Ranné kruhy na školách
Máte aj na vašej škole ranné kruhy?
Tento koncept, ktorý sa postupne zavádza na slovenských základných školách, si kladie za úlohu zlepšiť sociálne väzby medzi žiakmi a vytvoriť bezpečné a priateľské prostredie v triede. Stretne sa s pozitívnou odozvou u žiakov, učiteľov a v neposlednom rade u rodičov?
Keďže ranné kruhy prebiehajú pred vyučovaním, niektorí rodičia upozorňujú, že skorší začiatok školského naruší zabehnutý ranný rituál. Rodičia tiež môžu vnímať kruhy ako ďalšiu „nepovinnú povinnosť“, ktorá môže zasahovať do ich pracovného harmonogramu. Napriek tomu sa nájdu aj rodičia, ktorí rozumejú významu kruhov a postupne si zvykajú na nový režim.
Školská psychologička: Dieťa by sa nemalo báť prísť domov kvôli zlej známke
Cieľ ranných kruhov
Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil, že „starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí je jedným z pilierov úspešného vzdelávacieho systému“ a ranné kruhy sú jedným z nástrojov, ako vytvoriť bezpečné prostredie, ktoré podporuje nielen akademický, ale aj emocionálny rozvoj žiakov. Zameriavajú sa na prevenciu šikany, zlepšovanie vzťahov medzi spolužiakmi a riešenie konfliktov predtým, ako sa vyvinú do väčších problémov.
Napriek pozitívnemu zámeru však implementácia týchto kruhov v praxi prináša niekoľko výziev.
Ako ranné kruhy prebiehajú
Ranné kruhy sú krátke 10- až 15-minútové stretnutia, ktoré sa konajú pred začiatkom vyučovania. Učitelia a žiaci sedia v kruhu a zdieľajú svoje myšlienky, pocity alebo zážitky. Tento formát podporuje otvorenú komunikáciu a učí žiakov, ako efektívne vyjadriť svoje emócie. Vedenie týchto kruhov vyžaduje od učiteľov, aby vedeli rozpoznať emocionálny stav svojich žiakov a prispôsobiť aktivity tak, aby vytvorili čo najpríjemnejšie prostredie.
Hoci zámer ranných kruhov je jednoznačne pozitívny, ich implementácia v školách nie je bez problémov. Učitelia upozorňujú na to, že tieto krátke stretnutia, neposkytujú dostatočný priestor na hlbšiu diskusiu alebo riešenie individuálnych potrieb každého žiaka. Zavedenie kruhov môže byť aj logisticky náročné.
Nie všetci pedagógovia sú rovnako otvorení novým formám výučby, čo môže viesť k tomu, že niektoré kruhy sa stávajú iba formálnou povinnosťou. Školy majú aj rôzne možnosti, ako kruhy integrovať do svojho denného režimu – niektoré školy ich realizujú denne, iné len raz týždenne.
Školská psychologička: Deti sú veľmi krehké, aj keď to navonok často nevidno
Napriek výzvam, ranné kruhy majú obrovský potenciál na zlepšenie školského prostredia
Učitelia, ktorí kruhy aktívne a s nadšením vedú, pozorujú pozitívne zmeny v triede – zlepšené vzťahy medzi žiakmi, lepšiu komunikáciu a schopnosť detí vyjadriť svoje pocity.
Ranné kruhy na školách sú určite krokom správnym smerom v oblasti podpory duševného zdravia žiakov. Ich úspešnosť však bude závisieť od dostatočnej podpory učiteľov, ich školenia a poskytnutia priestoru na kvalitné vedenie týchto aktivít. Ako povedal minister Drucker, „bezpečné a podporujúce prostredie je predpokladom pre úspešné vzdelávanie“.
15 spôsobov, ako sa spýtať: Ako bolo dnes v škole?
Ranné kruhy sú v zahraničí bežnou praxou
Ranné kruhy, alebo podobné formáty skupinovej diskusie, sú v zahraničí pomerne bežnou praxou, najmä v školách, ktoré kladú dôraz na emocionálnu a sociálnu výchovu detí. Tento koncept je často súčasťou rôznych vzdelávacích modelov, ktoré sa zameriavajú na podporu komunikačných a sociálnych zručností, a býva implementovaný v rôznych formách. V školách vo Fínsku alebo Švédsku sú ranné kruhy často zakomponované do vyučovacieho procesu ako prostriedok na budovanie pozitívnych vzťahov medzi spolužiakmi a prevenciu šikany. Tieto krajiny sú priekopníkmi v oblasti vzdelávacích inovácií, kde je duševné zdravie žiakov rovnako dôležité ako ich akademické úspechy.
Cieľ ranných kruhov je všade podobný – vytvoriť bezpečný priestor pre zdieľanie pocitov, posilniť sociálne väzby a zlepšiť atmosféru v triedach. Výsledky z praxe ukazujú, že tieto kruhy môžu byť efektívnym nástrojom na prevenciu šikany a podporu duševnej pohody školákov.