Detská predstavivosť: takto podporíte u detí jej rozvoj
Detské predstavy sa vyvíjajú úplne prirodzene, ale napriek tomu je toho stále veľa, čo môžete pre dieťa v tomto smere urobiť.
Deti sú doslova naprogramované na to, aby vedeli „pracovať“ s predstavami, ale nedokážu to skôr, ako sa naučia komunikovať. Detská fantázia je závislá od schopnosti dieťaťa abstraktne myslieť.
Začína sa to tým, že autíčko sa v prípade potreby premení na lietadlo, vysávač mu pripomína cisternové auto, ktoré videlo ráno s mamou na prechádzke. Schopnosť abstraktne myslieť sa prehlbuje vekom a novými skúsenosťami.
Ak mu ukážete život a veci z viacerých pohľadov, pomôžete jeho mysli objaviť „väčší“ svet. Predstierať pri hre s dieťaťom, že ste niekto iný, a občas urobiť veci inak, ako je bežné, sú iba jedným z množstva spôsobov, ktoré môžu jeho abstraktnému mysleniu pomôcť.
Ak budete dieťa pozorne počúvať, pomôže vám to chápať, ako rozmýšľa. A ktovie, možno i vy oprášite svoju fantáziu, ktorú ste už dávno nemali možnosť využiť.
Prečítajte si: Hry na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti
Predstavy pomáhajú dieťaťu v riešení problémov
Príroda nerobí nič samoúčelne. V určitom veku si vaše dieťa úplne prirodzene začne vytvárať imaginárne situácie. To, že ich vytvára a snaží sa svoju predstavu doviesť k nejakému záveru, ho učí myslieť kreatívne a riešiť problémy.
Výskumy ukázali, že deti, ktoré boli v rannom detstve v tomto smere kreatívne, si lepšie dokázali poradiť s problémami i v staršom veku. Špeciálne testy potvrdili, že skorí „imaginátori“ majú po ruke niekoľko riešení, keď sa dostanú do problému alebo ťažkostí.
Čo môžete urobiť pre rozvoj predstavivosti
Čítajte knihy. Čítajte dieťaťu o známych veciach a situáciách nielen preto, že toto ho bude baviť, lebo tomu chápe. Čítajte mu i o ďalekých neznámych krajinách a ľuďoch, o vymyslených príbehoch, bájnych hrdinoch a starovekých bohoch.
Často si pozerajte spolu rôzne encyklopédie a slovníky s obrazovou dokumentáciou. Tieto encyklopédie vám pomôžu i pri čítaní kníh. Veď ako si má dieťa predstaviť napríklad takého morského koníka, keď nikdy nijakého nevidelo?
Kým dieťa nevie čítať, vyberajte knihy s veľkými farebnými obrázkami a texty si prispôsobte tomu, čo dieťa na obrázkoch vidí a čo mu chcete povedať.
Dôsledné čítanie textu si odložte na čas, keď sa dieťa začína učiť čítať. Ukážte mu obrázky i vecí, ktoré môžu byť preňho v tomto veku ťažko pochopiteľné, od starovekého Egypta a stavania pyramíd až po počítače a modernú techniku.
Rozprávajte mu vymyslené príbehy o ľuďoch a zvieratkách, ktoré vidí na obrázku. Používajte pre každú postavu iný hlas.
Rozprávajte príbehy. Rozprávanie vlastných vymyslených príbehov môže byť niekedy lepšie než čítanie z kníh.
Príbehy, v ktorých vystupuje vaše dieťa v hlavnej úlohe, môžu pomôcť nielen rozvíjať jeho predstavy, ale i zvyšovať jeho mienku o sebe.
Uvidíte, že onedlho si dieťa začne vymýšľať vlastné príbehy a vlastných hrdinov. Nemajte obavy, ak sa jeho prvé „historky“ budú nápadne podobať tým vaším, je to spôsob, ktorým sa dieťa učí. Ak sa jeho predstavy rozvinú, buďte si istí, že scenáre jeho príbehov vás v invencii výrazne predbehnú.
Tip MAMA a ja
Začnite rozprávať príbeh a pokračovanie prenechajte dieťaťu. „Bol raz jeden veľký obchod a bolo v ňom veľmi veľa hračiek. Bolo tam…“ Malému dieťaťu stačí, ak vymyslí meno napríklad bábike a dievčatku, ktoré budú v príbehu vystupovať.
Podporte jeho umelecké vyjadrovanie. Ak dieťa kreslí, namiesto toho, aby ste hádali, čo by to mohlo byť, pochváľte kresbu a nechajte si od neho vysvetliť, čo sa tam deje.
Povzbuďte hry s predstavami
Deti sa naučia veľa tým, že sa s hračkami hrajú na bežné denné udalosti. Keď vaše dieťa vymyslí scenár a postavy („Ja som kráľ a ty budeš princezná.
Ja budem akože veľmi prísny, budem ti všetko zakazovať a teba to bude hnevať, dobre?“), rozvíja si zároveň svoje sociálne a verbálne zručnosti.
Musí prejaviť svoje city a podľa vlastného scenára môže byť šťastné alebo nešťastné, hnevlivé alebo pokojné. Predstavovanie si samého seba ako „superhrdinu“, panovníka, kúzelníka alebo čarodejnicu mu umožní cítiť sa mocným, mať zodpovednosť a preberať starosť nad osudmi iných. Môže byť kýmkoľvek chce.
Preskúša si zároveň disciplínu, hlavne ak si okrem scenára vymyslí samo pre seba, resp. spolu s priateľom, nejaké pravidlá hry. Množstvo a rozmanitosť komplikovanejších postáv pomáhajú okrem iného zlepšovať pamäť dieťaťa.
Dieťa rozvíja tiež svoju schopnosť porozumieť príčine a dôsledku.
Tipy na hry pre školákov
Ak chcete podporiť predstavivosť, obmedzte sledovanie televízie
Nechceme tvrdiť, že sledovanie televízie je iba škodlivé, nie je to úplne pravda. Sú výborné programy pre deti – vaše dieťa môže vidieť napríklad, ako sa levica stará o svoje mláďatká alebo ako žijú eskimácke deti.
A ak mu budete dôkladne pomocou videa vyberať vhodné programy, televízia môže byť vaším spojencom. Ale všetko s mierou – aj kvalitné detské programy. Niekto ich kedysi prirovnal k elektronickej pestúnke, ktorá sa o dieťa mechanicky postará perfektne, ale nedokáže mu dať cit.
Takisto televízia môže ponúknuť kvalitný program, ale niečo podstatné bude tomu v porovnaní s čítaním alebo rozprávaním príbehov chýbať.
Vybrané programy sledujte s dieťaťom spoločne. Dávajte mu počas programu (alebo po ňom) otázky, rozviňte myšlienku z rozprávky, porozprávajte sa o jednotlivých kladných i záporných postavách a vysvetlite mu to, čomu nerozumie. Zistite, čo sa mu na rozprávke alebo programe páčilo najviac, čo ho najviac zaujalo.
Dieťa a televízia
Ako žiť s detskými fantáziami?
Stanovte hranice. Vytvoriť pravidlá a trvať na nich – napríklad nepoužívať meče na zasadzovanie úderov – je veľmi dôležité rovnako pre vás, ako i pre dieťa.
A aj keď psychológovia schvaľujú imaginárnych priateľov detí, len čo začne dieťa svojho „priateľa“ stále obviňovať z niečoho, čo urobilo ono, treba mu pripomenúť realitu. Inak pokojne nechajte dieťa rozvinúť krídla jeho fantázie.
Tolerujte príležitostne neporiadok. Fakt, že stolovanie na veľkom kuchynskom stole momentálne neprichádza do úvahy, pretože je na ňom postavené indiánske táborisko, vám dáva perfektnú možnosť ukázať dieťaťu, že ani s vašou fantáziou to nie je až tak zlé, ako sa mu niekedy zdá.
Môžete si urobiť indiánsky piknik priamo pod stanom v detskej izbe alebo na zemi v obývačke.
Vyhraďte dieťaťu miesto, kde môže tvoriť bez toho, aby bolo stále upozorňované na neporiadok. Niekoľko malých tipov vám môže pomôcť:
staré tričko nosené naopak (s odstrihnutými rukávmi) sa môže premeniť na veľký pracovný plášť, plastikové obrusy na podlahe môžu chrániť parkety alebo koberec, veľké plachty alebo baliaci papier pokrývajúce stolovú dosku ju uchránia pred zafarbením alebo zašpinením lepidlom.