Hry na rozvoj jemnej motoriky: AKO rozvíjať 3 a 4 ročné deti
Ponúkame vám niekoľko tipov na rozvoj jemnej motoriky pre vekovú kategóriu 3 až 4 roky.
V prvej časti sme vám ponúkli niekoľko tipov na rozvoj jemnej motoriky u 2 až 3-ročných detí. Dnes vám prinášame cvičenia pre vekovú kategóriu 3 až 4 roky.
Hry na rozvoj jemnej motoriky: Ako rozvíjať 2 a 3 ročné deti
Skôr, než sa pustíte do nasledujúcich cvičení, mali by ste sa presvedčiť, že dieťa zvládlo tie predchádzajúce.
V troch až štyroch rokoch sa u dieťaťa ďalej:
- rozvíjajú pohyby spojené s uchopením predmetov a zaobchádzaním s nimi,
- lepšie kontroluje svoje pohyby,
- rado prelieva tekutiny a presypáva rôzne materiály,
- môže postaviť komín z ôsmich až desiatich kociek,
- napodobniť jednoduchý vzor,
- rozopínať gombíčky,
- nakresliť dve pretínajúce sa čiary,
- zakrúžkovať predmet,
- začína kresliť jednoduché geometrické tvary.
Cvičenia na jemnú motoriku pre deti vo veku 3 a 4 roky:
1/ Dieťa pred sebou dribluje s loptou, ktorá má obvod asi 40 cm, vždy len jednou rukou. V cvičení pokračuje striedaním pravej a ľavej ruky. Potom robí cvičenie pri chôdzi.
2/ Dieťa sa posadí a s pomocou oboch rúk kotúľa loptu okolo seba.
3/ Dieťa sa palcom dotýka končekov ostatných prstov tej istej ruky. Cvičenie robí aj s druhou rukou. Cvičenie je potrebné trénovať dovtedy, kým sa ho dieťa nenaučí urobiť rýchlo.
4/ Dieťa sa musí dotýkať dosky stola dlaňou, potom každým prstom (strieda pritom palec, dlaň, ukazovák, dlaň, prostredník, dlaň atď.).
5/ Dieťa roztočí na stole drobnú mincu, ktorú drží medzi palcom a ukazovákom.
6/ Dieťa stavia komín z ôsmich až desiatich kociek. Vedľa postaví ešte jeden komín.
7/ Dieťa ukladá na seba drobné mince – čo možno najviac mincí na seba.
8/ Dieťa vloží mince do nádoby s vodou a vyberá ich palcom a ukazovákom.
9/ Dieťa si obmotáva vlnenú priadzu okolo jedného prsta, dvoch prstov, troch prstov, a potom okolo celej ruky.
10/ Z pier vložených v poháriku dieťa vyberá jedno po druhom. Najprv palcom a ukazovákom, potom palcom a prostredníkom a pokračuje s ďalšími prstami. Cvičenie opakuje s nalámanými makarónmi, špilkami, nasypanými zrnkami ryže. Rovnakým spôsobom sa cvičenie robí i druhou rukou.
Hry a aktivity na záhradu: zabavte deti, ktoré SA NUDIA...!
11/ Dieťa
- jednou rukou tvaruje guľu z kúska papiera veľkosti asi 10 cm2. Postupne tvaruje čoraz menšie guličky z kúska veľkého 7, 5 a 3 cm2;
- zoradí guličky podľa veľkosti sprava doľava, začína najmenšou a končí najväčšou guličkou;
- posiela čo možno najďalej guličky položené na zemi alebo na stole pinknutím prstami jednej, a potom druhej ruky.
12/ Dieťa zabalí kartónovú rolku do papierovej vreckovky alebo papierovej utierky a konce utiahne „ako cukrík“.
13/ Dieťa si rozšnuruje topánku a navlieka šnúrku do dierok.
14/ Dieťa viaže uzly na špagátiku.
15/ Dieťa si zapína a rozopína sveter. Zapína patentky.
16/ Dieťa strúha ceruzky.
17/ Dieťa robí diery do papiera.
18/ Dieťa vyrába rôzne predmety z modelovacej hmoty. Napríklad môže urobiť mištičku alebo svietnik, ktoré potom natrie vodovými farbami. (Dieťa nanáša vodové farby jednotlivými dotykmi štetca, nie ťahmi štetcom.)
19/ Dieťa kreslí priamky podľa pravítka (uistite sa, že pridržiava pravítko v strede).
20/ Štetcom, voskovou ceruzkou alebo inou ceruzkou dieťa obkresľuje nákresy, ktoré ste predtým načrtli na papier.
21/ Štetcom, voskovou ceruzkou alebo inou ceruzkou dieťa spája body, ktoré ste vyznačili na papieri.
22/ Dieťa kreslí rôzne veľké štvorce a kruhy okolo kresieb, ktoré ste načrtli na papier. Cvičenie opakuje, ale tentoraz kreslí cez náčrtky dve skrížené čiary. Používa štetec, voskovú alebo inú ceruzku.
23/ Počítajte s tým, že každý deň budete venovať chvíľku strihaniu alebo nalepovaniu. Dieťa vystrihuje obrázky podľa ich kontúr a starostlivo ich nalepuje na list papiera.