ŠESTONEDELIE: Ako sa vyhnúť komplikáciám

PhDr. Drahomíra Korpová | 2. august 2022
Šestonedelie

Popri starostlivosti o svoje bábätko by ste ale nemali zabúdať na to, že prechádzate zmenami, na ktoré ste sa už pred pôrodom pripravovali a ktorým potrebujete porozumieť a vysporiadať sa s nimi.

Celých deväť mesiacov ste sa poctivo pripravovali na príchod svojho dieťatka. Pravidelne ste navštevovali prenatálnu poradňu a mnohé z vás absolvovali kurz predpôrodnej prípravy. Nič ste nechceli nechať na náhodu. Pôrod ste úspešne zvládli, privítali ste s otvorenou náručou svoje vytúžené dieťatko a vhupli ste do náročného, ale krásneho obdobia šestonedelia. 

Obdobie šestonedelia trvá 6 – 8 týždňov

Pravdou je, že je to náročné prechodné obdobie pre vás, vaše dieťa i celú vašu rodinu po fyzickej, citovej i sociálnej stránke. Je to obdobie, v ktorom potrebujete veľa informácií o dojčení, životnom štýle, starostlivosti o dieťa. Zvykáte si na novú rolu matky, potrebujete sa zorientovať v novom prostredí vašej rodiny. 

Aj keď vám vaše dieťatko po narodení zmenilo celý doterajší život, vaše i jeho potreby sú veľmi individuálne a mali by byť uspokojené. Popri starostlivosti o svoje bábätko by ste ale nemali zabúdať na to, že prechádzate zmenami, na ktoré ste sa už pred pôrodom pripravovali a ktorým potrebujete porozumieť a vysporiadať sa s nimi.

O aké zmeny v šestonedelí ide? 

Nastávajú na maternici, v pošve a panvovom dne, prsníkoch, brušnej stene, v močovom mechúre – vaše telo sa spamätáva z pôrodu. Okrem fyzických zmien dochádza k psychickým zmenám, adaptujete sa na rolu matky, dieťa, novú situáciu v rodine. Mnohé z vás v tomto období hľadajú oporu v pôrodnej asistentke, ktorá vás podporí a usmerní pri adaptácii na nové podmienky v rodine a zmenený životný štýl, poradí vám v oblasti starostlivosti o dieťa, správnej výživy a podporí vás pri dojčení. Poskytne vám rady, ako sa o seba starať, aby ste minimalizovali riziko vzniku popôrodných ťažkostí.

Komplikáciám v šestonedelí môžete predísť

Je toho viac, na čo by ste mali dbať. Napríklad na primeranú výživu zohľadňujúcu dojčenie. Mala by byť bohatá na bielkoviny, vitamíny, minerály a stopové prvky, pestrá a vyvážená, v 5- až 7-denných dávkach. Odporúčam obmedziť potraviny, ktoré môžu spôsobiť u dieťaťa koliku – fazuľa, hrach, kaleráb, karfiol, paprika, uhorka, kapusta, jablko, hruška. Stravu si pripravujte varením, dusením alebo na pare, s obmedzením korenia a soli. Dbajte na dostatočný prísun vápnika a železa, tak ako v tehotenstve

Príjem tekutín ovplyvňuje tvorbu materského mlieka. Dôležitý je rovnomerný prísun najlepšie čistej vody, počas celého dňa, aj v noci, najmenej 2 litre denne. Nezabúdajte počas každého dojčenia vypiť pohár vody. Vynechajte tekutiny s obsahom kofeínu a teínu. Alkohol konzumujte len výnimočne a v minimálnom množstve.

Odpočinok a spánok je pre vás v tomto období veľmi dôležitý. Umožní vám zvládnuť obdobie zmien, starostlivosť o seba a dieťa, nové situácie či fyzickú alebo psychickú záťaž. Pokúste sa zladiť svoj odpočinok so spánkovým režimom dieťaťa aj v rámci dňa, pretože ľahko sa môže stať, že cez deň budete spať a v noci sa budete hrať. Ak si v priebehu dňa neoddýchnete, môže byť pre vás nasledujúca noc veľmi ťažká a deň ešte ťažší. 

Pomoc zo strany vášho partnera v týchto dňoch určite veľmi uvítate, rovnako pomoc zo strany rodiny, prípadne priateľov. A nenechajte sa oklamať... Často ma oslovujú novopečené mamičky, prečo ich dieťa v pôrodnici v noci pekne spinkalo a doma odrazu plače už druhú noc. Na pôrodnici bolo vaše dieťa ovplyvnené novorodeneckou žltačkou, ktorej sprievodným javom je zvýšená spavosť. Hneď ako začne hodnota bilirubínu klesať, vaše dieťatko bude zo dňa na deň živšie a čulejšie a bude sa viac a viac dožadovať vašej prítomnosti a pozornosti. A to nielen cez deň, ale aj v noci. 

Pohyb vám pomôže aj v šestonedelí

Hoci ste ubolená, nezabudnite sa primerane hýbať. Pohyb pomáha rýchlejšej rekonvalescencii. Vždy by ste mali zohľadniť fyzickú kondíciu v tehotenstve, druh pôrodu, jeho priebeh a dĺžku, lebo od toho závisí vaša aktuálna fyzická kondícia.

V tehotenstve a počas pôrodu bolo najviac namáhané vaše svalové dno panvy, preto precvičovanie jeho svalov vám pomôže predísť stresovej inkontinencii (únik moču). Dôležitá je pre vás včasná mobilizácia po pôrode, resp. po cisárskom reze, aby ste predišli tromboembolickej chorobe. 

Cvičenie na panvové dno vám pomôže:

  • posilniť brušné svaly,
  • obnoviť silu všetkých svalov,
  • zlepšuje činnosť vášho kardiovaskulárneho systému,
  • podporuje znižovanie vašej hmotnosti,
  • podporuje vašu vitalitu, elán a energiu. 

Teda pohyb vplýva aj na vaše fungovanie v nových podmienkach. A tu sa prejavuje význam fyzickej prípravy na pôrod počas tehotenstva – vaša fyzická kondícia po pôrode bude výrazne lepšia ako u ženy, ktorá na starostlivosť o seba počas tehotenstva pozabudla a je jedno z akých príčin. 

Je dôležité, aby ste sa v domácom prostredí sledovali a pri výskyte problému alebo komplikácie kontaktovali svoju pôrodnú asistentku alebo gynekológa, ktorí vám v rámci svojich kompetencií v prípade komplikácií poskytnú špecifické poučenie. Tiež sa s nimi poučte, kedy môžete začať cvičiť. Je rozdiel, či ste rodili prirodzene alebo cisárskym rezom.

Zlaďte svoj odpočinok so spánkovým režimom dieťaťa, pretože ľahko sa môže stať, že cez deň budete spať a v noci sa budete hrať.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: