt. Pri rozlúčke i pri našom príchode z práce sa s nami objíma, často nás hladká a mazná sa.

Dotýka sa nás, lebo chce, aby sme sa ho aj my dotýkali. Pokiaľ chodí aj vaše dieťa za vami často s úmyslom vypýtať si pusu, môže byť pre neho primárnym fyzický kontakt.

Alebo povedzme, že vaše dieťa vždy hovorí: „Ty si najlepšia mama na svete.“ Ak vás často chváli, potom počúvanie slov uistenia bude pre neho  prvoradé. Rado vás dieťa obdarúva vlastnoručne vyrobenými darčekmi? Potom práve toto je pre neho prioritou.

  • Počúvajte, čo si žiada vaše dieťa najčastejšie! Ak chodí často so žiadosťou o opravenie, že niečo pokazilo, alebo aby ste mu pomohli s úlohami do školy, potom ide o služby. Ale ak vás dieťa neustále prosí o čítanie príbehov alebo o to, aby ste sa s ním pohrali, je veľká šanca, že jeho prioritou je kvalitne strávený čas.
  • Počúvajte, na čo sa vaše dieťa sťažuje najčastejšie! Ak často hovorí: „Prečo si mi nič nepriniesol z roboty?“ asi vám oznamuje, že symbolom lásky je pre neho dávanie a prijímanie darčekov. Ak vás váš syn alebo dcéra kritizujú za to, že sa s nimi málo hráte, že ich nepochválite za jednotky v žiackej knižke, alebo že im nechcete pomôcť s domácimi úlohami, potom vám týmto spôsobom napovedajú, čo je pre ne najdôležitejšie.

Iná možnosť, ako objaviť reč lásky, spočíva vtom, že ponúknete dieťaťu alternatívy a necháte ho vybrať si, čo by chcelo: napr. ísť na ryby (ČAS) alebo nové tenisky (DARČEK)?. Odpoveď môže byť ukazovateľom prejavu lásky vášho dieťaťa.

Prečítajte si: Tipy, ako u dieťaťa podporovať pozitívny postoj a tým i vďačnosť

ZDROJ: Chapman G., Campbell R.: Die fünf Sprachen der Liebe für Kinder: Wie Kinder Liebe ausdrücken und empfangen, Francke-Buchhandlung, 2008

Komentáre