TIPY na (z)jedenie zeleniny

RNDR. BARBARA SVIEŽENÁ, PHD. | 27. október 2021
Tipy na jedenie zeleniny deti

Veľmi veľa mamičiek tvrdí, že do dieťaťa nevedia zeleninu dostať.

Pravdepodobne ale myslia práve surovú zeleninu, čo je celkom prirodzené. Surová obsahuje antinutričné faktory, príliš veľa vlákniny, treba ju zvyčajne dosť hrýzť a celkovo majú drobci so surovou zeleninou hodne práce.
Nehovoriac o tom, že zelenina v surovom stave má tuhé bunkové steny, takže uvoľnenie cenných látok vyžaduje naozaj poriadne mechanické spracovanie. 

Zeleninu tepelne spracujte

Výrazne teda napomôže ak zeleninu, najmä tú jesennú, tepelne spracujeme. Povolené sú všetky formy úpravy, vrátane zdravého grilovania, naparovania, dusenia, pečenia či obyčajného varenia. Môžete pripravovať polievky, pyré, omáčky k cestovinám, hranolčeky..., ale kreatívnejšie mamičky môžu zo zeleniny vytvárať špeciálne tvary ako hviezdičky, srdiečka či mesiačiky – môžete vytvoriť celú oblohu a poputovať na Mesiac... ak je to pre zaistenie zdravia potrebné. 

ako jesť zeleninu

TIPY, ako zatraktívniť deťom zeleninu:

  • do spracovanej zeleniny zapichnite rozprávkovú postavičku alebo figúrku. Niekedy stačí malá vlajka a pekný príbeh k tomu.
  • do jesenného pyré zamiešajte orechové maslo, výborné je sladkasté kešu maslo
  • pripravte polievky vo forme hladkého krému (na to je skvelá kombinácia mrkva, batát, červená šošovica, alebo tekvica a batát či rôzne iné obmeny). Na vrch polievkového mora položte lodičky – pripravené z domácich chlebových krutónov a môžete sa plaviť lávovým prúdom.
  • začnite dávať zelenine a jedlám z nich špeciálne názvy. Zistilo sa, že ak dieťa zaujmeme príbehom a vtiahneme ho doň, bude ochotnejšie spolupracovať. Pohrajte sa s bystrozrakou pani Mrkvovou, alebo prudko zahanbeným pánom Cviklom Jednoducho sa nenervujte, ale hrajte a smejte.
  • pripravte farebné omáčky k milovaným cestovinám. Jednoducho vymyslite oranžový kečup zmiešaním mrkvy, batátov a troškou jablčného octu
  • skvelým nápadom sú aj plnky do domácich šatôčok či závinov. Vďaka jesennému zreniu je väčšina plodov sladká a vďačná aj ako plnka. Môžete zmiešať so smotanu či lučinou a pripraviť lístkový závin.
  • placky na všetky spôsoby sú tiež parádnym pomocníkom (skúste aj rôzne tvary).

Najlepší spôsob úpravy zeleniny

Premýšľate, ako je najlepšie upravovať jesennú zeleninu, aby ste zachovali čo najväčšie spektrum živín? Rozhodne tepelne, to sme si už vysvetlili. Jeseň prináša so sebou chladnejšie sychravé dni, aj preto preferujeme teplé pokrmy. Množstvo zeleniny po tepelnej úprave prichádza o určité množstvo živín, ale zároveň jej vieme skonzumovať viac, a tak sa rozdiely stierajú. 

Španielski vedci uskutočnili nádherný experiment s asi 20 druhmi zeleniny, ktoré rôzne tepelne upravovali. Zamerali sa na pečenie, varenie, smaženie, fritovanie, griddling (úprava na panvici s hrubými stenami a bez tuku), pečenie v mikrovlnke a varenie v tlakovom hrnci.

Najväčšiu stratu antioxidačných vlastností zaznamenali pri varení a varení v tlakovom hrnci. Varením stráca zelenina asi 14 % antioxidačnej sily. Najšetrnejšie boli griddling a varenie v mikrovlnke (áno, neuveriteľné, ale sledujeme len schopnosť pohlcovať voľné radikály, teda antioxidačnú silu). Pri pečení v mikrovlnke sa zachovalo až 95 % pôvodných vlastností.

Za najzraniteľnejšiu zeleninu sa považuje kápia, tú je lepšie chrumkať čerstvú. Najmenej tepelná úprava postihuje tri druhy zeleniny: artičoky, cviklu a cibuľu. No a na záver dva druhy, ktorým tepelná úprava ešte pridáva na hodnote – to je mrkva a zeler. Veľmi dobre sú na tom aj zelené fazuľky, ale to už je strukovina, takže o tom inokedy.

TIP: Dobrá rada k očiste zeleniny

Šupky zeleniny obsahujú zvyčajne najvyšší podiel živín a sú aj najfarebnejšie. Často ich však odstraňujeme práve pre zníženie obsahu vlákniny ale aj kvôli rezíduám pesticídov či rôznym nečistotám. Ak chcem riadne očistiť zeleninu, zbaviť ju pesticídov na povrchu a zároveň to urobiť ekologicky, existuje naozaj jednoduché riešenie. Pripravte si očistný kúpeľ zriedením 1 diela soli a 10 dielov vody a namočte do nej zeleninu. Nezabudnite následne poriadne premyť a zbaviť plody soľného roztoku. Soľný roztok je dokonca účinnejší ako 5 % kyselina octová, teda biely ocot.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: