Toto (ne)VIEM. Kedy vyhľadať s dieťaťom odborníka?
Vývin dieťaťa od 3 a pol do 4 rokov.
Celé obdobie predškolského veku je charakterizované aktivitou, činorodosťou a iniciatívou. Dieťa je pripravené zaradiť sa do kolektívu a dokáže stále lepšie zvládať svoju frustráciu. V tomto období sú deti zvedavé, živé a komunikatívne, stále sa snažia získavať nové informácie, napodobňujú ostatných a snažia sa zapojiť do diania okolo nich.
Medzi 3. – 4. rokom dokáže dieťa vo svojej fantázii zamieňať predmety – z varechy sa stane meč, z plachty plášť ap. Rozvíja sa symbolické myslenie a so schopnosťou meniť význam predmetu podľa potreby sa zlepšuje aj schopnosť zovšeobecňovania.
Z bábätka škôlkar: Tretí rok je pre dieťa hraničný
Jemná a hrubá motorika a zručnosti
Po 3. roku narastá svalový tonus a vytráca sa detská bucľatosť a dieťa rastie do výšky. Rastú dlhé kosti a svaly. Dieťa miluje pohyb a aktivitu. Zlepšuje sa jeho motorika, vidieť to najmä pri chôdzi po schodoch a jazde na trojkolke.
Diferencuje sa tiež dominantná ruka – dieťa zreteľnejšie uprednostňuje jednu ruku pri hre a práci pred druhou. Vývin laterality však stále ešte nie je ukončený.
Ďalšie činnosti, ktoré dieťa dokáže:
- odskrutkovať viečko z fľaše
- povedať, či je chlapec alebo dievča
- obliekať sa a vyzliekať – s pomocou najmä pri gombíkoch a šnúrkach
- jesť samostatne – používať lyžicu
- skákať – vyskočiť a zoskočiť
- umyť si a utrieť si ruky
- postaviť vežu z asi 10 kociek
- stáť na špičkách
- už má všetkých 20 mliečnych zubov
- spí 11 – 13 hodín denne – často ešte potrebuje krátky spánok poobede alebo oddych
Kognitívny vývin a reč
Kresba dieťaťa je lineárna – zdôrazní nejaký detail, ktorý je preň dôležitý. Dokáže napodobniť kruh aj kríž. Môže začať kresliť aj prvé hlavonožce. Predmety kreslí voľne do priestoru.
Myslenie je konkrétne a názorné. Vyskytuje sa tendencia uvažovať o veciach akoby boli živé, mysleli a cítili. Rovnako posudzuje veci podľa toho, ako vyzerajú. A tiež prisudzuje duševný život neživým objektom – hračka je zlá, lebo „udrela“ dieťa ap.
Diagnóza: TRI ROKY
Čo dieťa dokáže:
- udrží pozornosť 5 – 10 minút
- rozumie významu slov veľký a malý
- rozumie dlhým vetám
- chápe význam predložiek – na, pod, za
- správne používa zámená – ja, vy, oni
- typická otázka je prečo?
- spočíta až 4 predmety
- prejavuje strach z tmy, strašidiel...
- pamätá si určité udalosti
- rozpozná známe predmety a obrázky
- slovná zásoba môže mať až 1 000 slov
- rozumejú mu aj cudzí ľudia
- dokáže si zapamätať jednoduchý rytmus a slová
- pozná základné farby
Sociálne zručnosti
- iniciuje hru s inými deťmi
- delí sa o hračky
- pomôže inému dieťaťu
- dokáže sa riadiť pri hre jednoduchými pravidlami
- potrebuje stále vyhrávať
- môže byť agresívne a „šikanovať“ ostatné deti
- je samostatnejšie
- miera egocentrizmu sa znižuje
- používa „prosím“ a „ďakujem“
- môže uprednostňovať jedno dieťa pred ostatnými
Emocionálny vývin
Dieťa sa naďalej učí rozpoznávať svoje emócie a emócie druhých ľudí. K základným emóciám sa pridružujú aj ďalšie. Rozvíja sa sebaúcta a sebauvedomenie. Dieťa je citlivejšie na kritiku.
Stále musíme myslieť na to, že vývin je individuálny a nie všetky deti sa rozvíjajú rovnakým tempom.
Pripravení do škôlky? TOTO by deti mali vedieť
Kedy spozornieť a vyhľadať s dieťaťom odborníka?
- keď dieťa opakovane klopí oči a vyhýba sa očnému kontaktu
- nemá záujem o hru s inými deťmi
- nerozpráva vo vetách
- jeho reč je nezrozumiteľná
- nedokáže splniť jednoduché inštrukcie – napr. dones papučky
- nerozvíja sa symbolická hra – hra na obchod, na opravára ap.
- nekreslí
- prejavuje silnú separačnú úzkosť
- má problémy udržať predmety v ruke
- neskáče a nebehá