Hry na rozvoj jemnej motoriky: Ako rozvíjať 2 a 3 ročné deti
Viete ako podporiť rozvoj jemnej motoriky Vášho dieťaťa? V článku nájdete niekoľko cvičení pre dvoj a trojročné deti.
Celková pohyblivosť zahŕňa súbor dôležitých pohybov, ktoré si dieťa musí osvojiť. Vývoj motorických schopností dieťaťa prebieha rýchlo, postupne a súvisle. Čím je dieťa staršie, tým sú jeho pohyby rozmanitejšie a ucelenejšie.
Motorické schopnosti tvoria základ jeho hier a zaisťujú mu koordináciu nevyhnutnú na to, aby sa mohlo naučiť písať. Cvičenia zamerané na celkovú motoriku sa tak skutočne stávajú vhodným terénom na rozvoj jemnej motoriky, ktorá vyžaduje dokonalú kontrolu nad hornými končatinami.
Hry na rozvoj vnímania: Spoznávajte svet všetkými zmyslami
Jemná motorika
Precvičovanie jemnej motoriky je zamerané na rozvíjanie pohybov, ktoré umožňujú lepšiu kontrolu a lepšiu koordináciu prstov, rúk, očí atď. Ak sa celková pohyblivosť týka predovšetkým dolných končatín, jemná motorika sa sústreďuje na zlepšenie činnosti horných končatín.
Cieľom týchto cvičení je, aby sa dieťa naučilo písať
A aby získalo zručnosti, ktoré by zahŕňali tak zmyslovú, ako aj motorickú stránku. Veď ako by mohlo dieťa správne držať ceruzku a opisovať jednotlivé znaky presne a v obmedzenom priestore (zľava doprava) bez toho, že by predtým robilo cvičenia zamerané na uchopenie predmetov, na manipuláciu s nimi, a cvičenia sústredené na tvorivé prejavy, ako je napríklad uchopenie malých predmetov prstami, strihanie, nalepovanie a pod.?
Cvičenie jemnej motoriky má teda zlepšiť všetky pohyby dieťaťa, regulovať ich a zaviesť do nich čo možno najväčšiu jemnosť. To všetko umožní dieťaťu zvládnuť prácu s väčšou presnosťou, no najmä jednoduchšie a uvoľnenejšie.
Z pomôcok, ktoré sa pri precvičovaní jemnej motoriky používajú, môžeme spomenúť napríklad:
- vlnenú priadzu,
- loptu, loptičku,
- drobné mince,
- gumičky,
- cestoviny, ryžu,
- gombíky,
- rolky z papierových kuchynských utierok,
- drevené kolíčky,
- kocky,
- hrnce,misky,
- perá
Cvičenia sú rozdelené podľa veku dieťaťa do troch vekových kategórií (2 – 3 roky, 3 – 4 roky, 4 – 5 rokov).
Cvičenia na jemnú motoriku pre vekovú kategóriu 2 až 3 roky
Dieťa v tomto veku kontroluje nasledujúce pohyby potrebné na uchopenie predmetov a zaobchádzanie s nimi:
- striedavo používa obe ruky,
- horizontálne ukladá predmety k sebe
- postaví komín zo šiestich alebo siedmich kociek
- môže už otvoriť dvere
- rado zašraubuje a odšraubuje predmety
- vzrastá jeho zručnosť pri skladaní, rozoberaní a urovnávaní predmetov
- rado plní, roztĺka,
- dribluje s loptou,
- manipuluje s predmetmi, ktoré sa hýbu, otáčajú,
- manipuluje s mechanickými predmetmi.
- Skúša maľovať prstami, špiní si pri tom ruky, tvár a zašpiní i stôl.
Ako rozvíjať u detí jednotlivé zmysly?
Cvičenia:
1. Dieťa drží v ruke asi 40 cm dlhý kúsok vlnenej priadze a krúži pažou. Vytvára tak vo vzduchu krúžky. Začína pravou rukou a pokračuje ľavou. Najskôr v smere hodinových ručičiek, potom opačným smerom (ničím okrem paže nehýbe). Cvičenie zopakuje znovu, tentoraz drží v ruke loptičku.
2. Dieťa vyznačuje vo vzduchu kruhy len pomocou zápästia a ruky. Paže musia zostať pritisnuté k trupu. Pri opakovanom cvičení drží v ruke loptičku.
3. Dieťa pred sebou dribluje s loptou, ktorá má obvod asi 22 cm, loptu skúša odrážať len jednou rukou, potom druhou rukou.
4. Dieťa hádže loptu čo možno najďalej, čo možno najvyššie. Hádže loptu o stenu čo možno najsilnejšie. Cvičenie robí najskôr oboma rukami, potom len pravou rukou, a potom len ľavou rukou.
5. Dieťa hádže loptu tak, aby ňou trafilo kartónové rolky od kuchynských utierok alebo toaletného papiera, ktoré ste rozmiestnili na podlahe (ako pri kuželkách).
6. Dieťa škriabe prstami po stole ako mačka.
7. Dieťa vkladá drevené kolíčky (alebo napríklad varešky) do rôzne veľkých otvorov v doske (napr. v kartónovej doske).
8. Dieťa ukladá kocky do radu za sebou. Potom ešte raz symetricky do ďalšieho radu.
9. Dieťa stavia komín z piatich alebo šiestich kociek. Vedľa symetricky stavia druhý komín.
10. Dieťa šraubuje maticu na šrób.
11. Dieťa ukladá pokrievky na hrnce rôznych veľkostí, a potom ich dáva dole.
12. Dieťa obracia ponožky na opačnú stranu.
13. Dieťa navlieka gombíky na niť.
14. Modelárska aktivita na rozvoj motoriky
Pripravte si modelovaciu hmotu. Zmiešajte 750 ml múky, 250 ml soli, 250 ml vody (s troškou farby) a 15 ml oleja (túto hmotu môžete uchovávať v chladničke).
Dieťa môže:
- vyvaľkať hmotu pomocou valčeka na cesto;
- zhotoviť plochý tanierik vykrojením pomocou pohárika;
- vyrobiť guličky rôznych veľkostí tvarovaním hmoty v dlaniach;
- vymodelovať hady rôznych dĺžok vaľkaním hmoty po stole;
- urobiť sušienky (koláčiky) tým, že hmotu uhladí;
- postaviť snehuliaka z guličiek rôznej veľkosti.
15. Dieťa preosieva múku bez toho, aby ju rozsypalo.
16. S prázdnou soľničkou dieťa vykonáva pohyby, akoby solilo a korenilo.
17. Dieťa prelieva vodu z jedného pohárika do druhého bez toho, aby ju vylialo. Cvičenie opakuje s ryžou.
18. Dieťa hádže drobné mince do pokladničky alebo do škatuľky, do ktorej je vyrezaný otvor.
19. Dieťa rozmiestňuje kolíčky na bielizeň po obvode škatule na topánky.
20. Dieťa naberá kvapadlom vodu z jednej misky a do druhej misky kvapadlo vyprázdňuje.
21. Dieťa prekladá servítku, kuchynskú utierku alebo papierovú vreckovku najskôr na polovicu, a potom na štvrtinu. Dáva pritom pozor, aby kládlo rohy presne na seba.
22. Dieťa rozbaľuje guličky zabalené v papieri.
23. Dieťa otvára listy a nalepuje známky vždy, keď sa na to vyskytne príležitosť.
24. Dieťa hádže obálky do otvoru, ktorý vyrežeme do vrchnáku škatule od topánok.
25. Naučte dieťa, aby obracalo stránky v rozprávkových knihách opatrne.
26. Pripravte si farbu na maľovanie prstami.
Zmiešajte 250 ml škrobu, 250 ml vody, 750 ml mydlového prášku a potravinársku farbu.
Týmto prípravkom dieťa maľuje prstami ľubovoľne na list bieleho papiera, potom pokračuje maľovaním zaoblených, rovných, kľukatých čiar atď. Cvičenie opakuje vodovými farbami. (Pripevnite listy na stenu – urobte dieťaťu nástenku – aby mohlo maľovať, kresliť a písať vo vertikálnej polohe.