Oprášte spievanky a riekanky, milí rodičia
Podľa novej štúdie sa niekoľkomesačné deti naučia oveľa viac vďaka pesničkám, než pri bežnej reči.
Detský mozog sa najprv učí spracovávať rytmus reči, čo mu pomáha rozlišovať medzi jednotlivými slovami. Až v zhruba siedmom mesiaci začínajú deti rozlišovať medzi jednotlivými zvukmi, ktoré tvoria slová.
Podporte rozvoj jazykových schopností vášho dieťaťa: 7 kľúčových metód
Oprášte spievanky a riekanky
Nová štúdia (ext. zdroj štúdia) sa zamerala na zobrazovanie mozgu pri testovaní reakcií detí na rytmické informácie (s dôrazom na rôzne slabiky a variácie tónu) v porovnaní s fonetickými informáciami (najmenšie zvukové prvky reči, ako rozdiel medzi „pa“ a „ba“).
Podľa výsledkov štúdie sa minimálne počas prvých 5 mesiacov života detský mozog nedokáže dostatočne sústrediť a spracovávať fonetické informácie. Síce sú schopné porozumieť niektorým známym slovám, no základ reči sa formuje veľmi veľmi pomaly. Mozog bábätiek však veľmi dobre v testoch reagoval na detské pesničky, najmä na melódiu a klesanie a stúpanie tónov. Rytmus a dôraz na jednotlivé slabiky im pomáha neskôr dekódovať, kde sa v reči jedno slovo končí a začína druhé.
Pri spoločných hrách, spievaní, či rozprávaní sa s bábätkom nezabúdajte na očný kontakt, ktorý je taktiež veľmi významný.