Ako rozvíjať u detí jednotlivé zmysly?

Mgr. Jarmila Hýroššová | 9. máj 2017
Ako rozvíjať u detí jednotlivé zmysly?

Hravou, zábavnou a podnetnou formou pomôčte deťom rozvíjať jednotlivé zmysly.

Ako u detí rozvíjať chuť?

To, či niečo chutí sladko, kyslo, slano alebo horko, sa dozvedáme prostredníctvom chuťových pohárikov, ktoré sú umiestnené na jazyku.

Hmatové a teplotné vnemy jazyka umožňujú spolu s čuchovými vnemami ešte presnejšiu definíciu a posúvajú ju do mozgu. Dôležité je, aby deti jedli pestrú stravu. Lebo iba vtedy si môžu zušľachťovať svoje chuťové vnímanie.

Bar s džúsmi

Vytlačte z rôznych druhov ovocia a zeleniny malé porcie šťavy. Naplňte každú šťavu do jedného pohárika a odkrojte malý kúsok z príslušného ovocia alebo zeleniny. Dieťa musí ochutnávaním zistiť, aká šťava sa hodí k danému kúsku ovociu alebo zelenine.

Nosovo-jazykový experiment

Experiment pre malých bádateľov. Natrite malé kúsky chleba rôznymi potravinami, napríklad medom, paštétou, taveným syrom, nutelou a pod.

Potom dieťaťu zaviažte oči a kŕmte ho rôznymi kúskami chleba. Malo by si pritom ešte aj držať noštek. Takýmto spôsobom vôbec nie je jednoduché odlíšiť od seba tavený syr a nutelu. Lebo chuť bez čuchu nefunguje úplne stopercentne. 

Môj obľúbený jogurt

Položte na stôl téglik prírodného jogurtu a k nemu malé misky s rôznymi potravinami: medom, marmeládou, na kúsky nakrájaným ovocím, hrozienkami a pod.

Dajte na tanierik lyžicu jogurtu a nechajte dieťa experimentovať. Ktoré vlastné kreácie mu chutia najviac?

Ako naučiť dieťa udržiavať rovnováhu?

Bez zmyslu pre rovnováhu by sme nevedeli sedieť, stáť ani chodiť. Rovnovážny orgán vo vnútornom uchu neustále informuje mozog o pohyboch nášho tela.

Ak ich vie dať do súvislosti s podnetmi z iných zmyslových orgánov, riadi pohyby tak, aby sme udržali balans. Ak sa informácie z rôznych zmyslových orgánov nezhodujú, strácame rovnováhu.

To môže viesť k závratom a nevoľnosti. Príkladom je čítanie pri jazde autom. Niektorým ľuďom príde nevoľno, lebo ich oči nedokážu vnímať pohyb. Zmysel pre rovnováhu sa najlepšie trénuje behom, skákaním, lozením a hojdaním sa.

Tanečníci na lane

Nechajte dieťa balansovať podľa jeho ľubovôle: po malom múriku v záhrade, cez kmene stromov, na stoličkách uložených za sebou v obývačke alebo po prázdnych umelohmotných prepravkách otočených naopak.

Vznášať sa v oblakoch

Naplňte posteľnú obliečku napoly nafúknutými balónmi. Ležať na nej je ako vznášať sa v oblakoch. Zvládne dieťa preliezť alebo dokonca prejsť z jedného konca na druhý bez toho, aby stratilo rovnováhu? Nie je to vôbec jednoduché!

Lozíme a hojdáme sa

Nasledovné činnosti trénujú zmysel pre rovnováhu: šplhanie po lane alebo švédskej rebrine, jazda na kolobežke, bicykli, státie na jednej nohe a poskakovanie na nej, kotrmelce, hojdanie a pod.
Prečítajte si: Hry na rozvoj vnímania: Spoznávajte svet všetkými zmyslami

Ako u dieťaťa rozvíjať reč?

Pozorovateľňa

Posaďte sa doobeda, keď chodia mnohí z domu na nákupy, s deťmi k oknu. Pozorujte spolu ruch na ulici a dávajte neznámym ľuďom veselé mená, napríklad Miška Gombíčková, Peťko Mrkvička a pod.

Môžete aj tipovať: Kto býva v tom dome, ktorý je pri ceste k obchodu? Vaše dieťa povie meno, vy vymyslite priezvisko, ktoré sa k nemu rýmuje. Napríklad: Karolína Mandarína, Peter Sveter a pod.

Objavovanie ľudí

Vystrihnite spolu s deťmi zo starých časopisov rôzne postavy s rôznymi výrazmi tváre: usmievajúcich sa alebo smutných, veselých či nahnevaných, ľahostajných alebo vyčerpaných ľudí.

Najlepšie bude, ak tieto postavy nalepíte na tvrdý papier, aby boli stabilnejšie. Vymyslite s deťmi týmto ľuďom mená. Potom si každý vyberie jednu postavu a nechá ju rozprávať:

Je vydatá/ženatý? Má deti? Aké je jej/jeho povolanie? Aké má záľuby? Cestuje rada/rád – a kam? Aké je jej/jeho obľúbené zviera? A potom sa obe postavy spolu zhovárajú. Takéto rolové hry deti nielen zabavia, ale tiež podporujú ich komunikačné zručnosti.

Najnovšie titulky

Zábavná hra pre písmenkových detektívov: Každý si vymyslí jedno písmeno a vytvorí vetu, v ktorej sa každé slovo začína týmto písmenom (aliteráciu). Napríklad:
Naša Nora nechcela nosiť nové nohavice.
Robotníci robili ráno rýchlu robotu.

Prvý pretekár prudko preskočil plytký potok.

Dotieravý reportér

Vyzbrojte dieťa mikrofónom, písacím blokom a ceruzkou. Bude hrať dotieravého reportéra, ktorý vás bude vypočúvať, keď pôjdete domov z nákupu: „Čo ste kúpili? Bola predavačka milá?

Máte vo vašom meste pekné obchody?“ A tak ďalej. Ešte štýlovejšia bude hra vtedy, ak si dieťa nahrá interview na diktafón.

Jazykolamy

Na veselých jazykolamoch sa dá poriadne zabaviť. Tu sú príklady:
  • Brontosaurus, brontosaurica a brontosauríčatá sa hádajú, ktorí z nich je najbrontosaurovatejší.
  • Kvapka kvapla, klapka klapla.
  • Všetky húsky sa poprekoprcovali po priekope.
  • V našej peci myši pištia, v našej peci psík spí.
  • Išiel pštros s pštrosicou a pštrosíčatami Pštrosou ulicou.

Fantazijné príbehy

Dieťa najskôr namaľuje na veľký papier les a pár domov. Potom si spoločne prelistujte staré časopisy a vystrihnite obrázky, ktoré nalepíte medzi stromy alebo domy.

Spoločne k obrázkom vymyslite príbeh, napríklad: V jednom lese sa raz stratil pes. Hľadal svojho pána, ale nikde ho nemohol nájsť. Raz išlo po lese žlté auto. Pes ho zastavil a spýtal sa vodiča, či niekde nevidel jeho pána. Vodič pokrútil hlavou.

Potom prišiel do lesa slon. Ale ani on nevidel pána, ktorému sa stratil pes. Neskôr prišiel do lesa na svojom traktore sedliak. Ale ani ten nevedel nič o hľadanom pánovi. Nakoniec dorazil do lesa s veľkým hrmotom taxík. A kto nevystúpil? Hľadaný pán. Obaja – on i pes sa potešili, že sa konečne opäť našli!

Schôdzka s Pipi Dlhou Pančuchou

Vhupnite na chvíľu do roly obľúbenej rozprávkovej alebo detskej postavy. Nesmiete však vyzradiť do akej. Dieťa musí počas hry pomocou dômyselných otázok zistiť, kto ste.

Môžete sa premeniť napríklad na Pipi Dlhú Pančuchu, vodníka, malú čarodejnicu, zbojníka alebo Snehulienku. Takéto hry podporujú myseľ i jazykové schopnosti.

Žiaden hrniec bez pokrievky

Ide o zábavnú slovnú hru, ktorú môžete hrať napríklad po večeri. Jeden hráč začína napríklad so slovami: Žiaden hrniec bez pokrievky. Ďalší hráč pokračuje:

Žiaden štetec bez farby. Alebo: Žiadna kefa bez štetín. Alebo: Žiadne auto bez kolies a pod. Koniec je vtedy, ak už nikomu nič viac nenapadá.

Prečítajte si: 10 spôsobov, ako naučíte dieťa kreativite

Prečítajte si: Ako pomôcť malému dieťaťu v rozvoji jeho inteligencie?

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: