Ovocie a zelenina ku každému jedlu! Ako na to?

Redakcia | 16. február 2021
Ovocie a zelenina 5 krát denne

5 krát denne, ale ako? Skúste tieto tipy.

Zeleninu a ovocie podávame pre najmenšie deti po 1. roku života podľa známeho hesla „5 x denne“, to znamená zeleninu alebo ovocie pri každom jedle.

Zelenina alebo ovocie v každom jedle pre najmenších

  • Napríklad na raňajky k chlebíku s maslom a šunkou dostane dieťatko paradajku, uhorku, reďkovku, papriku či čerstvý hlávkový šalát.
  • Na desiatu pripravte ovocný tanierik z niekoľkých druhov čerstvého ovocia, alebo iba jeden druh – jabĺčko, hrušku či akékoľvek dostupné ovocie podľa ročného obdobia a chute dieťatka. Na obed by mala byť zelenina buď v polievke, alebo ako príloha k mäsu, aj v zapekaných cestovinách alebo omáčkach. Deti treba naučiť na čerstvú zeleninu a ovocie vo forme šalátu: mrkvový, kapustový, miešaný. Fantázii mamičiek sa medze nekladú.
  • Na olovrant môže byť ovocie napr. v jogurte alebo v podobe mliečneho koktailu. Na večeru tiež netreba zabudnúť na kúsok ovocia či zeleniny, a to podľa druhu, napr. krupičná kaša s kompótom či čerstvým ovocím. Alebo zemiaková kaša s mäskom a zeleninkou.

Vedeli ste, že...?

Mnohé druhy mrazenej zeleniny, napríklad brokolica, karotka, hrášok či struková fazuľka, si zachovávajú takmer deväťdesiat percent vitamínu C aj po roku v mrazničke?

Dlhú trvanlivosť však dosiahneme len tak, že zeleninu budeme pred zmrazením tiež blanšírovať. Neblanšírovaná zelenina vydrží len tri mesiace, blanšírovaná predvarená až rok. Existujú však aj potraviny, ktoré by sa zmrazovať nemali:

  • Ide hlavne o krehkú listovú zeleninu a ovocie či zeleninu s vysokým obsahom vody: citrusové plody, uhorky, melóny.
  • Rovnako sa neodporúča ani mrazenie zemiakov, ktoré dostanú nasladlú chuť.
Chcete sa inšpirovať pri príprave dojčenských receptov? Skvelé tipy nájdete v rubrike RECEPTY

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: