Prvé mäsové príkrmy - akým mäsom začať?

RNDr. Barbara Sviežená, PhD. | 7. január 2021
Zavádzanie príkrmov mäso

Mäso v strave detí zabezpečuje dostatok dobre využiteľných bielkovín, železa a zinku, a to už pri relatívne malom skonzumovanom množstve.

Do stravy detí sa môže zaviesť už po ukončení obdobia výlučného dojčenia, zo začiatku v množstve max. 30 g v 1 dávke.

Mäso je okrem bielkovín aj zdrojom tuku, najmä mononenasýtených mastných kyselín (záleží od druhu), hemovej formy železa, zinku a vitamínu B12.

Práve železo a zinok sú látky, ktorých materské mlieko obsahuje menej – po 6. mesiaci života dieťatka už materské mlieko nemusí byť dostatočným zdrojom týchto živín.

Prvé mäsové príkrmy

Po ukončení výlučného dojčenia (koniec 6. mesiaca) alebo pri nedojčených deťoch po ukončenom 4. mesiaci začíname najprv so zeleninovými príkrmami, a postupne prechádzame z jednozložkových k viaczložkovým príkrmom. Už v priebehu 7. mesiaca života dieťaťa môžeme skúsiť zeleninovo-mäsový príkrm. 

Podstatné je, aby sme spočiatku používali biele chudé mäso (kuracie, morčacie, králičie), dobre tepelne spracované a posekané najemno, po 10. mesiaci môžeme skúsiť sladkovodné ryby.

Po prvom roku zaradíme aj chudé červené mäso (hovädzie, bravčové) do 50 g max. v 1 porcii.
V strave detí sa úplne vyhýbame červenému mäsu s vyšším obsahom tuku, všetkým druhom mäsových výrobkov (údenín), ale aj nevhodnej úprave mäsa pri vysokých teplotách, či vyprážanému mäsu.

Začíname chudým bielym mäskom, ideálne vareným či duseným, posekaným najemno, či pomletým a zmiešaným s vhodnou zeleninovou prílohou. 

DOBRE VEDIEŤ

Mäso z kuracích pŕs je vynikajúcim zdrojom esenciálnych aminokyselín pri minimálnom množstve tuku. Drahšou alternatívou je mäso z morčacích pŕs. Viac tuku obsahujú kuracie stehná, a tie majú aj výrazne menej bielkovín. Z červeného mäsa je čo do obsahu živín najlepšie hovädzie zadné (sviečková) a bravčová panenka.

Bez ohľadu na druh mäsa vždy vyberajte chudšie, menej tučné formy. Tučnejšie môže obsahovať aj viac kolagénu a spojivových tkanív, čo zhoršuje jeho stráviteľnosť a viac zaťažuje organizmus nielen u detí. Z rýb sú dobrou voľbou rybie filé (tuniak, morská šťuka), losos a pstruh – zvážte však spôsob úpravy a vek dieťaťa. 

 

 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: