Toto (ne)VIEM. Kedy vyhľadať s dieťaťom odborníka?

PhDr. Andrea Baranovská, PhD. | 8. Oct 2020
Trojročné dieťa čo má vedieť

Vývin dieťaťa od 3 a pol do 4 rokov.

Celé obdobie predškolského veku je charakterizované aktivitou, činorodosťou a iniciatívou. Dieťa je pripravené zaradiť sa do kolektívu a dokáže stále lepšie zvládať svoju frustráciu. V tomto období sú deti zvedavé, živé a komunikatívne, stále sa snažia získavať nové informácie, napodobňujú ostatných a snažia sa zapojiť do diania okolo nich. 

Medzi 3. – 4. rokom dokáže dieťa vo svojej fantázii zamieňať predmety – z varechy sa stane meč, z plachty plášť ap. Rozvíja sa symbolické myslenie a so schopnosťou meniť význam predmetu podľa potreby sa zlepšuje aj schopnosť zovšeobecňovania. 

Jemná a hrubá motorika a zručnosti 

Po 3. roku narastá svalový tonus a vytráca sa detská bucľatosť a dieťa rastie do výšky. Rastú dlhé kosti a svaly. Dieťa miluje pohyb a aktivitu. Zlepšuje sa jeho motorika, vidieť to najmä pri chôdzi po schodoch a jazde na trojkolke.

Diferencuje sa tiež dominantná ruka – dieťa zreteľnejšie uprednostňuje jednu ruku pri hre a práci pred druhou. Vývin laterality však stále ešte nie je ukončený. 

Ďalšie činnosti, ktoré dieťa dokáže:

  • odskrutkovať viečko z fľaše
  • povedať, či je chlapec alebo dievča
  • obliekať sa a vyzliekať – s pomocou najmä pri gombíkoch a šnúrkach
  • jesť samostatne – používať lyžicu
  • skákať – vyskočiť a zoskočiť
  • umyť si a utrieť si ruky
  • postaviť vežu z asi 10 kociek
  • stáť na špičkách
  • už má všetkých 20 mliečnych zubov
  • spí 11 – 13 hodín denne – často ešte potrebuje krátky spánok poobede alebo oddych

Kognitívny vývin a reč 

Kresba dieťaťa je lineárna – zdôrazní nejaký detail, ktorý je preň dôležitý. Dokáže napodobniť kruh aj kríž. Môže začať kresliť aj prvé hlavonožce. Predmety kreslí voľne do priestoru. 

Myslenie je konkrétne a názorné. Vyskytuje sa tendencia uvažovať o veciach akoby boli živé, mysleli a cítili. Rovnako posudzuje veci podľa toho, ako vyzerajú. A tiež prisudzuje duševný život neživým objektom – hračka je zlá, lebo „udrela“ dieťa ap. 

Diagnóza: TRI ROKY
Prečítajte si tiež:

Diagnóza: TRI ROKY

Čo dieťa dokáže:

  • udrží pozornosť 5 – 10 minút
  • rozumie významu slov veľký a malý
  • rozumie dlhým vetám
  • chápe význam predložiek – na, pod, za
  • správne používa zámená – ja, vy, oni
  • typická otázka je prečo?
  • spočíta až 4 predmety
  • prejavuje strach z tmy, strašidiel...
  • pamätá si určité udalosti
  • rozpozná známe predmety a obrázky
  • slovná zásoba môže mať až 1 000 slov
  • rozumejú mu aj cudzí ľudia
  • dokáže si zapamätať jednoduchý rytmus a slová
  • pozná základné farby

Sociálne zručnosti

  • iniciuje hru s inými deťmi
  • delí sa o hračky
  • pomôže inému dieťaťu
  • dokáže sa riadiť pri hre jednoduchými pravidlami
  • potrebuje stále vyhrávať
  • môže byť agresívne a „šikanovať“ ostatné deti
  • je samostatnejšie
  • miera egocentrizmu sa znižuje
  • používa „prosím“ a „ďakujem“
  • môže uprednostňovať jedno dieťa pred ostatnými

Emocionálny vývin 

Dieťa sa naďalej učí rozpoznávať svoje emócie a emócie druhých ľudí. K základným emóciám sa pridružujú aj ďalšie. Rozvíja sa sebaúcta a sebauvedomenie. Dieťa je citlivejšie na kritiku. 

Stále musíme myslieť na to, že vývin je individuálny a nie všetky deti sa rozvíjajú rovnakým tempom. 

Kedy spozornieť a vyhľadať s dieťaťom odborníka?

  • keď dieťa opakovane klopí oči a vyhýba sa očnému kontaktu
  • nemá záujem o hru s inými deťmi
  • nerozpráva vo vetách
  • jeho reč je nezrozumiteľná
  • nedokáže splniť jednoduché inštrukcie – napr. dones papučky
  • nerozvíja sa symbolická hra – hra na obchod, na opravára ap.
  • nekreslí
  • prejavuje silnú separačnú úzkosť
  • má problémy udržať predmety v ruke
  • neskáče a nebehá 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: