Dobry den pani doktorka,
mam synceka - v aprili bude mat dva roky - zapisala som ho od septembra so skolky ale mam velke obavy, ako ho na nu pripravit,je velmi na mna naviazany. Pred mesiacom som musela ist na dva dni do nemocnice, maly zostal s tatinom - cez den bolo vsetko OK, ale obe noci preplakal. Syncek je sikovny, vnimavy, cely den sa mu nezastavi pusinka, vsetko opakuje a na vsetko je zvedavy. Pri zapise sa z deti tesil, ale nepohol sa odomna, az si ho pani ucitelka odviedla, potom sa hral so skladackami, ale stale po mne pokukoval, ci som mu neutiekla. Neviem, ako ho od seba ,,oducit,, ked zaspava musi sa ma drzat, casto sa v noci budi, znovu zaspi az ma chyti za ruku. Ja som tiez dost citliva, asi budem plakat viac nez maly. Prosim vas o radu - ako toto nove obdobie zvladnut. Dakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Pripraviť ho na to môžete len čiastočne - chodením medzi deti, prechádzkami alebo hrami so škôlkármi na dvore MŠ a podobne. Avšak vo všetkých tých situáciách budete s ním, takže skúsenosť s odlúčením od vás oboch, maminy aj tatina bude mať až vtedy, keď bude tam.
Možné je aj postupné zaúčanie, po jednej hodine alebo dvoch a keď si zvykne, pridať mu ďalšiu hodinu navyše medzi deťmi v škôlke.
Je ale možné, že to bude ešte príliš skoro, aby chodil do škôlky a v zdraví prežil odlúčenie, keďže je na vás naviazaný (čo je v tomto veku celkom prirodzené a primerané). Skúste mať vymyslené aj nejakú náhradné riešenie, keby mal veľké alebo dlhodobé ťažkosti adaptovať sa na škôlku.
Podobné otázky
• plac na navsteve
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den prajem, este pred mesiacom bolo vsetko v poriadku, syn ma 2 a plo roka, ako nahle sa zacalo rozpravat o skolke to zacalo. Nikdy nebol problem, mohli sme hocikam, hocikomu ost, vzdy sa tesil a hral s detmi. Teraz ked niekomu ideme zacne strasne plakat, az zachvatovo, nechce ist k nim do vnutra, len place, nic ho nezaujima, ostane napr. sediet na chodbe a dokaze tam plakat aj 20 minut. Sam nikoho nechce len maminku. Neviem co mam robit, nechcem ho lutovat, snazim sa mu vysvetlovat ze je vsetko v poriadku, no nic nepomaha, niekedy sa potom sam od seba ukludni a pride konecne za nami. Prosim poradte ako sa mam k tomu staviat co robit a co nie. Dakujem Zuzana
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Zrejme ho škôlka vydesila natoľko, že stráca istotu a pocit bezpečia, ak nie je s vami alebo v domácom prostredí. Mohlo by to signalizovať, že na škôlku ešte nie je pripravený a treba rátať s tým, že mu adaptácia bude trvať dlhšie, bude zle znášať škôlku, prípadne treba uvažovať o tom, že ho dáte do škôlky až o pol roka či rok.
• škôlkar
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
mám problém so svojim 5 ročným synom a už neviem ako by som to riešila.Pred rokom sme sa presťahovali a od septembra začal navštevovať materskú školu. Čo sa týka povahy chlapca, ide o veľmi živé a aktívne dieťa, je ťažké ho zaujať a udržať pri jednej činnosti dlhšiu dobu, má rád ostatné deti a ich pozornosť. A, ešte, na svoj vek je fyzicky vyspelejší ako ostatní rovesníci. S týmto všetkým som doteraz bojovala sama, ale odkedy navštevuje MŠ, začínajú sa sťažnosti zo strany učiteliek. Ide hlavne o to, že syn má v tendencii sa predvádzať ostatným deťom(napr.opičky pri obede, ukážky "bojového umenia" , pred spaním musí byť izolovaný od ostatných detí, aby nevyrušoval a pod.), chce byť stredobodom pozornosti a nereaguje na napomínanie učiteliek. Keď sa dostane s ostatnými "bojovníkmi" do konfliktu(aj keď nie vždy jeho vinou), väčšinou "vyhráva", je totiž o hlavu väčší a silnejší. Takže už začínam čeliť aj sťažnostiam iných rodičov. Pani učiteľka ma upozornila na to, že aj keď si s ním niekedy nevedia dať rady, nie je podla nej hyperaktívny, alebo že návšteva psychológa je neopodstatnená. A keď mu doma dohováram a snažím sa to s ním riešiť, a aj keď mi sľúbi, že bude v škôlke poslúchať, nie je to tak. Bojím sa čo príde, keď bude chodiť do školy.
Ak mi s týmto mojim problémom viete poradiť, budem Vám veľmi vďačná.
Mirka
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy sa chlapci potrebujú naučiť resp. učiť zaobchádzať so svojou silou. V tom im môže pomôcť všeličo - dobrý chlap, ktorý sa im venuje a vie si ich prirodzene získať, dobrý tréner, ktorý vedie chlapcov aj k určitým vzťahovým pravidlám atď. Hľadajte, čo také v okolí máte, či tam je nejaký rybár, ktorý vedie detský rybársky krúžok alebo telocvikár, ktorý hráva s prvostupniarmi basketbal alebo floorball, tréner aikida, futbalu... Alebo máte tatina, ktorý by vedel syna viac zaujať nejakou spoločnou činnosťou, pri ktorej by ho mohol viesť aj pri používaní telesnej sily vo vzťahu k druhým ľuďom.
• Bitie od spoluziakov v skolke
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den,
mam 4.rocneho syna, ktory od septembra t.r. navstevuje skolku. Spociatku sa do nej tesil, ale posledne tyzdne tam nechce. Medzi recou nam povedal, ze jeho, ale i ine deti biju dvaja chlapci. Riesili sme to s ucitelkami, vraj na problem upozornili rodicov chlapcov. Minuly tyzden vsak syn povedal: "Dnes som mal dobry den, lebo ma spoluziaci nebili." Opat sa zacal pocikavat, dokonca dnes aj v skolke. (Neviem, ci to spolu suvisi.) Neviem, ake stanovisko zaujat, co synovi poradit. Ale nechcem, aby bol bity, aby jedneho dna "neprevzal" rolu bitkarov a tiez nechcem, aby mal zo skolky traumu. Co mozem v tejto situacii urobit, ako pomoct synovi.
Dakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je dôležité, aby dieťa vedelo, že ho nikto biť nesmie a že môže vyjadriť svoj nesúhlas s takým správaním - môže na chlapcov, ktorí ho idú biť alebo bijú, kričať, že sa mu to nepáči, môže sa brániť, môže utekať za pani učiteľkou, ak sa cíti ohrozený alebo ak ho bijú (lepšie pred bitkou). Dieťa by malo vedieť, že to má hneď povedať učiteľke alebo rodičom. Vy by ste si mali byť istí tým, že škôlka vedie deti podobným smerom, že vyžadujú od detí, aby im o násilí povedali, že bitkári sú pod dohľadom viac ako iné deti, že rodičia bitkárov podstúpia kroky, ktoré situáciu vyriešia - napr. navštívia psychológa...
V prípade, že máte syna kam preložiť a situácia v škôlke sa moc nemení, preložte ho do inej škôlky. Prípadne trvajte na tom, aby bitkárov vylúčili zo škôlky, ak rodičia nechcú pracovať na zmene situácie.
Niekedy sa ale osvedčujú celkom opačné riešenia - skamaráťte sa s bitkármi, pozvite ich aj s rodičmi na stretnutie, do parku, na ihrisko, na oslavu... Bližšie vzťahy môžu významne zmeniť aj vzťahy medzi deťmi.
• dcérka plače v škôlke
, Autor: simi2006
dobrý deň,prosím vás skúste mi priblížiť, čo sa môže diať s našou dcérkou: Od novembra, ako 3ročná,začala chodiť do škôlky. Poplakala iba prvý týždeň, celý školský rok bola o.k. veselá, hrala sa rada s deťmi, dobre jedla, spala... Teraz už týždeň každý deň plače keď má ísť do škôlky, aj tam sa rozplače že jej je za mnou smutno. Dostala som z nej, že sa nechce hrávať s jednou 5 ročnou spolužiačkou (naša dedinská škôlka má malé priestory a v nich 30 detí od 3 - 6rokov, dcérka je 2.najmladšia), ktorú mala predtým rada. Tá jej neubližuje, iba jej moja dcéra nevie oponovať keď vyberie hru, sadne si k nej - dcérka to nechce ale neodváži sa nič povedať alebo urobiť si po svojom. Učiteľka mi povedala, že si nič nevšimla, hrá sa aj s inými deťmi, počas dňa sa rada chvíľu hrá aj sama.
Súbežne s týmto je už cca 2mesiace zamĺknutá medzi deťmi na ihrisku, zo všetkého čo jej kto povie jej hneď ide do plaču, nechá sa udrieť menším dieťaťom a len stojí,... doma sa jej snažíme venovať a posmeľovať ju, ale paradoxne čím viac sa jej venujeme tým si k nám aj viac dovoľuje, a často neposlúcha pri bežných "povinnostiach" (obliekanie, umývanie...) Dúfam že je to prechodné obdobie, alebo sa niečo deje ??
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niečo sa zrejme deje, no môže to byť len prechodné. To som vám asi zamotala hlavu...
Ak by to neustupovalo ani behom pár týždňov, bolo by fajn obrátiť sa na psychológa a poradiť sa osobne o tom, čo by sa asi mohlo diať a čo s tým. Ak budete mať dovolenku alebo škôlka prázdniny, možno sa situácia vyrieši aj bez toho - dcérka si oddýchne, trošku si vás viac užije...
• Skôlka
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den chcela by som sa opytat dcera ma 3 roky aj 9 mesiacov a od septembra chodi do skolky.Pomerne rychlo si tam zvykla,v poslednej dobe sa stavalo ze len rano v skolke troska pomravcala.No posledne dni nam vravela pani ucitelka ze place stale a nevie si s nou radi.Mala si stale vyzaduje aby ju pani ucitelka postiskala ze je jej smutno no od druhych deti sa nechce dat postiskat ani dako dotykat hlavne od vhlapcov.Ucitelka vravela ze ked place tak ma az horucu hlavu a tak jej meraju teplotu no teplotu nema,no neplace az velmo ani sa nehadze o zem a s detmi sa hra normalne.V skolke sa nas pytali ci nemame doma nejake problemy ale u nas je v setko v poriadku ako predtym nic sa nezmenilo.Ked sa malej na to spytam tak povie ze sa jej v skolke paci ma vsetkych rada ale ze jej je smutno.No na pani ucitelku je to uz vela lebo mala si vyzaduje jej pozornost a stiskanie a ona sa potom nemoze venovat ostatnym detom.tak by som sa chcela opytat ci mi neviete poradit v com je problem ci mala daco preziva alebo maju byt na nu pani ucitelky prisnejsie.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Vaša dcérka zjavne niečo prežíva a sama to vie aj pomenovať a vie presne aj to, čo potrebuje, aby jej to uľahčilo situáciu. A ak by pani učiteľka mohla, bolo by to moc fajn, aby si ju pritúlila a postískala. Veď zrejme neplačú všetky deti naraz, že by ich musela objímať. Po čase sa dcérke zaiste uľaví a objatie jej pomôže prekonať túto prechodnú dobu a podporí ju v dôvere, že môže dostať podporu aj od pani učiteľky, čo bude mať zaiste pozitívny vplyv na ich vzťah.