Letné menu tehuľky: Smäd alebo hlad?

Letné menu tehuľky: Smäd alebo hlad?
18.6.2019 v kategórii Tehotenstvo, autor Jana Guráňová, foto: istockphoto.com

Leto je to obdobie s množstvom čerstvého ovocia a zeleniny. Aj tu však platí zásada„všetko s mierou“. Hojnosť čerstvých potravín ľahko zvádza ku nadmernej konzumácii, hlavne ovocia. To sa môže u tehotnej ženy následne prejaviť na zvýšení hladiny krvného cukru alebo aj na vyššom prírastku na hmotnosti.

Leto vonia i chutí... Ak ste tehotná, mali by ste byť pri výbere pokrmov opatrnejšia. A platí to aj vtedy, keď ostanete doma alebo sa vyberiete na dovolenku.  

Smäd alebo hlad?

Vplyvom vyšších teplôt si organizmus žiada aj zvýšenie hydratácie. Pociťujeme skôr smäd ako hlad, viac sa potíme a máme potrebu menej sa hýbať, aby sme sa neprehriali. Teplotu tela môžete regulovať dostatočným príjmom tekutín a konzumáciou potravín s vyšším obsahom tzv. viazanej vody.

Táto sa nachádza vo vnútri buniek a v priestore medzi nimi. Organizmus ju následne dokáže absorbovať počas trávenia. Výhodou potravín bohatých na vodu je aj to, že obsahujú menej kalórií. 

Vyberajte si potraviny s vyšším obsahom vody:

  • viac ako 80  % vody:

uhorka, hlávkový šalát, vodný melón, paradajky, huby, paprika, jahody, brokolica, mlieko, jogurt, kefír, pomaranč, mandarínka, mrkva, jablko, kivi

  • 50 – 80 % vody:

vajce, banán, varené zemiaky, varená ryža a cestoviny, mäkký syr (mozzarella, cottage), párky, šunky a mäkké salámy

  • 30 – 50 % vody: 

polotvrdý syr (eidam), smažené hranolčeky, chlieb, pečivo, suché salámy a klobásy, džem, parmezán 

  • 5 – 30 % vody:

med, maslo, sušené ovocie, múka, ovsené vločky, müsli, orechy

  • menej ako 5 %:

čokoláda, čipsy, cukor, olej, masť

Príjem „tekutých“ kalórií v podobe limonád, džúsov ap. spôsobuje kolísanie hladiny cukru, čo môže u tehotnej zintenzívniť pocity nevoľnosti i hladu. Preto si tieto chuťovky doprajte len sporadicky.

TIP MAMA a ja na letné osvieženie 

Vodný melón si mnohí pletú s ovocím, ale v skutočnosti je to zelenina z čeľade tekvicovitých. Obsahuje viac ako 90 % vody a len minimálne množstvo minerálov a vitamínov. Napriek tomu má blahodarné účinky na zdravie.

Obsahuje tri silné antioxidanty – lykopén, betakarotén a vitamín C, ktoré chránia bunky pred škodlivými účinkami voľných radikálov a chránia našu pokožku či srdce. Melón nepatrí medzi alergizujúce potraviny a zároveň v sebe nekumuluje veľké množstvo pesticídov. Na organizmus má močopudný účinok, ktorý prispieva k rýchlemu zbavovaniu sa nepotrebných látok.

Vďaka svojej sladkej chuti sa hodí do ovocných šalátov, ale jeho sviežosť vynikne aj v kombinácii so slanými pokrmami, ako sú syry, tvaroh či olivy. Nebojte sa preto jeho použitia aj v zeleninových šalátoch.  Netradičnou chuťou vynikne napríklad grilovaný melón s ricottou, vlašskými orechmi a medom, ktorý si môžete dať ako ľahký dezert.