PREHĽAD jemnomotorických zručností dieťaťa

PhDr. Andrea Baranovská, PhD. | 13. jún 2020
Prehľad jemnomotorických zručností

Aké sú míľniky vývoja dieťaťa?

Vek, v ktorom by ich malo dieťa ovládať, a možné symptómy, ktoré by rodičia nemali podceňovať.

0 – 6 mesiacov

Míľnik

  • Snaha dosiahnuť predmety v zornom poli – 3 mesiace
  • Dobrovoľné uchopovanie predmetov – 3 mesiace 
  • Uchopovanie do oboch rúk do dlane – 3 mesiace
  • Uchopovanie do jednej ruky – do dlane – 5 mesiacov
  • Kontrolovanie úchopu – 6 mesiacov

Ukazovatele problému 

  • Zlý vývin svalstva a ich kontrola 
  • Oneskorenie schopnosti samostatne sa hrať – s vlastnými prstami, okolitými predmetmi
  • Zlý vývin zmyslov – viditeľný oneskorením interakcie s hračkami a objektmi okolo dieťaťa. 

6 – 12 mesiacov

Míľnik

  • Chytá, drží, vkladá predmety do úst
  • Riadene uvoľňuje predmety z rúk
  • Pinzetový úchop – medzi palec a ukazovák
  • Zbiera veci prostredníctvom pinzetového úchopu
  • Prekladá si predmety z jednej ruky do druhej
  • Púšťa a dvíha hračky Zlý vývin sily ruky a prstov – ochabnuté svalstvo

Ukazovatele problému

  • Zlá manipulácia s predmetmi – oneskorený nástup hry s predmetmi
  • Oneskorený senzorický vývin – najmä v dôsledku nedostatku senzorických podnetov.

1 – 2 roky

Míľnik

  • Postaví vežu z 3 kociek
  • Navlečie 4 krúžky na hanojskú vežu
  • Vkladá vkladačky
  • Otáča strany – väčšinou 2 – 3 súčasne
  • Čmáranie
  • Otáča kľučky
  • Pri kresbe pohybuje celou pažou, posúva ruky, a tým robí ťahy
  • Papá s minimálnou asistenciou
  • Je schopné komunikovať posunkami
  • Dokáže si trafiť lyžicou do úst
  • Drží si pohár a pije samostatne

Ukazovatele problému:

  • Oneskorený vývin rúk a úchopu
  • Neschopnosť najesť sa samostatne
  • Nehrá sa
  • Zlé manipulačné schopnosti – predmety mu padajú z rúk ap.

2 – 3 roky

Míľnik

  • Navlečie na šnúrku 4 veľké koráliky
  • Otáča jednotlivé strany v knihe
  • Používa nožnice – len na hrubú činnosť
  • Drží farbičky prstami – už nie v dlani
  • Pri väčšine aktivít používa jednu ruku
  • Pri kreslení sa objavujú kruhy, čiary aj vertikálne aj horizontálne
  • Hrá sa s plastelínou 

Ukazovatele problému

  • Je bez asistencie
  • Oneskorenie sebaobslužných aktivít – dieťa sa nevie najesť, obliecť.
  • Oneskorenie manipulácie s malými predmetmi
  • Odmietanie kresliť
  • Frustrácia pri manipulácii s malými predmetmi – výbuchy hnevu

3 – 4 roky

Míľnik

  • Postaví vežu z 9 kociek
  • Kreslí kruh
  • Napodobňuje nakreslenie kríža
  • Modeluje z plastelíny
  • Profiluje sa dominantná ruka
  • Strihá papier

Ukazovatele problému:

  • Oneskorenie kresliacich zručností
  • Frustrácia pri kreslení, strihaní – záchvaty hnevu
  • Labilný úchop kresliacich potrieb – nedostatočné ovládanie
  • Neschopnosť sebaobsluhy

4 – 5 rokov

Míľniky 

  • Strihá samostatne po čiare
  • Vie odkresliť štvorec 
  • Píše písmená
  • Dokáže odkresliť čísla
  • Vyprofilovaná lateralita
  • Oblieka a vyzlieka sa samostatne

Ukazovatele problému

  • Zlý úchop ceruzky
  • Problémy s manipuláciou s farbičkami
  • Neschopnosť samostatne sa obliecť – závislosť na rodičoch
  • Dôsledné vyhýbanie sa úlohám spojeným s jemnou motorikou – záchvaty hnevu a plaču, alebo stiahnutie sa do seba.

5 – 6 rokov

Míľniky

  • Vystrihuje jednoduché tvary
  • Odkreslí trojuholník
  • Vymaľúva predlohu
  • Správny úchop ceruzky
  • Dokáže kresliť obrázky s príbehom  

Ukazovatele problému

  • Zvýšená únava pri kreslení
  • Ťažkosti s napodobňovaním tvarov
  • Frustrácia a vyhýbanie sa kresleniu, strihaniu 
Tabuľka je len orientačná. Schopnosti a zručnosti dieťaťa je potrebné posudzovať veľmi individuálne a v prípade potreby sa poradiť s detským lekárom alebo psychológom. 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: