Moj syn ma 4 roky, este nenavstevuje matersku skolu,ale pri stretnuti s rovesnikmi vonku, na navsteve ...ich bije. Nepomaha dohavaranie a ja uz neviem ako mam tento problem riesit.Poradte mi prosim ako na to. Dakujem. Prajem pekny den.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Je ťažké odpovedať, lebo to je málo informácií, ktoré ste napísala. Je totiž rozdiel, či sa vie s deťmi hrať a potom vrámci hry, napr. ak sa nahnevá, ich bije alebo je to napr. tak, že akonáhle zbadá iné deti, začne ich mlátiť hlava nehlava.
V tom prvom prípade ho treba učiť, ako riešiť spory, konflikty, ako si obhájiť svoje, ako vyjednávať... V tom druhom prípade by som sa obrátila na nejakú detskú psychologičku, ktorá by sa problémom zaoberala viac do hĺbky a v širšom kontexte.
Podobné otázky
• Ako reagovať?
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň pani doktorka,
mám krásnu dvojročnú dcérku, ktorá je veľmi rozumná, šikovná a usmievavá. Keď jej však nedovolím robiť veci, ktoré nemôže, napr. stáť na soličke blízko sporáka keď varím, začne strašne jačať a niekedy sa hádzať o zem. Väčšinou sa jej snažím všetko vysvetliť ale keď už nervačí, nie je s ňou reč a nič nepomáha, chcem ju zobrať na ruky, vzpiera sa, nechám ju na gauči, chce ísť za mnou, pripadá mi to ako kolotoč.
Najväčší problém s ňou mám, keď máme ísť zvonka už domov, robí strašné divadlo, jačí a všetko možné, prídeme tak s cirkusom až domov, kde sa ešte hádže na zem a pod. Priznám sa, že som sa už neovládla a dala jej aj na zadok a facku. Viem, že to nie je najšťastnejšie riešenie ale už neviem, čo s ňou mám robiť.
Poraďte mi, ako ju dostať domov bez toľkého cirkusu. Ďakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Možno by celkom stačilo byť svedkyňou jej emocionálneho výlevu. To znamená, že budete dozerať na jej bezpečnosť, ak sa hádže o zem alebo podobne, a kým sa nevyjačí, budete trpezlivo a láskavo alebo aspoň neutrálne niekde nablízku čakať. Netreba ju nejako po odoznení afektu moralizovať, len to počas záchvatu vydržať. To je primeraná reakcia na takéto správanie v tomto veku dieťaťa. Neskôr, vo veku predškolskom či školskom, je dôraz už viac smerom k usmerňovaniu dieťaťa k žiadúcemu správaniu - avšak nie počas afektu, skôr až potom.