Detská obezita: Aké sú vaše stravovacie návyky?

Ing. Katarína Chomová | 24. Sep 2020
Detská obezita

Obezita už v detskom veku začína byť závažným celospoločenským problémom.

Neprináša len estetické rizika, je aj významným rizikovým faktorom rozvoja civilizačných ochorení (ochorenia srdca a ciev, cukrovky často aj choroby pohybového aparátu) v dospelom veku.

Nasledujúce údaje sú kritické, pretože pri súčasnom trende bude v roku 2025 žiť na svete s obezitou 2,7 miliardy dospelých, z toho 177 miliónov dospelých bude potrebovať liečbu v dôsledku ťažkej obezity.

Viac ako 1,5 milióna ľudí na Slovensku trpí nadváhou

Na Slovensku má problémy s nadváhou a obezitou vyše 1,5 milióna ľudí, hovorí Ing. Katarína Chomová výživová špecialistka NUTRIADAPT - Weight Management Clinic.

V našich rodinách nie je výnimkou rodinný výskyt obezity, jej príčinou zvyčajne nie je genetika, na ktorú sa s obľubou vyhovárame. Deti sa učia vzorom, opakujú správanie nás rodičov, a to nielen správanie sociálne, ale preberajú od nás aj stravovacie zvyklosti. Ak Váš manžel pri večeri „ofrfle“ porciu zeleniny, je vysoko pravdepodobné, že sa rovnako zachovajú aj Vaše ratolesti. 

V dnešnej dobe respiračných ochorení nejde nespomenúť, nevyhnutnosť starať sa o svoje zdravie viac ako inokedy. Každý kilogram nadváhy je pri zdravotnej prevencii nevýhodou nielen u nás dospelých, ale i u našich ratolestí. Nesprávne vyživované telo sa len ťažko popasuje s prípadným ochorením. 

Nadbytok tukového tkaniva (rovnako ako nedostatok aktívneho svalstva), zvýšený cholesterol či časté zápaly v kombinácii s nedostatkom základných živín - bielkovín, tukov, sacharidov v strave, narúšajú fungovanie vnútorných organov a neprospievajú ani baktériám žijúcim v tráviacom trakte – vášmu mikrobiómu. Spomenuté zmeny vedú aj k nesprávnemu fungovaniu dýchacích ciest a imunitného systému.  

Najlepšou prevenciou rozvoja detskej obezity, je zmeniť stravovacie návyky aj rodičov, súrodencov ideálne celej rodiny.

Čo všetko môžeme urobiť pre to, aby sme viedli naše deti k zdravému životnému štýlu? 

Kedy začať s prevenciou

Čím skôr u Vášho dieťatka vytvoríte správne stravovacie návyky, tým pevnejšie budú a pretrvajú zvyčajne až do dospelého veku. Tukové bunky v ľudskom organizme sa tvoria v ranom veku, potom je ich počet počas života nemenný. Správne je začať už od narodenia, a nedúfať, že dieťa raz z nadváhy a zlých stravovacích a pohybových návykov vyrastie. 

Dojčenie ako začiatok preventívnych opatrení? 

Pre dieťa je najprirodzenejšou výživou v ranom veku materské mlieko. Dieťatko si samo reguluje koľko mlieka potrebuje vypiť. Okrem toho, podporuje dojčenie aj zdravý vývoj trávenia, čo je jeden z najdôležitejších predpokladov správneho využívania živín zo stravy.

U detí, ktoré nie sú z rôznych príčin schopné si regulovať príjem mlieka, prípadne sú prikrmované dojčeneckou výživou v neprimeranom množstve, či príliš koncentrovanou, je pravdepodobnosť  rozvoja nadváhy v budúcnosti vysoká. Mamičky, nesnažte sa preto zvyšovať dávky príkrmov pre Vaše ratolesti ani v minimálnej miere, hoc by bol Váš úmysel akokoľvek dobrý.

Dojčenie položí zdravý základ ako však správne postupovať ďalej?

Nezanedbateľné miesto má pre zdravie človeka voda. Posledné prieskumy ukazujú, že slovenské deti vypijú v priemere týždenne 1,5l litra sladených nápojov. Vodu ako základ pitného režimu pije len 8% našich detí. Odporúčané je deťom ponúkať len vodu, prípadne bylinné či ovocné nesladené čaje. Ak však je nesprávny návyk už vytvorený, pokúste sa vymeniť sladené sýtené nápoje za doma pripravené limonády, bez použitia cukru.

Napríklad podľa takejto receptúry: 

Svieža citrusová limonáda   

  • 1 pomaranč
  • 1 citrón
  • 1 limetka
  • voda 

Ovocie nakrájame na plátky. Vložíme do nádoby na limonádu a trochu roztlačíme, aby sme z ovocia uvoľnili chutnú šťavu. Zalejeme vodou a premiešame. Limonádu môžete vylepšiť lístočkami mäty. Detská obezita zdravý nápoj

Pravidelná strava

Nemenej dôležitá je pravidelnosť v stravovaní nielen u detí, ale aj u dospelých. Deti by mali denne zjesť tri väčšie jedlá - raňajky, obedy a večere a dva snacky - desiatu a olovrant. Základ potravinového zloženia by mali tvoriť kvalitné bielkoviny, či už živočíšne (mäso, vajcia, mliečne produkty a ryby) alebo z rastlinnej ríše v podobe strukovín. Nezabúdajte deťom ponúkať aj kvalitné obilné výrobky vhodné typy príloh, v kombinácii s dostatkom zeleniny a ovocia.

A dôležitá rada, nenechajte sa odradiť prvotným odmietnutím:  Je preukázané, že deťom je častokrát nutné neznámu, novú potravinu ponúknuť až 7-krát, kým si na jej chuť zvyknú. Neváhajte využiť aj zopár faktov z psychológie, napríklad, že deti do 4 rokov si preferencie utvárajú podľa farieb, a to platí aj pri výbere obľúbených potravín.

Najradšej majú červenú, žltú a oranžovú, najviac v tomto veku odmietajú zelenú farbu. Preto sa nedivte, ak si namiesto ponúknutého listového špenátu radšej zvolia porciu paradajok :) S vekom sa preferencie menia a väčšie deti kladú dôraz na tvary a veľkosť. Nebojte sa byť v kuchyni kreatívni a pripravte deťom raňajky v tvare panáčika, srdiečka či zvieratka. Určite zožnete úspech. 

Deti sa zvyčajne veľmi tešia, keď Vám môžu byť pomocníkmi v kuchyni. Už zhruba trojročné deti môžete zapojiť do prípravy jednoduchých jedál. Uvidíte ako si pochutia na ovocných špízoch, ktoré si vyrobia úplne samy.  

Zostaviť naším najmenším jedálniček, ktorý bude obsahovať všetky potrebné živiny pre zdravý vývoj nie je jednoduché. Preto, ak by ste váhali a neboli si istí, či postupujete správne, obráťte sa prosím na skúseného nutričného terapeuta, ktorý sa venuje detskej výžive, napríklad jednej z kliník NUTRIADAPT.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: