Hra je vážna záležitosť: kedy začať dieťaťu dávať hračky?
Od narodenia dieťatka približne do troch mesiacov je jeho hrou pozorovanie a vnímanie okolia.
Ako stimulovať vývin novorodenca v 1. mesiaci?
Keď sa k nemu mamička krátko po pôrode priblíži na menej ako 30-centimetrovú vzdialenosť, dieťatko už neomylne rozpozná, že je to ona – jeho mama.
Po tomto období vstupuje do ďalšej zaujímavej etapy, tou je snaha dosiahnuť na predmety v jeho blízkosti. Po dovŕšení troch mesiacov jeho ručičky už majú dostatok síl, aby mohlo malé a ľahké predmety v nich udržať a skúmať ich.
Bábätko sa učí hrou
Prvé roky života dieťaťa sú veľmi dôležité, lebo ide o obdobie, ktoré je výnimočné tým, že učenie sa takmer úplne prelína do hry.
Dieťatko sa spočiatku učí samo pozorovať svoje ruky, pohybovať prstami, opakovať tieto novonadobudnuté zručnosti, mamička ho pri tejto činnosti povzbudzuje, a drobec sa takto pripravuje ovládať svoje ruky, uchopiť do nich svoju prvú hračku.
Z tohto dôvodu by rodičia mali dieťaťu poskytovať čo najviac zaujímavých podnetov napr. aj v podobe pestrých hračiek, hrkálok..., a podnecovať jeho záujem v hravom učení. Čím bude dieťatko staršie, zaujatie hrou bude priamo úmerne narastať a zároveň si bude trénovať koncentráciu.
Kristína: „Hra je pre dieťa vlastne práca, vďaka nej sa u dieťaťa každým dňom zlepšuje jemná motorika, učí sa komunikovať najskôr s najbližšími, teda mamou a ockom, neskôr s inými deťmi.
Prostredníctvom hry si dieťa precvičuje svoje motorické schopnosti, učí sa prevrátiť z bruška na chrbátik a naopak, sedieť, loziť a nakoniec stáť a chodiť. Moja Klárka sa veľmi rada hráva v kuchyni a napodobňuje všetko to, čo robím v nej ja.
Je úžasné pozorovať ju, ako všetko dokonale „odkukala“. Teraz má rok a pol, každá vareška či miska neuveriteľne cibrí jej predstavivosť a je na mne, aby som ju v hre podporovala.
Vždy si predstavím, koľko nových nervových prepojení sa mojej Klárke v jej mozgu vytvorí. To mi pomáha byť pokojnou, keď sa moje kuchynské náčinie váľa kade-tade po celom byte“ priznáva mladá mamička.
Tipy na hry s dieťatkom v 2. mesiaci života
Výber hier je veľmi dôležitý
Drobček netuší, že hrou sa vlastne učí. Jeho chuť učiť sa už nikdy nebude až taká extrémne silná ako práve v ranom detstve. Jeho ochotu učiť sa hrou podporte vhodným výberom hier.
Deti zvyčajne milujú vodu, čľapkanie, ponáranie... Vo vani, bazéne sa dokážu prehrať poriadne dlhý čas a pritom si neuvedomujú, že sa naučili základné fakty o vode:
je mokrá, možno ju prelievať z nádoby do nádoby, na jej hladine sa niektoré predmety udržia, iné sa ponoria, rýchlo z dlaní pretečie, niektoré peny do kúpeľa vodu môžu zafarbiť, dajú sa robiť bubliny, naopak, rozpúšťajúce sa detské mydlo vo vani bublinkám nepraje...
TIP MAMA a ja:
Podporte učenie vášho dieťatka, zaobstarajte mu okrem hračiek vhodných do vane aj plastové poháriky rôznych rozmerov a farieb, sitko, špongiu, ktorá ľahko vodu nasaje aj vytlačí. Keď drobčeka okúpete, hračky vložte do sieťky a zaveste nad vaňu. Voda cez sieťku jednoducho vytečie, kúpeľňa bude uprataná a navyše hračky v sieťke nesplesnejú.
Ako u dieťaťa podporiť učenie?
Hrajte sa s dieťaťom čo najčastejšie a vytrvajte dovtedy, kým dokáže udržať pozornosť. Tento spôsob je najvhodnejšou cestou, ako podporiť v dieťati chuť učiť sa.
Postupne zistíte, že existujú činnosti, pri ktorých sa vaše dieťa dokáže sústrediť dlhšie a naopak také, ktoré ho zaujmú menej, vtedy sa spravidla dokáže na činnosť skoncentrovať kratšie.
Podporte sústredenie vášho dieťatka a podajte mu pomocnú ruku, aby sa rýchlejšie dopracovalo k vytúženému cieľu. Vaša podpora mu pomôže predĺžiť čas sústredenia.
Rozvíjanie osobnosti počas prvého roka dieťaťa: takto môžete svoje dieťa stimulovať!
Intenzita učenia
Rodičia by mali vedieť, že dieťa sa neučí vždy rovnakou rýchlosťou, každý drobec má svoje tempo, raz má obdobie, kedy všetko, čo doteraz „odkukalo“, teda sa naučilo, okamžite uvádza do praxe, inokedy zas nastane situácia, keď sa vám zdá, že hoci s ním niektoré činnosti neustále opakujete, nie a nie sa ich naučiť.
Onedlho však nastane situácia, keď si vaše dieťatko vybaví pamäťovú stopu, a to, čo mu donedávna nešlo, ovláda dokonale a opäť je pripravené absorbovať ďalšie nové podnety.
Mamička Kristína upozorňuje: „ Aj vďaka výchove mojich rodičov som pochopila, že rodičia by deťom mali ponúknuť čo najširšie spektrum zaujímavých vecí, nemali by však zasahovať do toho, ktoré hračky dieťa pri hre uprednostňuje.“
Vhodné hračky, podporujúce učenie dieťaťa sú:
- pestrofarebné hrkálky
- ohybné hračky, hryzadlá
- mäkké hračky
- hračky, ktoré vydávajú zvuk
- pohybujúce sa hračky
- loptičky, ktoré sú uchopiteľné detskou rukou
- knihy, spočiatku sú vhodnejšie látkové alebo gumenné leporelá
- aktivačné hračky
Kedy začať dieťaťu dávať hračky?
Približne od 5. týždňa života dieťatka, môžete mu skúsiť zavesiť nad postieľku, alebo na bok postieľky hračky. Podporíte tak jeho schopnosť pozorovať svet okolo seba.
Vo veku 3. mesiaca sa dieťa rado obzerá za predmetmi, ktoré vydávajú zvuk, toto obdobie je vhodné na zaobstaranie prvých hrkálok. V 4. mesiaci by malo byť už schopné udržať ľahkú hračku v ruke a hrkať s ňou. Hračka by mala mať jasné farby a vydávať zvuky.
V období 5. mesiaca dieťa fascinujú melodické hračky, keď sa zlepšia jeho manuálne schopnosti, rado sa s nimi bude hrať.
Po 10. mesiaci by dieťa malo byť schopné v ruke udržať rozličné predmety, dokáže sa pohybovať, sedieť, ocení hračky, ktoré môže ťahať za šnúrku, prípadne tlačiť. Za asistencie rodiča si s obľubou kotúľa loptičku.
Po 1. roku sa hra vyvíja rovnako ako dieťa. V tomto veku vstupuje do skutočného „hračkového“ obdobia, na krátku chvíľu sa dokáže sústrediť a hrať sa s obľúbenými hračkami samé.
Po určitom čase začne používať skúsenosti nadobudnuté pozorovaním a je pripravené rozvíjať svoju fantáziu. Detskú fantáziu veľmi dobre podporuje čítanie rozprávok.