Hry na rozvoj jemnej motoriky: AKO rozvíjať 3 a 4 ročné deti

cvičenia na rozvoj jemnej motoriky 3 a 4 roky
7.8.2018 v kategórii Dieťa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Ponúkame vám niekoľko tipov na rozvoj jemnej motoriky pre vekovú kategóriu 3 až 4 roky.

V prvej časti sme vám ponúkli niekoľko tipov na rozvoj jemnej motoriky u 2 až 3-ročných detí. Dnes vám prinášame cvičenia pre vekovú kategóriu 3 až 4 roky.

Skôr, než sa pustíte do nasledujúcich cvičení, mali by ste sa presvedčiť, že dieťa zvládlo tie predchádzajúce.

V troch až štyroch rokoch sa u dieťaťa ďalej:

  • rozvíjajú pohyby spojené s uchopením predmetov a zaobchádzaním s nimi,
  • lepšie kontroluje svoje pohyby,
  • rado prelieva tekutiny a presypáva rôzne materiály,
  • môže postaviť komín z ôsmich až desiatich kociek,
  • napodobniť jednoduchý vzor,
  • rozopínať gombíčky,
  • nakresliť dve pretínajúce sa čiary,
  • zakrúžkovať predmet,
  • začína kresliť jednoduché geometrické tvary.

Cvičenia na jemnú motoriku pre deti vo veku 3 a 4 roky:

1/ Dieťa pred sebou dribluje s loptou, ktorá má obvod asi 40 cm, vždy len jednou rukou. V cvičení pokračuje striedaním pravej a ľavej ruky. Potom robí cvičenie pri chôdzi.

2/ Dieťa sa posadí a s pomocou oboch rúk kotúľa loptu okolo seba.

3/ Dieťa sa palcom dotýka končekov ostatných prstov tej istej ruky. Cvičenie robí aj s druhou rukou. Cvičenie je potrebné trénovať dovtedy, kým sa ho dieťa nenaučí urobiť rýchlo.

4/ Dieťa sa musí dotýkať dosky stola dlaňou, potom každým prstom (strieda pritom palec, dlaň, ukazovák, dlaň, prostredník, dlaň atď.).

5/ Dieťa roztočí na stole drobnú mincu, ktorú drží medzi palcom a ukazovákom.

6/ Dieťa stavia komín z ôsmich až desiatich kociek. Vedľa postaví ešte jeden komín.

7/ Dieťa ukladá na seba drobné mince – čo možno najviac mincí na seba.

8/ Dieťa vloží mince do nádoby s vodou a vyberá ich palcom a ukazovákom.

9/ Dieťa si obmotáva vlnenú priadzu okolo jedného prsta, dvoch prstov, troch prstov, a potom okolo celej ruky.

10/ Z pier vložených v poháriku dieťa vyberá jedno po druhom. Najprv palcom a ukazovákom, potom palcom a prostredníkom a pokračuje s ďalšími prstami. Cvičenie opakuje s nalámanými makarónmi, špilkami, nasypanými zrnkami ryže. Rovnakým spôsobom sa cvičenie robí i druhou rukou.

11/ Dieťa

  • jednou rukou tvaruje guľu z kúska papiera veľkosti asi 10 cm2. Postupne tvaruje čoraz menšie guličky z kúska veľkého 7, 5 a 3 cm2;
  • zoradí guličky podľa veľkosti sprava doľava, začína najmenšou a končí najväčšou guličkou;
  • posiela čo možno najďalej guličky položené na zemi alebo na stole pinknutím prstami jednej, a potom druhej ruky.

12/ Dieťa zabalí kartónovú rolku do papierovej vreckovky alebo papierovej utierky a konce utiahne „ako cukrík“.

13/ Dieťa si rozšnuruje topánku a navlieka šnúrku do dierok.

14/ Dieťa viaže uzly na špagátiku.

15/ Dieťa si zapína a rozopína sveter. Zapína patentky.

16/ Dieťa strúha ceruzky.

17/ Dieťa robí diery do papiera.

18/ Dieťa vyrába rôzne predmety z modelovacej hmoty. Napríklad môže urobiť mištičku alebo svietnik, ktoré potom natrie vodovými farbami. (Dieťa nanáša vodové farby jednotlivými dotykmi štetca, nie ťahmi štetcom.)

19/ Dieťa kreslí priamky podľa pravítka (uistite sa, že pridržiava pravítko v strede).

20/ Štetcom, voskovou ceruzkou alebo inou ceruzkou dieťa obkresľuje nákresy, ktoré ste predtým načrtli na papier.

21/ Štetcom, voskovou ceruzkou alebo inou ceruzkou dieťa spája body, ktoré ste vyznačili na papieri.

22/ Dieťa kreslí rôzne veľké štvorce a kruhy okolo kresieb, ktoré ste načrtli na papier. Cvičenie opakuje, ale tentoraz kreslí cez náčrtky dve skrížené čiary. Používa štetec, voskovú alebo inú ceruzku.

23/ Počítajte s tým, že každý deň budete venovať chvíľku strihaniu alebo nalepovaniu. Dieťa vystrihuje obrázky podľa ich kontúr a starostlivo ich nalepuje na list papiera.

SPRACOVALA REDAKCIA PODĽA KNIHY: LOUISE DOYON, HRY PRO VŠESTRANNÝ ROZVOJ DÍTĚTE, VYDAVATEĽSTVO PORTÁL