Dobrý deň, som matka 4,5 dcéry a bola by som vďačná za Vaše poradenstvo nakoľko neviem ako daný problém riešiť a kam sa obrátiť.Dcéra navštevuje škôlku a asi pred pol rokom sa nám doma sťažovala že jedno dievčatko / už predškoláčka / má postielku vedla nej a počas poobdňajšieho spánku ju toto dievča bozkáva a dáva jej jazyk do úst.Pohovorila som si s pani učiteľkou ,vyriešili to tak , že už nemajú lehátka pri sebe , boli vymenené a ja som všetko povožovala ako ok. Teraz na škole sme mali spoločnú opekačku deň otvorených dverí bola som tam s dcérou a prišlo aj toto dievča samé bez dozoru.Začala sa hrať s mojou dcérou čo mi nevadilo až sa naraz niekam vytratili.Bola to chvíla a už som dcéru nevedela nájsť.Naraz vybehla s veľkým plačom spoza kríku a hovorila že to dievča ju nútilo znovu bozkávať dalo si dole nohavičky a mojej dcére držala hlavu,aby ju tam dolu bozkávala.Musím spomenúť že moja dcéra je velmi ovplyvniteľná a citlivá o takýchto veciac ani nechyruje má doma silné zázemie a je dosť nesamostatná ako pri jedinom dieťati v dome sa všetko krúti okolo nej.Nemyslím si že tento zážitok na nech zanechá nejaké stopy ide mi skorej o to druhé dievča , mám pocit akoby bola zneužívaná alebo to doma vidí,proste že toto je jej spôsom ako sa s niečim vyrovnať. Nechcem niekoho súdiť alebo hodnotiť niečiu rodinu ale je to taká problémová rozvrátená rodina s dennou účasťou alkoholu tej malej sa podľa mňa ani nikto nevenuje,aj keď jej matku nepoznám ,takže neviem.Prosím o radu či to mám nejako riešiť alebo sa niekam obrátiť a ak áno tak kam?

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Skúste sa porozprávať s učiteľkou alebo riaditeľkou v škôlke, ony zaiste poznajú situáciu v danej rodine a prípadne ich požiadajte o názor, ako riešiť situáciu, čo podniknúť. Je možné, že o dieťa nie je dostatočne postarané a škôlka by mohla v tejto veci urobiť určité opatrenia - napr. hovoriť s rodičmi dieťaťa, prípadne osloviť sociálne oddelenie a požiadať prešetrenie situácie.
No zároveň je dôležité si uvedomiť aj to, že deti už v takomto malom veku kadečo skúmajú, čo sa týka ich tela a zaoberajú sa aj skúmaním tiel iný detí či dospelých. Nie je na tom nič zlé, je to prirodzené. No mali by sa učiť, že ich tela sa môže dotýkať len ten, komu to dovolia, že druhých nemôžu nútiť, aby sa dotýkali ich tela a ani iný človek nemôže nútiť ich, aby sa ho dotýkali (a je jedno, či na hlave alebo na pohlavných orgánoch). K tomu by ste mali viesť aj svoje dieťa. Povedať nie je jednou zo základných vecí, ktorú by sa dieťa malo naučiť. Plus dieťa by malo vedieť, že ak sa necíti dobre, má sa obrátiť na dospelého - rodiča, učiteľku... a povedať, čo sa deje. A ak sa cíti ohrozené alebo neisté, nemá chodiť nikam, kde nie sú iní ľudia na dohľad, má sa držať pri "húfe".