13. mesiac života dieťaťa
U 13-mesačného batoľaťa môžeme začať pozorovať a zaznamenávať zmeny v správaní a začínajú sa objavovať prejavy nových diferencovaných emócií. Rovnako dieťa prichádza na to, že existujú rôzne prekážky, ktoré mu bránia objavovať a rozšíriť vlastnú rastúcu nezávislosť.
Správanie a prežívanie dieťatka v 13. mesiaci života
U batoľaťa sa môžu začať prejavovať príznaky separačnej úzkosti. Táto fáza je pokračovaním procesu separácie, ktorou dieťa prechádza od svojho narodenia.
Vo veku 13. mesiacov už dieťa prešlo subfázou diferenciácie – čo znamená, že dokáže odlíšiť seba od svojej matky. Znakom prekonania tejto fázy je to, že dieťa objavuje svoje okolie, predmety, vlastné telo a zameriava sa nielen na vonkajšie prostredie, ale aj na svoje pocity.
Prvý strach, ktorý sa začína objavovať v tejto fáze, je vývinovo podmienená separačná úzkosť. Dieťa je omnoho samostatnejšie, plazí sa, lezie po štyroch, začína stáť a tiež chodiť a pociťuje potrebu vzďaľovať sa od mamy a precvičovať si získané zručnosti a skúmať svoje okolie, rozvíjať svoju nezávislosť a samostatnosť
Batoľa je väčšinou pozitívne naladené – má radosť z pohybu a objavovania, ale môžu prechodne aj narastať príznaky úzkosti –plač, ľpenie na matke, zúfalstvo pri opúšťaní dieťaťa.
Dieťa sa pri skúmaní okolia neustále ubezpečuje a kontroluje, či mama alebo otec sú na blízku a to všetkými svojim zmyslami. Krátkodobo sa môžu vyskytnúť mierne „depresívne“ stavy – nešťastie, sklesnutosť, plačlivosť – ktoré však pomáhajú dieťaťu prežiť odlúčenie od mamy.
V nich si dieťa vytvára mentálny obraz – predstavu – mamy, a tieto predstavy majú na dieťa pozitívny – adaptívny účinok. V prípade nezvládnutej separácie môže dôjsť k stagnácii psychického vývinu prípadne až k vývinovému regresu.
Dobre zvládnuté prekonanie tejto fáze sa v budúcnosti prejaví dobrým základom na vytvorenie asertívneho správanie, autonómie, samostatnosti, zvedavosti a snahy objavovať po celý svoj život.
Preto je potrebné používať takú taktiku pri lúčení, ktorá by minimalizovala neurotizáciu dieťaťa. To znamená, že pri lúčení sa s dieťaťom, ho nevytrhávame z aktivity, ktorú vykonáva a vlastné ahoj má byť veľmi stručné a rýchle. Často dlhým lúčením si snažia skôr rodičia kompenzovať pocit viny, že odchádzajú od dieťaťa.
Rastúca nezávislosť dieťaťa ho povzbudzuje k tomu, aby preskúmalo svoje okolie pod dohľadom rodiča alebo aj bez neho a tým v tomto období rastie potreba zabezpečenia a učenia dieťatka ohľadom bezpečnosti.
Najlepší spôsob ako to zabezpečiť je, že si sami rodičia kľaknú na dlážku a pozrú sa na miestnosť z výšky svojho dieťaťa a hľadajú nepredvídateľné nebezpečenstvá, ktoré tam môžu hroziť.
Mamy radia mamám: Separačná úzkosť
Začínam chodiť a trénujem rovnováhu
Nie je potrebné sa ponáhľať a kupovať pre dieťatko topánky hneď ako začne chodiť, alebo sa objavia náznaky chôdze. Ak je povrch dlážky, po ktorom chodí bezpečný, chôdza naboso aj na mierne nerovnom teréne – po tráve, piesku apod. - pomáha dieťatku vybudovať svaly v nožičkách a súčasne napomáha rozvíjaniu pocitu rovnováhy.
Naučiť sa držať rovnováhu je neoddeliteľnou súčasťou chôdze, tak sa ako rodič snažte, neskákať a nedržať dieťa hneď ako sa zakolíše, alebo keď spadne – samozrejme dávame pozor, aby sa dieťa nezranilo.
Dieťa treba povzbudzovať k tomu, aby sa opäť postavilo na nožičky a získalo dôveru v seba samého. Dieťatko sa musí naučiť kráčať, padať, znovu sa postaviť a kráčať opäť.
Počas druhého roku života dieťaťa sa spomaľuje tempo rastu dieťaťa a začína sa strácať detský tuk. Môže sa stať, že sa zmení chuť do jedla u dieťaťa a začne byť omnoho vyberavejšie – to čo mu chutilo doteraz zrazu odmietne jesť a naopak, čo nikdy nechcelo bude vyžadovať.
9 veľkých krokov k prvým krôčikom
Vývin reči a slovnej zásoby
Ďalšou novou zručnosťou, ktorá sa rozvíja v tomto období je reč a sociálna komunikácia. Je viac ako pravdepodobné, že chápe význam toho, čo hovoríte, a jeho slovná zásoba sa rýchlo rozširuje, aby mu mohlo vyjadriť svoje myšlienky.
Okrem vlastnej reči – slangu - (napríklad "ba" môže byť slovo pre fľašu, jedlo, hračku apod.), má dieťatko v zásobe pár perfektných slov a gest. Zbožňuje mávať a kričať „pá – pá“ na návštevníkov, opakovať ich mená, či mená domácich maznáčikov a čo je najlepšie začína používať slová „mama“ a „tata“ keď sa s Vami rozpráva.
Vývin reči medzi 1. a 2. rokom alebo Hurá, moje dieťa hovorí!
Prejavujem svoje emócie
Avšak aj napriek týmto rozvíjajúcim sa komunikačným zručnostiam môže byť frustrované vlastnou neschopnosťou vyjadriť všetko, čo chce. Je to len malá osôbka s veľkými, nepredvídateľnými, emóciami. Tieto už spomínané rozvíjajúce sa emócie ako je sebadôvera, úzkosť, žiarlivosť, pýcha môžu byť súčasne vzrušujúce aj mätúce.
To môže spôsobiť, že vaše batoľa sa v jednej chvíli šťastne a nahlas smeje a po minúte zúri a vybuchuje v obrovskej explózii hnevu.
Nezabúdajte, že dieťa sa len učí zvládať tieto emócie a ich pochopenie závisí od Vás samotných a Vášho príkladu.
Poskytnite svojmu dieťaťu povzbudenie a pochopenie pri vyrovnávaní sa s jednotlivými emóciami a ich rýchlou zmenou. Pomôžte im rozpoznávať, ako sa cítia ony samé a súčasne aj ako to pôsobí na ich okolie.
Takto sa rád hrám
Skvelou zábavou u 13-mesačného dieťaťa a skvelou hračkou môže byť zrkadlo. Stačí sa postaviť pred neho a sledovať seba i dieťa. Batoľa býva fascinované pozorovaním vlastnej tváre a jej odrazu.
Pochopenie toho – Aha to som ja – vidím sa! – je skvelým zážitkom. Pozerajte sa spolu ponad rameno a ukazujte mu, že tam nik nie je. To mu pomáha rozlíšiť seba a svoju mamu.
Rovnako je skvelou hrou robenie grimás a smiešnych tvári. Zábava pre Vás aj Vaše dieťatko.
Základné heslo, ktoré Vás bude sprevádzať od konca prvého roka je „Buď pripravený!“. Vaše dieťa vymyslí nevymysliteľné, nájde a dokáže veci, na ktoré by ste vy ani nepomysleli.
Nie je možné zabrániť drobným úrazom, odreninám, škrabancom, buchnutiam apod. Aj tým sa dieťa učí a spoznáva svoje hranice.
Hry na rozvoj jemnej motoriky - 1. časť
Ako povzbudiť dieťa, aby sa rozvíjali jeho komunikačné a sociálne zručnosti?
- Denne čítajte svojmu dieťaťu – nemusia to byť „naozajstné“ rozprávky, stačia leporelá, ukazujte si obrázky, menujte čo na nich je, čo sa tam robí. Deti preferujú knihy s jednoduchými obrázkami, dobre rozpoznateľnými a málom textu. Pre nich dôležitejšie, že sedia alebo sa túlia k rodičovi a spoločne niečo robia. Nestačí pustiť dieťaťu rozprávku v televízií alebo na počítači.
- Požiadajte dieťatko, aby našlo nejaké predmety alebo ukázalo na časti tela a predmety – hra na „Kde je ruka? Kde je lampa?“ Táto hra dieťa baví dlhšie ako rodiča.
- Hry na triedenie tvarov a jednoduché hádanky. Rozdeliť kocky podľa farby, alebo skladať jednoduché skladačky, prípadne obľúbenou hrou je, že rodič postaví vežu z kociek a dieťa ju zničí a dookola.
- Povzbudzovať dieťa, aby preskúmalo a vyskúšalo nové veci. Prílišná úzkostlivosť rodiča môže dieťa odradiť od skúmania nových vecí a buduje v ňom neopodstatnený strach, ktorý sa prenáša do ďalšieho života.
- Rozvíjajte reč vášho batoľa tým, že s ním budete veľa rozprávať a vždy pridáte ďalšie slová prípadne správne pomenujete predmety. Napríklad, ak vaše batoľa hovorí "baba", môžete odpovedať, "Áno, máš pravdu - to je fľaša." Rovnako nie je vhodné, aby ste používali slang dieťaťa na pomenovanie vecí aj keď sa to zdá byť zlaté a milé.
- Povzbudzujte rastúcu nezávislosť svojho dieťaťa tým, že mu len pomáhate obliekať a kŕmiť sa – nie že to robíte za neho.
- Reagujte a pozitívne stimulujte vhodné správanie svojho dieťaťa namiesto trestania toho nežiaduceho. Ak už trestáte je potrebné dbať na to, aby bolo dieťa potrestané okamžite alebo vo veľmi krátkom časovom úseku po nežiaducom správaní. Dieťa musí vždy vedieť za čo bolo odmenené a potrestané.
- Vždy ukážte svojmu dieťaťu, čo má robiť – dieťa sa učí príkladom.
Aj bábätkám môžeme čítať
Vaše batoľa vo veku 13 mesiacov by malo byť schopné:
- stáť samostatne
- vedieť sa samo postaviť
- kráčať s pridržiavaním sa nábytku
- uchopovať objekty a predmety
- pochopiť jednoduché inštrukcie
- zahrať sa jednoduché hry ako ťapi-ťapi
- vedieť vyjadriť svoje želanie aj inak ako plačom
- imitovať vaše správanie
Vaše batoľa vo veku 13 mesiacov by pravdepodobne malo dokázať:
- samostatne kráčať, alebo kráčať, keď ho pridržiavate za ruky
- stáť bez opory
- používať jedno – dve zrozumiteľné slová
- držať lyžičku, aj keď efektom snahy o kŕmenie sa je skôr snaha ako úspech
- čmárať s pastelkami
- ukázať čo chce
- piť z pohára
Vaše batoľa vo veku 13 mesiacov môže byť schopné:
- kráčať úplne samostatne
- samostatne jesť
- používať lyžicu aj vidličku
- napodobňovať zvuky zvierat alebo vecí
- zobliecť si niečo
- zohnúť sa pre niečo a samostatne sa postaviť
- napodobňovať činnosti
- kombinovať slová a gestá v reči, aby dosiahlo, čo chce