Ako stimulovať vývin novorodenca v 1. mesiaci?
Ako rozvíjame motorický vývin v 1.mesiaci? Ako učíme novorodenca fixovať predmety zrakom a sluchom? Aké hračky a podnety sú vhodné pre dieťa v 1.mesiaci?
Vývin dieťatka je závislý na prísune vhodných a primeraných podnetov. Zdrojom stimulácií, na ktoré je dieťa odkázané, je vo väčšine prípadov mama alebo otec. Stimulácia však znamená vzájomnú interakciu, pretože práve ta je dôležitá. Každé dieťatko je iné a jedinečné, preto aj podnety, ktoré ich zaujmú sa rôznia. Niektoré podnety bude ignorovať alebo aktívne odmietať a na iné zase so záujmom reaguje.
Ako rozvíjame motorický vývin dieťaťa v 1.mesiaci?
- Aby sme stimulovali pohybový vývin dieťatka, nosíme ho na rukách, či už čelom k sebe, alebo s chrbátikom opretým o hruď.
- Tiež ho stimulujeme tým, že si ho kladieme nahé na naše nahé telo.
- V rámci rozvíjania pohybov ruky sa snažíme, aby dieťatko uvoľnilo ručičky, ktoré ma zaťaté v päsť – jemným hladením a dotýkaním sa ručičky dieťa päsť otvorí – môžeme ho hladiť rukami, či perami, tvárou.
- Keď dieťatko ruku otvorí, vložíme mu do dlane prst a dieťa ho uchopí – nejde o to, aby ho držalo, ale aby sa striedalo otváranie a zatváranie ruky. Preto prst vyberieme nenásilne z dlane a opäť dieťa hladíme, aby ručičku otvorilo.
- Podnecovanie a stimulovanie dieťatka zosilníme tým, že sa s dieťaťom dlho a nežne rozprávame a usmievame sa naň.
Úsmev a tichý rozhovor je najúčinnejším prostriedkom na nadviazanie sociálneho kontaktu s dieťatkom.
Všeobecnou zásadou vhodného a správneho vývinu je dopriať dieťaťu čo najviac slobody a voľný pohyb:
- Dieťa by malo byť čo možno najčastejšie nahé – to mu umožňuje sa voľne pohybovať. Pritom dbáme na vhodnú teplotu prostredia, pretože novorodenec sa nevie ešte účinne brániť proti strate telesného tepla.
- Odev nesmie prekážať voľnému pohybu – nemá byť príliš tesný a zväzujúci
- Dieťa potrebuje voľný priestor – posteľ, kolíska alebo košík nie sú miestom trvalého pobytu
Prečítajte si aj: Vývoj dieťatka v 1. mesiaci - čo všetko dokáže?
Ako učíme novorodenca fixovať predmety zrakom a sluchom?
- Dieťatku ukazujeme pestré predmety – farebné hračky, veľké kvety, tvár
- Predmet priblížime na vzdialenosť asi 40-50 cm
- Predmet sa musí odlišovať od pozadia – dieťa neuvidí hrkálku na pozadí kvetovaných šiat mamy
- Predmet na začiatku držíme tam, kde dieťa upiera zrak a pomaly ním pohybujeme na stranu
- V druhej polovici mesiaca dieťatko môže mierne otočiť oči smerom k predmetu. Novorodenec má v ľahu na chrbte hlavu otočenú vpravo alebo vľavo – pred stimuláciou mu ju veľmi jemne otočíme do stredovej roviny a opatrne pohybujeme predmetom tak, aby prekračoval pohyb zorného poľa. Pohyb musí byť len taký rýchly, aby ho dieťa stačilo sledovať očami. Predmet odďaľujeme do vzdialenosti 40 – 60 cm smerom k a od dieťaťa a tiež 10 – 20 cm vpravo alebo vľavo – pomaly a postupne.
- Pre dieťa je ľahšie otáčať hlavičku v zvislej polohe – tým odpadáva trenie hlavičky o podložku a je to jednoduchšie. Tomu pomôže spomínané nosenie na rukách.
- Keď učíme dieťa počúvať neznamená to, že ho vystavíme permanentnému hluku, ktoré je rovnako nevhodný ako trvalé ticho. Čiže pustiť dieťatku CD alebo hudbu na dlhý čas nie je také vhodné ako pokojný ľudský hlas – najmä vyšší ženský, ktorý sa s dieťatkom rozpráva alebo mu spieva.
Pri rozvíjaní zmyslov novorodenca dodržiavame 3 zásady:
- Dieťa zásobujeme primeraným množstvom vhodných zmyslových podnetov rôzneho druhu.
- Podporujeme určité špeciálne schopnosti zraku a sluchu – učíme dieťa fixovať predmety zrakom a sledovať ich aspoň na krátku dráhu a tiež počúvať určité zvuky.
- Umožníme dieťaťu poznať, že podnety niečo oznamujú, na niečo upozorňujú a niečo znamenajú.
Rodičia majú tendenciu dieťa skôr predmetmi a podnetmi presýtiť ako ho nechať málo stimulované, čo nie je dobré. Podnety dieťaťu dávame len keď je v bdelom stave a určitým spôsobom reaguje. Keď dieťa častejšie uhýba zrakom, odvracia hlavu, zaviera oči, či prejavuje svoju neochotu, treba mu ponúknuť iný podnet alebo so stimuláciou prestať a dopriať dieťaťu pokoj.
Aké hračky a podnety sú vhodné pre dieťa v 1. mesiaci?
Podnety nápadné, dobre rozpoznateľné od svojho okolia, ale nie príliš intenzívne. Pre deti tiež nie je vhodné ostré svetlo. Predmety by mali byť jasne ohraničené a nemali by byť na pozadí viacfarebnom. Zo zvukov je najvhodnejším zvukovým podnetom ľudský hlas – najmä ženský.
Všetky podnety, ktoré dieťatku v 1. mesiaci života poskytujeme, musíme dávať jemne a pozvoľna. Náhle objavenie sa hračky môže u dieťaťa vyvolať zľaknutie a krik. Tiež rýchle zdvihnutie a položenie, rýchle prebaľovanie, hrubý úchop vyvolávajú negatívne citové reakcie.
Práve novorodenec potrebuje jemné, nežné a opatrné zaobchádzanie a stimulovanie.
Mohlo by vás zaujímať aj:Tipy, ako sa hrať s bábätkom v 2. mesiaci