Výchova sebavýchovou - 7. časť

17.8.2008 v kategórii Batoľa foto: iStock.com

Doteraz sme hovorili o tom, čo môžeme spraviť pre naše deti. V tejto časti sa dozvieme, ako myslieť aj na seba.

Sprav niečo pre seba samú

Hlavná myšlienka:

Zaviesť dva zošity: pre svoje priania a pre svoju zlosť. Priania treba zbierať, triediť, formulovať a uskutočňovať.

Doteraz sme hovorili o tom, čo môžeme spraviť pre naše deti. Jadro problému je ale to, že nesmieme zabudnúť na nás. Musíme myslieť aj na naše potreby, inak by to mohlo mať vážne následky.

Ak matka myslí len na svoje dieťa, môže sa stať, že toho na ňu bude priveľa a začne byť nešťastná. To sa prenesie na celú rodinu a bude ťažké dostať sa z tejto situácie von.

Rozhodli sme sa ísť určitou cestou. A robíme chyby. Tie by sme ale nemali brať veľmi tragicky. Mali by sme myslieť na to, že sme na ceste.

Najťažšia a najdôležitejšia úloha matky (a otca) je udržiavať samu seba v dobrej, vyrovnanej nálade. Vždy, keď máme zlú náladu, starosti, zlosť a bolesť, by sme sa mali spýtať, prečo?

Kúpte si jeden červený a jeden zelený zošit!

Do červeného si zapisujte, čo vás zlostí, alebo čo vám robí starosti. Naozaj všetko: od manžela, cez deti až po susedu, svokru, predavačku, všetko. Najlepšie je písať, keď je to aktuálne. Zo začiatku to nebude ľahké, nevenovať sa najprv zlosti, ale konať (vziať zošit a pero). Ale po čase zistíme, že keď začneme písať, zlosť prejde rýchlejšie, jej energia sa premení na naše konanie.

Do zeleného zošita zapíšte vaše priania. O priania sa musíme starať. Či si želáme lepšieho manžela, viac peňazí alebo nový sveter, alebo aj keď máme úplne utopické priania.

Po niekoľkých týždňoch alebo mesiacoch zapisovania začne vlastná robota. Oba zošity si vezmeme a prezrieme. Zhodnotíme, ktoré priania sú najdôležitejšie a ktorým starostiam sa chceme venovať. Potom usúdime, čo z toho je najdôležitejšie, spravíme zoznam a začneme uvažovať, ako by sme mohli dané veci uskutočniť.

V živote každého z nás musia byť uspokojené štyri oblasti: práca (aj domáca), záujmy, spoločenský život a telesná pohoda.

Práca (domáca)
Najväčší probém pri domácich prácach je neustále prerušovanie. Treba si rozmyslieť, ktoré práce sú naozaj nevyhnutné, ktoré sa dajú skrátiť a ktoré zjednodušiť. Ja som napríklad prestala všetko žehliť. Mám to rada, ale zaberalo mi to veľa času (žehlila som aj plienky). Teraz máme v dome dokonca spoločnú sušičku, z ktorej ak sa veci dobre uložia, sú ako vyžehlené. Dobré je spojiť domáce práce s deťmi, zabijeme niekoľko múch jednou ranou. Nikdy neupratujem, keď deti spia. Jedno dieťa na chrbát, druhé mi pomáha.

Záujmy
Matka by mala porozmýšľať, aká činnosť by jej priniesla oddych a vzruch. Či je to maľovanie, písanie, joga alebo nakupovanie, musí si najprv vybrať čas. Mala by to byť denná doba, keď je čerstvá a oddýchnutá. Keď sa pokúšame naše aktivity vsunúť medzi iné počas dňa, sme najviac rušené, je to totiž často problematické.  Tu by mal zaskočiť otec, babka alebo babysitter. Matka by mala zabudnúť na všetko, čo ešte treba urobiť a spraviť si peknú hodinku pre seba. Kým dôjdeme k tomuto, mali by sme sa naučiť mať každý každučký deň pauzu (aj keď len pár minút), keď si ticho sadneme, nič nerobíme, rozmýšľame, meditujeme.

Spoločenský život
Každý človek by sa mal snažiť o to, stretávať sa pravidelne s inými rovnako zmýšľajucími ľuďmi. V prípade rodičov by sa podľa možností nemalo jednať o rodičovské otázky.

Telesná pohoda
Dôležité sú: stravovanie, pohyb, otužovanie a spánok. Spomenieme v krátkosti to posledné: dlhodobá únava vedie k zmene osobnosti, začneme byť podráždení a nemožní. Každá matka by mala vedieť, koľko spánku potrebuje a zariadiť si to tak, aby šla raz za čas spať už s deťmi alebo si dá poobedňajší spánok. Veľa konfiktov zmizne, ak je matka vyspatá.

Komentáre