Dobry den,
mam syna,ktory bude mat v januari 3 roky. Od 27 mesiacov sa pyta na nocnik,naucil sa to pomerne rychlo, za tyzden. Teraz ale mame problem odnaucit ho od plienok na spanok - aspon ten poobedny,nakolko v januari nastupuje do skolky. Mali sme obdobie - asi 2 mesiace - ked bola plienka sucha dokonca castokrat aj v noci,no asi pred 2 mesiacmi sa zacal zase pocikavat aj cez poobedny spanok. V skolke mi povedali,ze mu plienku davat nebudu a ja neviem co s nim. Neviem,ci mu nemam davat plienku a pride to samo,ked sa bude budit mokry,len sa bojim aby nenachladol,ak to neustriehnem a neprezleciem ho hned...Co by ste mi poradili?Stacil by mi aspon ten poobedny spanok,noc este neriesim.Dakujem velmi pekne

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Moje presvedčenie je, že sa to nedá naučiť. Dieťa, najmň počas spánku, musí mať dozretý cit pre to, aby sa na signály mechúra zobudilo a na to potrebuje dostatočne dozretý nervový systém. Nedá sa to nijako urýchliť a tlak z okolia ten proces môže skôr zablokovať či spomaliť.
Radšej rátajte s tým, že dieťa bude spočiatku kvôli tomu v škôlke len 4 hodiny denne. Ak to možné nie je, lebo nastúpite do práce na plný úväzok, skúste sa dohodnúť s učiteľkami. Podľa môjho názoru je dosť detí, ktoré pri dovŕšení tretieho roka ešte nemajú celkom spoľahlivo zafixované hygienické návyky - cikanie, kakanie a tak by bolo fajn, keby vám vyšli v ústrety. Ale je to zrejme od nich láskavosť, nie ich povinnosť...
Podobné otázky
• plienka na spanie
, Autor: Registrovaný používateľ
dobrý deň pani doktorka,
čítala som viac príspevkov na túto tému ale predsa by som sa aj ja niečo rada spýtala.Moja dcérka mala 1.7. teraz 3 roky a tiež spáva či už poobede aj v noci s plienkou. Aj keď zaspí poobede na hodinku, pociká sa. V noci ju dávame 1-2x cikať - vyciká sa, okrem toho zvykne už mať plienku mokrú a do rána znovu a to sa jej snažíme cca od 18 nedať piť, max. nejaké dva hlty, keď píta, príp. mlieko. Ak sme ju nedali cikať alebo neprebalili, zvykne plienku nejako "precikať" a má mokré aj pyžamko. A aj keď je mokrá dosť značne, vôbec sa nezobudí.
Cez deň plienky nenosí už viac ako rok, ešte mesiac pred 2. rokom začala sa pekne pýtať. Keď sme sa vrátili z dovolenky dokonca aj v noci zvykla prísť, že jej treba cikať a potom to akosi prešlo. A mám pocit, že čím viac sa snažím, aj keď viem, že toto nie je o mne, tak je to horšie. Je možné, že je to spôsobené akoby nátlakom na odučenie sa od plienok? Ak to tak vníma. Radšej to nechať tak a ako píšete čakať aj do 4r. že to RAZ príde a všetko je v poriadku???
Od malička máva baktérie v moči, posledné obdobie sme používali faramykoin do plienky, a prešlo to ale čítala som, že aj to môže byť príčina nadmerného močenia, pretože mám pocit, že ciká príliš moc hlavne v noci. Cez deň vypije tekutín asi 8dcl cca. Myslím, že to je tak akurát. Mám jej dať menej? Pretože mnohokrát si ani nepýta piť, len jej dám väčšinou s jedlom.
veľmi pekne ďakujem za odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak má ťažkosti s močovými cestami, infekcie, môže trvať dlhšie, kým sa úplne strasiete plienok. Stres a nátlak len znižujú sebavedomie dieťaťa - pripadá si, že už by malo byť iné, a stále nie je, no nevie s tým samo nič urobiť...
• pocikavanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dcerka ma 2 roky a 4 mesiace. Od 18 mesiacov sme zacali bez problemov s posadzanim na nocnik v pravidelnych intervaloch. Presli sme na nohavicky a posadzanie na nocnik, s plienkou von a na spanie. Potom sme 1 tyzden skusali bez plienky aj von s pytanim sa, ci je treba cikat. Vratili sme sa ku plienkam na par tyzdnov. Momentalne fungujeme na nohavickach von aj vnutri, plienka na spanie, pytame sa, ci chce ist cikat. Najcastejsia odpoved je nie, aj ked je evidentne, ze ano. Bezny scenar je:
1. ze dcerka uz ma cvrknute a nasledne sa zacne prikrcat a bud ide na nocnik na vyzvanie, alebo sama povie, ze potrebuje cikat
2. cvrkne si, ale dalej to neriesi
3. vycika sa do gatiek
najcastejsie sa deje prva situacia s vyzvanim, aby isla na nocnik.
Neviem, ci sa jej mam sama opakovane pytat, ci chce cikat, alebo jednoducho pockat, ze na to pride sama? Je schopna cikat aj 3x za hodinu, co mi hovori, ze asi este nie je zrela byt bez plienky. Mam pocit, ze tymto vecnym prezliekanim, co je aj 8 a viac krat za den ju stresujem. Na druhej strane sa bojim, ze ak sa vratime k plienkam, len ju este viac zmatiem. Je mozne, ze si iba :postavila hlavu:?
Velmi prosim o radu. Uz neviem, co mam robit, trva to moc dlho. Dcerka je v inych smeroch velmi vyspele a vnimave dieta. Kaka v prevaznej vacsine do nocnika alebo velkeho zachoda, nedavno sice zacala tlacit do gatiek, ale posledne kakanie bolo opat klasicky na jej podnet do nocnika a to hned na 2x.
Dakujem,
Klaudia
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
V tomto období, veku vyzrievajú funkcie spojené s cikaním a kakaním a treba počítať s tým, že je veľa nehôd a obdobia suchšie striedajú obdobia s cikaním do gatí alebo plienky.
Ak vy sama máte stres z toľkého prezliekania a vnímate, že by to už "malo byť inak", radšej jej vonku doprajte plienku alebo aj v dňoch, kedy viac ciká, prípadne sa jej spýtajte, či chce plienku. Ak je bez plienky, ponúkajte ju na nočník podľa toho, ako u nej vidíte signály, že má potrebu cikať (ako ste to popísali).
• Tvrdý spánok
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý den . Poprosila by som Vás o radu . Môj syn má 3 roky . Píta sa cikať od 1/5 roka. Cez den sa už nepocikáva. V noci už nemá plienky , odmieta ich, ale má strašne tvrdý spánok. Nevie sa zobudiť a vypítať sa cikať . Chodím ho dávať cikať o 8 večer, potom okolo 2 ráno a aj to je pocikaný . Ak sa my stane že zaspím tak spí do rána pocikaný a vôbec mu to neprekáža , nezobudí sa . Poobede už nespí ale aj ked sa stane že je moc unavený a zaspí aj ked na hodinku tak sa pociká . On má strašne tvrdý spánok a nevieme ako máme postupovať aby sa dokázal prebrať a vycikať .Alebo máme navštíviť lekára , psychologa alebo nefrooga ? Poprosila by som Vás o radu . Dakujem
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Pravdepodobne sa naozaj jedná len o tvrdý spánok a kvôli tomu neschopnosť dieťaťa prebudiť sa na plný močový mechúr a ísť cikať.
Je vhodné dieťa v noci jeden až dva razy budiť a dať cikať, ak už odmieta plienka na spanie. Cikanie by asi malo nasledovať po menšom časovom odstupe, ako ste to doteraz robili vy. Na základe vašej skúsenosti, že o druhej v noci je už často pocikaný, treba ho budiť skôr a podľa suchej alebo mokrej postele prispôsobiť hodinu budenia. Teda ak ho budete budiť povedzme o jednej a bude vždy suchý a po zobudení sa vyciká, je to dobrá doba.
Inak ho asi nenaučíte budiť sa na cikanie. Existujú síce rôzne systémy, napríklad zvonenie po vycikaní sa dieťaťa do postele, no nie som si istá, či sú bežne dostupné.
No postupne dieťa určite bude schopné sa v noci budiť na cikanie, hoci možno to bude trvať až do školského veku.