Neviem, kde mi hlava stojí! alebo Perfekcionizmus stres prináša

Neviem, kde mi hlava stojí! alebo Perfekcionizmus stres prináša
8.9.2016 v kategórii Mama, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Byť 100-percentná pri výchove detí, v domácnosti i v práci stojí veľa síl.

„Možno je dnes preto také ťažké byť matkou, lebo existuje toľko možností byť ženou...“ Nemecká psychologička a rodinná terapeutka Gisela Preuschoffová takto argumentuje svojim klientkam, ktoré za ňou prídu s prosbou o radu. Práca, domácnosť, deti... Občas je toho na každú ženu priveľa...

Stres... Kto by ho nepoznal? Ľudský organizmus je nastavený tak, že stres jednoducho potrebuje k prežitiu. Stresová reakcia totiž mobilizuje telo k ostražitosti a produkuje látky, ktoré ho majú chrániť. Avšak, nie je stres ako stres... Ak je podnetov priveľa a navyše sú škodlivé, nastáva zlyhanie.

Hranice medzi záťažou, ktorú človek zvláda a ktorá je už neúnosná, sú rôzne a závisia od predispozícií každého jedinca.  

Stresory možno rozdeliť na:

  • fyzikálne – teplo, chlad, hluk,
  • toxické – jedy, chemické škodliviny,
  • infekčné – vírusy,
  • fyzické – telesná námaha,
  • psychické,
  • sociálne.

Stopy na vizáži

Stres zanecháva stopy nielen v našom vnútri, ale i navonok. Je dokázané, že stresová situácia provokuje v človeku zvýšenie hladiny hormónu kortizolu. Zároveň sa spúšťajú aj ďalšie obranné mechanizmy, napr. sa zvyšuje produkcia mazu, koža sa stáva citlivejšou a tým náchylnejšou k tvorbe vrások, pričom horšie odoláva infekciám.

Vplyvom stresu sa v organizme tvorí väčšie množstvo voľných radikálov, ktoré podporujú opotrebovanie a starnutie organizmu. V neposlednom rade sa stres podpisuje aj na psychike.

Stres zanecháva stopy na ľudskom výzore:

  • vyrážky,
  • opary,
  • lámavé nechty,
  • padanie vlasov, ich pomalší rast, šedivenie.

Stresom vznikajú:

  • žalúdočné ťažkosti,
  • bolesť hlavy,
  • podráždenosť,
  • zvýšené potenie,
  • tras a iné.

Ženy a stres

Je dokázané, že ženy prežívajú stres inak než muži. Je to spôsobené tým, ako vnímajú seba a svet vôkol.

Osobitne sa to týka matiek. Materstvo prebúdza v ženách nové obzory, spúšťa nové pudy, nový strach a tým pádom aj nové reakcie voči stresovým situáciám.

„Prečo je také ťažké byť matkou? Ide o pocit viny. Za všetko ste zodpovedná. Vaše dieťa kričí a vy sa hneď pýtate: Čo som urobila zle? Prečo sa necíti dobre? Zbavte sa týchto otázok a pocitov...“ hovorí Gisela Preuschoffová.

Práve stres spojený s deťmi je u matiek najdominantnejší. Vychádza z pocitu zodpovednosti za vlastného potomka. Každá zaťažkávajúca skúška, každá choroba dieťaťa, strach o jeho zdravie..., to všetko sa spája so stresom. No hoci je tento stres negatívny, je nevyhnutný pre budovanie silného puta voči vlastnému dieťaťu.

„Dnes je ťažké mať deti,“ s nadhľadom konštatuje spomínaná psychologička. „Ak ste si mysleli niečo iné, bola to ilúzia... Ak ste však ochotná nenechať sa odradiť ťažkosťami a nehodláte ich prijať, veľa sa naučíte. Ak ste ochotná akceptovať jedinečnosť svoju i svojho dieťaťa a byť vďačná za každú novú skúsenosť, veľa toho zažijete. Nezabúdajte však na to, že život s dieťaťom je časovo obmedzený. Nakoniec sa vaše cesty rozdelia... Ale ako matka s dieťaťom zažijete nové skúsenosti a dobrodružstvá, ktoré by ste inak nikdy nezažili. Ponúka sa vám jedinečná príležitosť: môžete ju prijať, ale nemusíte.“

Čas? Luxus... 

Jedným z rozhodujúcich faktorov, ktoré sa podpisujú na negatívnom zvládaní stresu je nedostatok času. Platí však, že každá matka sama rozhoduje o tom, ako svoj čas využije.

„Vaše deti vám čas nechcú kradnúť, chcú, aby ste im venovala pozornosť. Veľa matiek, ktoré nariekajú nad tým, že nemajú čas, nevenujú svojim deťom pozornosť, alebo ju nevenujú dostatočne. Sú síce s deťmi celý deň alebo dostatočne dlho, ale vo svojich myšlienkach a pocitoch nie sú pri nich, ale niekde inde,“ vykresľuje skúsenosti mnohých žien Preuschoffová.

Platí to o ľuďoch všeobecne, mnohí nežijú v prítomnosti, ale vo svojich myšlienkach sa zaoberajú minulosťou alebo budúcnosťou. A pritom neexistuje nič viac ako TERAZ.

Práve nesústredenosť vedie ženy k rozpoltenosti. Chcú urobiť veľa vecí naraz a sú nervózne, ak sa im to nedarí. Psychológovia odporúčajú jednoduchý nácvik – venujte svoju pozornosť tomu, čo TERAZ počujete, vidíte, cítite. Strážte svoje myšlienky, ktoré chcú okamžik predbehnúť alebo sa ohliadajú späť, a sústreďte všetko na TERAZ.

Vnímanie jedinečnosti okamihu je teda len otázkou cviku. Ak sa každá činnosť vykonáva koncentrovane, s časom sa lepšie hospodári a celkovo získava pre človeka novú kvalitu.

Ach, tie deti!

Únava, nesústredenosť, rozlietané myšlienky... Aj vám sa stáva, že hovoríte so svojím dieťaťom a vlastne ho vôbec nepočúvate? Hľadíte naň, ale rozmýšľate o niečom úplne inom?

Krôčik k chybám vo výchove je potom úplne maličký... Ak si potom uvedomíte, že za vaše nesprávne rozhodnutie, ktorým ste dieťaťu možno ukrivdili, alebo ho nedostatočne vypočuli, motivovali, ukázali mu zlý príklad..., môže únava a to, že ste v strese, je už často neskoro.

Hoci aj to má svoj význam. Ako pripomína Preuschoffová „pocity viny trýznia takmer všetky matky. Správna reakcia na ne je napr.: ‘Svojim deťom môžem a musím ukázať aj svoj hnev. Nemusím byť perfektná. Moje deti musia vedieť, že i ja mám isté hranice. Neskôr sa udobríme. Je to dobrá skúsenosť pre obidve strany.‘“

Najmä mladé mamičky si samy „dobrovoľne“ produkujú stres. Starostlivosť o malé bábätko, zabezpečiť domácnosť, dbať o seba, žiť s manželom (nielen vedľa neho)... Uff, na jednu mladú, neskúsenú, nevyspatú a unavenú žienku je toho viac než dosť... Všetko sa v prvom rade prispôsobuje potrebám dieťaťa/detí. Aj tu má psychologička Preuschoffová dobrú radu. Skúste ju vyskúšať: „Keď máte malé deti, musíte sa úplne prispôsobiť ich rytmu. Môžete to prijať ako trest alebo ako dar. Ak budete trvať na tom, že si zachováte svoj starý rytmus, na ktorý ste si zvykli a ktorý vám vyhovuje, budete najskôr v strese, pretože dieťa sa vám len ťažko prispôsobí. Ak však budete ochotná zvyknúť si na nové rozdelenie času a nové záujmy, získate veľa a veľa sa aj naučíte.“ A najmä, nebudete v strese...

Všetko sa dá, len treba chcieť....

Psychológovia prišli na zaujímavé zistenie. Ženy sa oproti mužom rýchlejšie a lepšie prispôsobujú záťažovým situáciám. To znamená, že si ľahko zvykajú na stresové prostredie. Neuvedomujú si pritom, že často je to iba bludný kruh, z ktorého je potrebné vyskočiť, nie doň naskočiť.

„Ženy, ktoré sa chcú cítiť lepšie, musia začať s tým, že vezmú na vedomie, čo sa v nich deje,“ pripomína Collette Dowlingová, americká spisovateľka, špecializujúca sa na manželskú psychológiu.

Ak si dokážete uvedomiť, čo vám spôsobuje stres, nájdete v sebe aj možnosti, ako mu čeliť. Ako zmeniť, upraviť svoj životný štýl, svoje myslenie, názory..., aby ste si samy neprodukovali stres alebo vlastnou vinou nevstupovali do situácií, ktoré sú pre vás stresujúce.

K tejto téme čítajte tiež:

Náš spoločník stres

10 spôsobov ako minimalizovať stres

Ako sa vyrovnať so stresom alebo ako prežiť v dnešnej dobe