Dobrý deň,
prosím Vás o Váš názor na tému striedavá starostlivosť u malých detí. Syn bude mať v apríli 2 roky. S mojím priateľom sme sa rozišli keď mal syn 1 rok. Odvtedy si ho pravidelne na základe našej dohody berie na víkendy, občas aj niektoré dni v týždni s tým, že ho ráno prinesie.Syn je so svojím otcom rád. Rozumejú si a vie sa o malého postarať. U syna som si nevšimla zmeny v správaní typu, že by bol agresívny alebo plačlivý. Sem-tam, keď ho prinesie začne maličký plakať, že nechce maminu. Ako mám reagovať? Otázka smeruje k jeho citovému vývinu. Ex má novú známosť a tá je prítomná, keď je syn s otcom. V poslednom čase začína synček rozprávať, že nelúbi mamičku, neľúbi babku, niekedy povie, že neľúbi tatina. Myslím si, že to čo hovorí, ešte nevníma tak ako to povie. Ale predsa len sa chcem spýtať. Aký to má vplyv na jeho citový vývin, môže mu takéto striedanie ublížiť v takomto útlom vek?. Počula som, že syn nazval priateľku môjho ex už trikrát mamou. Prosím Vás, čo si o tom myslíte. Mám požiadať o výlučnú starostlivosť a navrhnúť, nech ex navštevuje svojho syna v mojej prítomnost v dohodnutom časi alebo sa len zbytočne obávam a nechám situáciu tak ako je. Snažím sa len predísť prípadným chybám, ktoré by môjmu dieťaťu mohli ublíziť a ja ako laik v psychológii dieťaťa nemám možnosť ich vopred rozpoznať! Syna veľmi ľúbim a rozhodne chcem pre neho len to najlepšie.
Vopred Ďakujem za radu.
Slavka

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa má právo na oboch rodičov a je to veľmi pozitívne, ak sa o dieťa dokážu bez väčších ťažkostí postarať obaja, hoci spolu nežijú. Samozrejme, nová partnerka či partner rozídených rodičov situáciu "komplikujú", teda stávajú sa súčasťou života dieťaťa a teda cez dieťa aj súčasťou života toho druhého rodiča (teda partnerka vášho ex sa cez vášho syna stáva súčasťou aj vášho života). No v zásade na tom nie je nič zlé, ak má s dieťaťom dobrý vzťah, je to veľká výhoda. Je to ale ťažšie pre toho druhého, v tomto prípade pre vás, lebo je to istým spôsobom zraňujúce, ak tej druhej žene hovorí mama, ak k nej má dobrý vzťah a podobne.
Ak ako tak vychádzate s vaším ex, asi by mohlo situáciu viac zamotať ako uľahčiť, ak by ste žiadali o výlučnú starostlivosť. Váš syn otca potrebuje rovnako ako vás. A je fajn, že otec chce so synom tráviť čas, že nie je všetka starostlivosť len na vás, že si môžete oddýchnuť, keď je syn u otca a načerpať sily a venovať sa sebe a potom si viac užívať chvíle so synom.