hry
, Autor: Registrovaný používateľProsim o radu. Ake hry su vhodne pre 2,5 rocne, ukecane a neposedne deti.
Na otazky odpovedá psychologicka.
ARCHÍV: Poradňa uzamknutá
Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.
Prosim o radu. Ake hry su vhodne pre 2,5 rocne, ukecane a neposedne deti.
V podstate akékoľvek hry, ktoré dieťa tešia a ktoré navyše podporujú aj rozvoj jeho telesných alebo duševných či sociálnych schopností a zručností sú vhodné.
Otázka je, aký by mal byť cieľ tých hier, resp. prečo sa pýtate. Zvyčajne si deti samy vyberajú, s čím a ako sa chcú hrať. Sú ale deti, ktoré neuspokoja hry a hračky a potrebujú byť s ľuďmi a hrať sa vo vzťahu, s druhými ľuďmi.
A jedna vec sú hry s hračkami a druhá vec je pohyb a hry spojené s pohybom.
Ak máte záujem, upresnite, prosím, svoju otázku.
dobry den,pani doktorka,aj my by sme potrebovali radu ohladom jedenia.3 roc. syn, 104 cm, 17 kg, prospieva pekne,je vyssi aj robustnejsi od rovesnikov,nebyva vobec chory,ale predsa sa mi to s tym jedenim nepaci.bol kojeny do roka a akosi od zaciatku si ani nic do ust nedaval ako ostatne batolata, mliek som vyskusala 3,kym sme presli z materskeho.na prikrmy dlho si zvykal.nase jedenie vyzera asi takto:pecivo pokial je ciste bez oblohy si papka v pohode,v klude,sam hryzie zapija,pokial mu tam uz nieco dam,na com trvam pri ranajkach (sunka,syr,pomazanky),uz to drzi v ustach a musim ho pobadat,aby si to pozul,jednoducho mu to nechuti,aj ked zje.okolo 10 ma jogurt,ten uplne miluje,je ho sam.pred spanim my papame ovocie(ci uz jablko,hruska, banan,to je sam,alebo vo forme vyzivy).s tym tiez nie je problem.hlavne jedlo mame az okolo 15,00 tej,ked sa vyspi, polievku tiez zje dobre,aj ked ja ho musim krmit,druhe pokial tam je menej omacky,maso male kusky ,uz to zacne,drzi to v ustach,v licach,a ani mu nemozem dat viac,co tam stale ma,vravime mu ,nech to pozuje,a on,ze to nevie.nas uz ide porazit s muzom,lebo tycinky a dobosky pohryzt vie.tu podotykam,ze to dostava ako motivaciu po jedle,ked zje. kym zje druhe to trva aj pol hodinu a vacsinou nikdy ani nedoje.uz to vzdam.veceru ma cistu pecivo hocijake,alebo sladke makovnik a pod.to je sam.pred spanim akokedy ale dost casto si este pyta kasu,tu tiez od mala miluje.viem,ze on toho za cely den zje vela,ale aj tak ma mrzi,ze nechce tie ranajky normalne jest,ani druhe jedlo a nic nove len skusit,ci palacinky ,pizzu,to sa len obrati,ze fuj.ako keby mal odpor,ja to nechapem.mame rocneho maleho,tomu mozme dat hocico, vsetko zje,trocha sa pri nom ten starsi chyta,ale nove nic neskusi.svokrovci mi vravia,ze mam s nim zajst za psychologom.vynukuju ho vselicim a on nic,len to spapa,co mu chuti.od sept.nastupuje do skolky, ja mam z toho velke obavy.dakujem dopredu za odpoved.
Dôležité je, že zje dostatok pestrej stravy a že dobre prospieva, teda je dosť silný, odolný, veľký, zaujíma sa o svet okolo seba...
Niekdy je menej viac - myslím tým, že ak by ste možno jeho výžive venovali menej pozornosti, necítil by toľko tlaku okolo jedenia, možno by sa aj sám odvážil niečo vyskúšať. Skúste to brať tak, ako to ide - nenútiť mu iné jedlá, ponúknuť, ale nenútiť. A to aj starí rodičia. A uvidíte.
A ako píšete, mladší brat ho trošku v tomto môže potiahnuť.
Dobry den p. doktorka,
moja dcerka ma 3r.8m, od septembra 2010 chodi do skolky, dalo by sa povedat ze bez problemov, malo to taky klasicky priebeh. Prve dva tyzdne bez problemov uplne, potom zacala rano plakavat, vodieva ju manzel, to trvalo tak tyzden a potom uz bez problemov. Aj po vianocnych sviatkoch ci kiahnach isla v klude do skolky. Vzdy som ju vyzdvihla usmiatu, ucitelky ju chvalia, ze je bezproblemove samostatne dievca. Je to nase prve dieta zatial jedine, mame obaja s manzelom velku rodinu, je od malinka velmi zvyknuta na spolocnost, nie je v nicom obzvlast nadana. Mozno iba v tom, ze je nesmierne vnimava, cisto a vela rozprava, je rada stredobodom pozornosti, asi 3 mesiace pretrvava "lakomost" hlavne o tom rozprava ze nikomu nic nepozicia a hracky su iba jej...ale ked je u nas niekto ci dieta ci dospely nakoniec ustupi a pozicia, ide snad iba o uputanie pozornosti takymto sposobom, neriesim to nijako specialne, iba jej vludne vysvetlim, ze take spravanie nie je pekne, precitam/vymyslim/poviem pribeh o detoch ktore sa nechceli podelit o hracky, veci....zda sa mi ze rada vypocuje ale zatial ziadny velky progres, je to dost jej oblubena tema ze nepozicia, ALE toto som popisala len na ilustraciu. Hlavny problem, ktory ma zacal cim dalej tym viac a viac trapit a tak trochu suvisi mozno aj s tym "egoistyckym pristupom" ak sa to vobec da tak nazvat je, ze zacala velmi zle vecer zaspavat a rano odmieta ist do skolky, uz po ceste zo skolky sa ma doslova 100x spyta ci zajtra ide do skolky a ci si pre nu pridem a ci si pre vsetky deti pride niekto, vecer sa toto cele stupnuje,bola zvyknuta zaspavat okolo 8,30 teraz zaspi okolo10,30 aj to splacom narekom a slzami a recami ako jej nikto nepomoze a ona sa nevie v skole "vyznat" toto mi povedala napriklad vcera, ze tam je vela deti a preto sa jej tam nepaci. Spociatku som sa vzdy snazila od toho odputat pozornost akoze to jemne bagatelizovat pred nou, ale pri tom som nenapadnymi otazkami sondovala preco??? alebo coho sa tak boji ODRAZU po 9 mesiacoch chodenia do skolky uz 14 dni prezivame zacyklene otazky typu ci ide, a ci si pre nu pridem do skolky??? Nikdy sa nestalo, ze by som po nu neprisla, mame vo zvyku ze 80% chodievam ja a 20% jedna druha tretia moja neter, alebo synovec su to studenti, prip. babka, tatino...., nikdy nebola na mna obzvlast viazana o skolke rozpravala viac ako ine deti, tesila sa na divadielka, kuzelnika, sportove dni...na vsetko. Odrazu BUM. Stale sa uistuje ci ju lubim, hovori mi ako ona lubi mna, no a do toho tie otazky na skolku. Nic som v mojom spravani nezmenila, nemali sme ziadnu vaznu udalost, s manzelom mame dobry stale rovnaky vztah. Cele to zacalo presne v den, ked som si pre nu prisla na MDD prvy krat do skolky skor, prvy krat tam nespinkala. Nijako to nekomentovala ani nic, ale je to presne od toho dna. To popoludnie nebolo nicim specialne, doma som ju dala spat a potom sme mali naplanovanu navstevu s detmi a pripravene rozne hry. Pre moju dcerku to nebol nicim vynimocny den, lebo sa takto bezne stretavame a mavame orientovane dni na deti, len v tento den sme tam isli skor a mala som volno z prace. Moze byt toto spustac jej spravania? Je to velmi stresujuce najma pre nu a nas oboch rodicov, z casti si niekedy myslim ze to na nas hra"vydiera" nas, ale ja sa pred nou tvarim stale neustupne mame nastolene pravidla, a do skolky riadne chodi.Zda sa mi neuveritelne, zeby dieta "hralo" takuto hru uz dva tyzdne a vidi ze do skolky chodi pravidelne a ze si pre nu pravidelne v ten isty cas. Pytala som sa ucitelky ci na nej nebada nejaku zmenu a ucitelka mi potvrdila, ze sa zmenila ze je utiahnutejsia a panovacna ked sa ma podelit o hracku. To predtym v skolke nebolo. Dufam, ze vsetko chce len cas, a ze tieto kazdodenne zacyklene otazky, place, tazke zaspavanie a ranne vzdorovanie sa pominu. Viete mi poradit prosim Vas? Velmi pekne dakujem.
Nemyslím si, že hrá nejakú hru. Jej správanie je pravdepodobne len vyjadrením toho, že by rada s vami trávila viac času, že byť v škôlke v tomto období nie je pre ňu až také zaujímavé a dôležité ako byť s vami a podobne. To sú celkom normálne potreby dieťaťa v tomto veku.
Je fajn, že držíte štandard a neustupujete jej v tom, že by prestala do škôlky chodiť. No možno by jej dobre padlo, keby vedela, že aj vám dobre padlo byť na MDD spolu už od obeda, že aj vy niekedy chcete byť doma z práce už na obed a tráviť čas s ňou, no nejde to tak často, ako by ste si to želali a podobne. A možno by ste si mohli sem tam naplánovať taký spoločný poldeň navyše častejšie ako len na MDD. Možno raz za pol roka, možno raz za mesiac... to už je vec vašej úvahy, vašich možností, potrieb atď.
A s tým "egoizmom", teda s tým "nepožičiam", by som to nebrala tak vážne - ona potrebuje najprv mať dosť skúseností s nepožičaním, s tým, že o svojich veciach rozhoduje ona sama a má na to plné právo a potom bude schopná aj požičať naozaj, nielen z donútenia alebo len preto, že sa to patrí a musí.
Dobrý deň,
dcérka (3) chodí už od septembra do škôlky. Na začiatku párkrát pohrýzla deti a bila sa. Potom tento problém sám od seba prešiel. Do škôlky chodila rada, neplakala. Od jari začala najprv s tým, že sa jej do škôlky nechce, občas fňukala, teraz je v období, že prvý deň po voľne (napr. pondelok) ráno plače a opäť začala biť deti a aj nás doma - ak sa jej niečo nepáči, príde a capne nás po nohe, po ruke... Doma sme skúšali rôzne metódy, ale najviac sa nám osvedčilo ju buď vtedy, ked nás cápe, ignorovať, alebo ju objať a povedať jej, že ju ľúbime a sme smutní z toho, že nás bije. vtedy sa obyčajne okamžite upokojí, objíme nás a hrá sa ďalej. keď sme na jej bitie reagovali negatívne, dostala sa až do vývrtky,takže sme skúšali iné taktiky a dopracovali sa k tomu. problém mám s tým, že v škôlke opäť bije deti, aj keď sama učiteľka vravela, že nevyužíva silu, je to skôr demonštratívne. a moja otázka znie, ako mám na to reagovať, keď mi o tom učiteľka,alebo sama dcéra povie? obyčajne jej totiž poviem, že som z toho veľmi smutná, že bije deti a ako by sa ona cítila, keby bili ju. mám však pocit, že to, že ich bije, je akoby trestom za to, že do škôlky chodí,takže keď jej poviem,že som smutná,tak v podstate dosiahla, čo chcela - sme si kvit - ona je smutná, že musí ísť do škôlky a ja som smutná, že bije deti. napadá vás nejaký iný spôsob, ako by som mohla vhodne zareagovať na to, že bila deti?
ak som v epicentre problému, využívame logický dôsledok - nechceš sa pekne s deťmi hrať, musíš sa bohužiaľ ísť hrať sama do inej izby. ale ked sa už len potom dozviem, čo sa stalo, v podstate s tým už nemám a neviem čo urobiť...
Dakujem za odpoved.
Podľa toho, ako popisujete jej bitky, akoby tým chcela deťom dať najavo, že ich nechce, že ona chce vás, prípadne že si týmto spôsobom chráni svoje hranice, vymedzuje sa tak voči deťom. A môže to byť aj kadečo iné...
Možno by ste jej bitky mohli komentovať spôsobom: to ma mrzí, že si sa v škôlke cítila tak, že si potrebovala udrieť toho a toho. Alebo: Hm, to je zvláštne, že si ich/ho udrela, čo ťa k tomu viedlo/čo si chcela dosiahnuť? Samozrejme, že by to mali byť v každom prípade otázky, ktoré vyjadrujú záujem, nie moralizovanie. Cieľom je skúmať, ako sa asi dieťa cítilo, čo chcelo vyjadriť, dosiahnuť, či vie napr. povedať inému dieťaťu, že chce byť sama, že sa teraz nechce hrať, že ju má nechať dieťa na pokoji a podobne...
Dobry den pani doktorka, uz som Vam pisala o svojej dcerke. Vtedy mala 7 a pol mesiaca, dnes ma 10 mesiacov a 1 tyzden, co sa tyka motoriky vyrazne sa zlepsila- robi uz pekne krociky, ked ju drzim za rucicky, stvornozi, vie sa sama posadit, postavit, co sa tyka psychickeho vyvoja stale to iste - neblaboce, okrem prenikaveho skriekania, vyskania, hakania, akania a pod, semtam sa jej podari bababa, v poslednom case uz ani to nie a aj ked to si hundre len sama pre seba,najradsej je uplne ticho ocny kontakt ma dost slaby, nadviaze ho, ale len na par sekund, niekedy ked sa na mna diva tak mam pocit, ze sa diva cezomna, z blizka sa vobec nechce pozerat do oci, na rukach sa odtahuje a pozera mi cez plece, usmieva sa na nas vela, smeje sa nahlas najma vtedy ked niekto skace, s hrackami sa hra len tak, ze ich trieska o zem, trepota s nimi vo vzduchu, olizuje, ohryza ich, zaujimaju ju take veci ako smietka na koberci, chyta ju z koberca, otvara a vyhadzuje veci zo suflikov, vcera som ju posadila na odrazadlo, chvilu na nom sedela, potom z neho zosla, sadla si, prekotila odrazadlo a krutila kolesami. Tie symbolicke hry ako ukaz aka si velika, urob paci paci, daj papa a pod, uplne odmieta, citam jej z knizky, ukazujem obrazky, ona len po nej capka a olizuje ju, ona vsetko dava do ust, hrala som sa snou tak, ze som z drevenej krabicky vysypala kocky a som ju ucila, ze ako si ich ma da spat do krabicky, ona radsej olizovala a ohryzala drevenu krabicku, dalej ma znepokojuje, ze ked sa raduje alebo ju cosi zaujme, ustavicne trepota rukami, sucha nohami o seba, malo s nami nadvezuje kontakt, ona je nesmierne vnimava, vsetko ju zaujima, ktosi pride do miestnost, uz je hlava vo dverach, kto ide, vsetko sleduje, obziera aj ked sme vonku, poziera po ludoch ked rozpravaju, ale nezapaja sa, nevyda ani hlaska, neukaze prstekom na nieco, proste len ticho obkukava, nerada sa objima a bozkava, odtahuje sa, neviem co mam robit, minule ste mi napisali, ze som k sebe tvrda, ze chcem aby vsetko islo tak ako chcem ja, to je vsetko pekne, ale mne sa zda divne, ked dieta nechce zblizka pozriet do oci, hra sa len tak, ze vacsinou zo vsetkym hadze alebo vsetko co chyti napcha do ust, nesnazi sa ani o slabiky, nesnazi sa uputat na seba, aby sa na nu ktosi pozrel, proste je to divne, pediater sa smeje, ze co chcem od 10. mesacneho dietata, ale mne do smiechu moc nie je, ono dobre sa smeje a upokojuje druhych, kym to divne sa chovajuce dieta nie je vase. MInule ked sme boli vonku, k dcerke prislo 2 rocne dievcatko, usmievalo sa na nu, chcelo ju pohladkat, no ona ho od seba odtlacala rukami prec. Dakujem za odpoved.
Ak váš pediater povedal, že vaše dieťa je na svoj vek primerane vyvinuté a primerane reaguje, ja by som mu dôverovala. No zdá sa, že pre vás to nie je dosť dôveryhodné. Tak by ste sa možno mali obrátiť ešte na iného pediatra, prípadne na detského klinického psychológa, ktorý by mal byť dostatočne kompetentný a mal by vedieť posúdiť, ako na tom vaše dieťa je.
Súhlasím, že dostatok očného kontaktu je dôležitý, no čo sa jednému zdá ako dostatok, druhému sa môže javiť ako nedostatok, preto konzultujte teda aj u iných, ktorí na základe osobného kontaktu s dieťaťom posúdia, ako to je.
Dobry den,
mam 4rocneho syna, ktory uz cca polroka navstevuje logopedicku poradnu. V poradni spolupracuje, aj doma ked cvicime, no akonahle nemusi cvicit, zacne znova nespravne hovorit, cize suslat. Spravnu vyslovnost ma vyvodenu, no nepouziva tuto spravnu vyslovnost bezne pocas dna a ked sa ho snazim opravovat, hneva sa a dokonca sa so mnou prestane rozpravat. Logopedicku mame vybornu, trenuje formou hry. Chcem sa poradit, ze nakolko mozem na 4rocne dieta tlacit, aby zacalo aj bezne pouzivat spravnu vyslovnost, a taktiez by som prijala radu, ze akou formou ho motivovat k tej spravnej vyslovnosti pocas dna.
Syn je najstarsi surodenec, ma 2 mladsie sestry a 3rocna hovori ovela lepsie ako on, ale to mu samozrejme nehovorime...
Vopred dakujem za Vasu odpoved,
Katarina.
O tomto by ste sa mali poradiť s vašou logopédkou - ona pozná osobne vaše dieťa, trochu má zmapované, čo na neho platí a čo nie, vedela by presnejšie navrhnúť, ako na neho doma a odkiaľ pokiaľ.