NEBEZPEČNÉ: Ako spoznáte, že ste workoholik?

NEBEZPEČNÉ: Ako spoznáte, že ste workoholik?
2.9.2017 v kategórii Infošky, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Zodpovedzte zopár otázok v úvode a dozviete sa ako to s vami a prácou naozaj je.

  • Stimulujú vás pracovné záležitosti viac ako rodinné alebo iné?
  • Je vaša práca tým, o čom rozprávate najradšej?
  • Vzdali sa už vaši priatelia a rodina myšlienky, že niekedy niekde prídete načas?
  • Beriete si prácu navyše, lebo máte pocit, že inak ju nikto neurobí?
  • Podceňujete náročnosť projektu a pri jeho dokončovaní sa musíte ponáhľať?
  • Nemáte trpezlivosť rozprávať sa s ľuďmi, ktorí majú iné ako pracovné priority?
  • Máte obavy, že ak nebudete pracovať dosť tvrdo, prídete o prácu alebo budete považovaný za neschopného?
  • Ste podráždený, ak niekto od vás chce, aby ste prerušili prácu a venovali sa niečomu inému?
  • Ublížil niekedy čas strávený v práci vášmu vzťahu?
  • Pracujete aj pri jedle?
  • Ak ste odpovedali viac ako trikrát áno, máte dôvod na zamyslenie sa.

Obeťou workoholizmu je rodina

Odborníci upozorňujú na fakt, že veľa workoholikov pochádza z disfunkčných rodín, v ktorých zažili nejakú formu zanedbávania alebo týrania. Workoholik však môže vyrásť aj v rodine s perfekcionistickými požiadavkami na dieťa.

Korene workoholizmu siahajú do detstva:

  • dieťa kopíruje správanie sa svojho rodiča, ktorý je závislý na práci. Má pocit, že ak bude konať podobne, konečne si ho všimne. U dieťaťa  workoholika môže nastať aj opačný extrém. Stane sa z neho človek vyhýbajúci sa práci.
  •  na dieťa sú kladené vysoké nároky. Vo výchove sa objavuje vo veľkej miere perfekcionizmus a zameranosť na výkon. Dieťa, v snahe zapáčiť sa  a získať si lásku rodičov, sa snaží byť čo najlepšie vo všetkom. Je stále pod tlakom. Je poháňané očakávaniami a strachom zo zlyhania.  
  • suplovanie úlohy matky či otca a plnenie ich povinností v domácnosti a v rodine (nákupy, starostlivosť o domácnosť, mladších súrodencov...). Niektorí rodičia zaťažujú svoje deti domácimi prácami natoľko, že tie nemajú čas na učenie sa, hru či kamarátov.

Ak človek závislý od práce rodinu má, nie je jeho prioritou. Preto sa stáva, že ich partneri opustia a rodina sa rozpadá.

Workoholik má množstvo výhovoriek

Výhovorky typu, robím to pre vás, aby ste sa mali lepšie, fungujú len určitú dobu. Neskôr tento „príliš zaneprázdnený“ člen domácnosti začne chýbať nielen pri bežných činnostiach, ale aj pri  dôležitých rodinných udalostiach.

Na začiatku je tu tendencia ospravedlňovať jeho neprítomnosť, neskôr si na ňu všetci zvyknú. Psychológ Richard Gróf z vlastnej praxe vie, že čas strávený prácou prirodzene chýba partnerom v ich súkromnom živote.

„Vo vzťahu s workoholikom tak väčšinou nie je čas na riešenie aj podstatných partnerských problémov. Tie sa kumulujú, odkladajú, zastierajú. Alebo keď sa aj čas na riešenie problémov nájde, už ho veľa neostane na prirodzené, radostné, bezstarostné chvíle, v ktorých sa naše partnerstvo regeneruje.

Workholizmus: Keď je práca všetkým

Workoholizmus ničí partnerské vzťahy aj rodinu

Keď nemáme kvôli práci čas na partnera, je otázka času, kedy začne mať pocit, že je v našom živote nedôležitý a začne byť nespokojný s tým, že celá ťarcha domácnosti je na ňom.

Vyvíja tlak, zvyšuje očakávania a kritiku, ktorá sa zdá tvrdo pracujúcemu nespravodlivá a neopodstatnená (však toľko pre vás toho robím, s čím máš stále problém).“ Richard Gróf  upozorňuje na to, že únava a prílišný stres z práce sa nezriedka môže prejaviť aj v sexuálnej oblasti, keď prirodzene klesá sexuálne libido. Znižuje sa frekvencia aj kvalita sexuálnych stykov.

Výchova dieťaťa či viacerých detí je na pleciach jedného rodiča. Členovia rodiny sa cítia byť opustení, emocionálne aj fyzicky. Časté hádky a podráždenosť neskôr prejdú do apatie. Workoholik má vysoké nároky nielen na seba, ale aj na členov svojej rodiny.

Partneri sa cítia byť menejcenní, lebo ich prácu workoholik nedoceňuje. On sám cíti frustráciu aj v tejto oblasti. Vidí, že rodina si zvykla na život bez neho a zariadila si svoj čas po svojom.

Cíti sa byť odstrčený, čo ešte stupňuje jeho snahu byť najlepší v práci a rodina je pre neho cudzím svetom, kde ho nikto nepotrebuje. Workoholizmus môžeme nazvať aj „rozbíjačom“ rodín.

Prečítajte si: Dg.: WORKHOLIK. Keď práca vyhráva nad rodinou...

Ako môžeme pomôcť partnerovi závislému na práci?

„Workoholizmus sýti mnoho kľúčových potrieb a príčiny, pre ktoré sa ľudia k práci upínajú, sú veľmi rozmanité. Často však nachádzame súvis medzi workoholizmom a vnímaním vlastnej sebahodnoty.

Úspech v práci slúži ako pumpa pre naše ego, predbiehanie a dosahovanie potvrdzuje našu dominanciu nad ostatnými, dáva pocit moci a možností.

Čistá kritika je preto často kontraproduktívna. Ak ňou znížujeme hodnotu worhoholického partnera, riskujeme, že sa zahĺbi do práce ešte viac, aby si dokázal, že on je ten schopný a druhí sa mýlia,“ tvrdí Richard Gróf a dodáva, že svoju nespokojnosť by sme mali vyjadrovať spolu s ocenením dobrých stránok workoholického partnera (usilovnosť, šikovnosť, zápal, zabezpečenie rodiny) a formulovať ju skôr ako našu potrebu po jeho blízkosti.

No ak práca partnera prerastá rodine cez hlavu, je dobré kontaktovať odborníka.

Prečítajte si: Kým nás práca nerozdelí...

Workoholizmus u žien má svoje zvláštne črty

Deti v rodine, ktorých matka je závislá od práce, bývajú často nezaopatrené, citovo frustrované a cítia sa osamelo. Prepracované ženy-matky majú sklony k depresiám a častejšie siahajú po návykových látkach.

Nadmerné pracovné nasadenie je pre ne únikom pred ťažkými duševnými stavmi. Na druhej strane ich emocionalita a citové väzby k rodine sú pre ne veľkou motiváciou pri liečbe a návrate do  života.

Psychológ Richard Gróf nevníma medzi ženským a mužským workoholizmom výrazný rozdiel. „Ženský worholizmus je stále menšinovým fenoménom, je horšie tolerovaný spoločnosťou aj partnermi.

Ženy majú z neho viac výčitiek, možno preto sa snažia viac korigovať, alebo si ho dovolia len s partnermi, ktorí takýto životný štýl vopred akceptujú. Obnáša to riziko, že partneri workoholičiek budú rýchlejšie strácať svoju sebaúctu, ak majú vžitú predstavu, že rola živiteľa by mala byť primárne na ich ramenách.“

Koho workoholizmus najviac ohrozuje?

Workholizmus podľa štatistík postihuje hlavne ľudí s vyšším vzdelaním a častejšie sa vyskytuje u mužov. Ľudia vo vysokých funkciách sú náchylnejší stať sa pracovne závislými, lebo sú na nich kladené vysoké nároky.

Ak je workoholikom šéf, snaží sa workoholické tendencie presadiť do každodenného diania na pracovisku. Vo svojich dôsledkoch to však vedie k rýchlemu opotrebovaniu ľudských zdrojov.

„Dostal som sa do začarovaného kruhu. Na jednej strane som chcel byť viac s malým synom, na druhej strane som vedel, že rodina si zvykla na určitý životný štandard,“ hovorí 43-ročný IT pracovník Martin. „Môj šéf patrí medzi ľudí, pre ktorých je práca tým najdôležitejším.

Je rozvedený, žije sám a má pocit, že všetci majú toľko času na prácu ako on. Berie zákazky hlava-nehlava bez toho, aby vedel, či ich bude mať kto vybaviť včas.

Po narodení syna som chcel manželke pomôcť a zostať doma viac dní, ale bolo to nemožné. Dostal som ultimátum. Uvažoval som aj o zmene zamestnania, ale finančne je moja práca viac ako dobre ohodnotená.

Ľudia sa u nás vo firme striedajú dosť rýchlo. Málokto vydrží ten tlak. Víkendy mám väčšinou pracovné. Keď nie som v práci, mám Home Office. Často je kvôli tomu u nás oheň na streche, ale zatiaľ sme to ustáli. Aj manželka si zvykla na určitý štandard. Hovoríme si, musíme vydržať. Hypotéka na krku a rodina sa rozrastá. Dokedy, neviem.“     

Na rozdiel od iných závislostí sa však zdroj tejto nedá celkom odstrániť zo života. Práca nás živí, napĺňa a človek ju potrebuje. Ako sa nenechať pohltiť jej nárokmi a zachovať si zdravý rozum?

Prečítajte si: Spoločný život = spoločný účet?

Ako sa "vymaniť z pazúrov" workoholizmu?

Doprajte si dostatočné množstvo spánku. Aj počas pracovnej doby si nájdite čas na menšie prestávky. Medzi účinné antistresové prostriedky patria najmä relaxačné, dýchacie cvičenia (nadýchnite sa pomaly nosom a na vrchole nádychu dych chvíľku zadržte.

Potom vydychujte čo najdlhšie. Predstavte si, že každým dlhým výdychom sa zbavujete časti svojho napätia. Nádych je asi na tri doby, zadržíme dych na tri doby, vydychujeme na šesť.

Rytmus si každý môže upraviť podľa vlastných síl) a šport. Ideálny prostriedok na redukciu stresu je rekreačný beh. Je nenáročný na prípravu, telo sa uvoľní a hlava „vyvetrá“.

Podmienkou je uvedomiť si, že nejaký problém tu je. Komunikovať s okolím a vypočuť si  výhrady na svoju osobu. Ak okolie nastaví zrkadlo, ľahšie si človek prizná, že naozaj niečo nie je v poriadku.

Dôležité je pozrieť sa svoj osobný život, v ktorom absentujú priatelia či záujmy. Vytvoriť priestor a podmienky na to, aby sa opäť do života vrátili.

Zrekonštruovať svoj hodnotový rebríček a naučiť sa striktne oddeľovať prácu a súkromie. Dôležité je kontrolovať svoje telo a psychiku.

Relaxačné techniky, pravidelná strava a fungujúce partnerské zázemie. Veľkou úlohou je, aby si workoholik dokázal naplánovať svoj program, vyhradiť si čas a čo je najdôležitejšie, musí sa naučiť odpočívať.

Ak naozaj cítite, že práca vám prerastá cez hlavu a obávate sa o svoje nervy a zdravie, skúste urobiť malé zmeny v prístupe k práci:  

  • stanovte si o stupeň nižší cieľ ako zvyčajne. Perfekcionisticky zameraný človek dokáže plniť svoje ciele, a tak si vedome dokáže aj stanoviť cieľ nižšieho výkonu.  
  • rozdeľte kompetencie. Pre workoholika je to väčšinou problém, lebo vie, že všetko si najlepšie a načas urobí sám. Zmierte sa s tým, že veci budú urobené na sto percent, nie na vašich stodvadsať.
  • cielene vyhľadávajte známych, rodinu a priateľov. Udržiavajte sociálne kontakty. Umožnia vám ventilovať emócie, poskytnú spätnú väzbu, zdieľanie podobných postojov, pochopenie iných názorov, prostredníctvom ktorých získate aj iný pohľad „na vec“.
  • stanovte si voľnočasové aktivity (kultúra, šport a podobne), môžete si urobiť aj rozvrh a snažte sa ho dodržať.
  • vyberte si dovolenku vždy, keď  na ňu máte nárok. Z hľadiska psychohygieny je dôležité mať aspoň jeden celý týždeň dovolenky v roku.                                                                                       

Ak ste usúdili, že svoj pracovný čas môžete venovať sebe, svojmu zdraviu a osobnej pohode, ste na najlepšej ceste, aby vám bolo zase dobre a aby ste žili vyvážený život s tými, ktorých máte radi.

Vedeli ste, že najviac je fenoménom workoholizmu postihnuté Japonsko? Pre smrť z prepracovania dokonca majú špeciálny termín, karoši. Obete karoši umierajú náhle a príčinami bývajú infarkt či mozgová mŕtvica ako priame následky stresu, vyčerpania a oslabenej imunity. Od roku 1987 má v štatistikách príčin úmrtia vlastnú kolónku.

Kríza vo vzťahu! Čo s ňou?