Diskutujte s deťmi aj o filozofických témach
„Malo by sa darovať zdravé srdce niekomu, kto sa o seba nestará?“, „Je v poriadku obmedzovať niekoho na slobode?“ Zaujímajte sa o názor detí, naučia sa argumentovať.
S predmetmi typu filozofia sa zväčša stretávame až v neskoršom veku, ak vôbec. Podľa odborníkov zo Spojeného kráľovstva však môže mať na deti neuveriteľný dopad (ext. zdroj štúdia).
Tieto otázky položte svojim deťom
Filozofia aj pre najmenších
Ako testovacie subjekty si vybrali asi 3 000 detí vo veku 4 až 5 rokov, ktoré sa zúčastnili série lekcií venovaných diskusiám o filozofických konceptoch (ext. zdroj wiki), kde sa učili napríklad aj o uvažovaní a povahe reality. Zahŕňali aj dialógy a otázky zamerané na filozofické otázky a skúmanie pojmov ako pravda, spravodlivosť, poznanie, priateľstvo či spravodlivosť.
Detí sa pýtali aj otázky typu: „Malo by sa darovať zdravé srdce niekomu, kto sa o seba nestará?“, „Je v poriadku obmedzovať niekoho na slobode?“ či „Môžu ľudia nosiť náboženské symboly v práci?“
Šikanovanie: Realita nielen na školách ale i v škôlkach
Diskutujte s deťmi
Cieľom filozofických lekcií bolo rozvíjať u detí sebadôveru klásť otázky, vytvárať argumenty a dokázať viesť vzájomnú diskusiu. Prekvapivé však bolo, ako tieto lekcie ovplyvnili deti aj v iných oblastiach.
Deti, ktoré sa filozofických lekcií zúčastnili, sa zlepšili v matematike, čítaní a písaní. Oproti svojim rovesníkom, ktorí lekcie neabsolvovali, boli vo svojich schopnostiach popredu približne o dva mesiace. Najväčší nárast vo svojich schopnostiach mali najmä znevýhodnené deti, ktoré boli popredu o tri až štyri mesiace. Lekcie hodnotili pozitívne aj učitelia.
Podľa nich poskytli žiakom príležitosť rozvíjať kultúru počúvania, myslenia, rozprávania a používania logických argumentov. V neposlednom rade bolo priaznivý vplyv cítiť aj na sebadôvere, trpezlivosti a sebaúcte detí.