ODMENY: Sú užitočné alebo škodlivé?
Mnohí rodičia sa snažia motivovať svoje deti odmenami a dúfajú pritom, že vďaka peniazom a darčekom dokážu upraviť ich správanie, odstrániť zlozvyky alebo zmeniť známky na vysvedčení na lepšie.
Prečítajte si: ČO všetko dokážu malé deti a my o tom nevieme? 7 TIPOV, ako z detí vychovať správnych tínedžerov
Trest už vyšiel z módy a odmeny sú v kurze. Tak prečo používať bič, keď môžeme dieťa radšej učiť s pomocou cukru? V nejednej príručke pre rodičov alebo v kurzoch rodičovstva sa uvádza, že správanie detí možno efektívne ovplyvniť pomocou odmeňovacieho systému, kde deti zbierajú body (nálepky, hviezdičky, smajlíkov...). Spomínaný systém sme mohli onoho času vídať i v populárnej relácií Pestúnka.
Núka sa tu však otázka: Je tento spôsob naozaj taký účinný, ako ho psychologičky v spomínanom seriáli prezentovali?
Jednoznačná odpoveď na túto otázku však neexistuje – povedať jednoduché „áno“ alebo „nie“ by nebolo správne. Stručná odpoveď (rada) na túto otázku by ale znela asi takto:
Rodičia, buďte pri používaní materiálnych odmien maximálne opatrní a použite ich len vtedy, keď už nič iné nefunguje.
Šetrne treba s odmenami zaobchádzať najmä z nasledujúcich dôvodov:
Je veľmi ťažké dieťaťu odmeny odobrať
Mnohí rodičia sa v príručkách o výchove dočítali o tom, že ak chcú u dieťaťa navodiť želané správanie, mali by zaviesť tzv. systém odmien. Pri týchto systémoch deti zbierajú body a vymieňajú ich za určité odmeny vtedy, ak sa správajú tak, ako si to rodičia želajú.
Čítajte tiež: Prečo menej hračiek obohatí vaše deti viac?
Ako presne to funguje a aké skúsenosti má väčšina rodičov, znázorňuje nasledujúci príklad:
Simon a bodovací systém
Keď sa jednalo o tému učenie a domáce úlohy, boli u Lichtnerovcov krik, hádky a plač na dennom poriadku. Simonova mama sa bola poradiť u psychológa a dozvedela sa, že pomôcť by mohol bodovací systém.
Spolu so Simonom si takýto systém vytvorili. Simon získa 2 body vtedy, ak si urobí úlohy hneď po príchode zo školy a bez napomínania. Jeden bod dostane, ak mu to musí mama pripomenúť a on si potom bez kriku úlohy robí. K tomu si môže Simon „zarobiť“ ešte jeden bod za každý deň, ak si 10 minút dobrovoľne číta.
Simon dostane hneď po napísaní úloh alebo po čítaní malú guľôčku (= 1bod). Tie môže zbierať a neskôr vymeniť za odmenu.
Spoločne boli dohodnuté tieto odmeny:
- Návšteva ZOO: 12 bodov
- Kino: 8 bodov
- Požičanie DVD: 4 body
Simonova mama bola spočiatku nadšená. Jej syn si skutočne robil domáce úlohy bez reptania a dokonca si sám čítal! Návšteva ZOO, ktorú si vybral ako prvú odmenu, bola zábavou pre celú rodinu. Nasledujúce týždne sa Simon snažil rovnako usilovne. Čítal, robil si úlohy, bol 2x v kine a požičiaval si DVD-čka. Po piatom týždni bol už ale nadšený oveľa menej. Netúžil ísť opäť do ZOO a väčšinu filmov, o ktoré mal záujem, videl. Bolo treba vymyslieť nové odmeny.
Napríklad:
- Návšteva aquaparku: 12 bodov
- Korčuľovanie: 6 bodov
Simonovi sa systém odmien i v súčasnosti veľmi páči. Ale jeho mama si všimla, že aj pri iných, bežných činnostiach (utieranie riadu, venčenie psa...) čoraz častejšie zaznieva otázka: Čo za to dostanem?
Na ňu samu však toho začína byť pomaly priveľa. Neustále udeľovanie bodov, ich výmena, spravovanie celého systému – mama si začína pripadať pomaly ako účtovníčka.
Zároveň ale postrehla i inú vec: „Ak teraz celý systém odmien zruším, motivácia syna razom zmizne!“
A sme zasa na začiatku. Z kníh a od psychologičky som sa síce dozvedela, ako systém odmien zaviesť, nie však to, ako sa ho postupne zbaviť.“
Najväčší problém (a Simonova mama na to prišla) predstavuje pri týchto systémoch fakt, že ak za určité správanie dáte dieťaťu odmenu a potom mu ju zasa odoberiete, znamená to pre dieťa zhruba niečo ako trest.
Predstavte si, že by ste dobrovoľne pracovali pre nejaký spolok a tento sa rozhodne, že vás odmení sumou 2 eurá za hodinu. Po roku spolok zistí, že má väčšie výdaje ako príjmy – a váš plat jednoducho stopnú. Je pochopiteľné, ak prácu, ktorú ste predtým vykonávali dobrovoľne a nezištne, nebudete chcieť viac robiť. Presne takýmto istým spôsobom si zvykáme na zvyšovanie platu. A beda, ak by nám naň niekto siahol.
Mohlo by vás zaujať: Čo platí na tvrdohlavé dieťa?
Odmeny nepôsobia, ak na ne deti neveria
Niektorí rodičia sú prekvapení, že ich deti sa nesnažia mať na vysvedčení dobré známky ani vtedy, ak im za to sľúbia splniť vysnívané želanie.
Kde môže byť príčina?
Možno v tom, že si rodičia myslia, že dobré známky nie sú pre deti dôležité – zatiaľ čo problémy s motiváciou môžu mať úplne iný dôvod.
Vždy, keď chceme niečo v živote dosiahnuť, kladieme si (nevedome) tri otázky:
- Musím pre to niečo urobiť?
- Verím si? Dokážem sa to naučiť?
- Je to pre mňa dôležité?
Motivovaní sme len vtedy, keď na všetky otázky odpovieme kladne. Ak sa dieťa nesnaží v škole, môže to mať najrôznejšie príčiny.
Jedna z nich je možno ukrytá v otázke
- Je dieťa mimoriadne nadané? Nenaučilo sa, že dobré známky získava aj bez námahy? Načo sa má potom učiť? Druhá príčina tkvie možno v otázke
- Dieťa získalo skúsenosť, že aj keď sa na písomky pripravovalo, nedosiahlo dobré výsledky. A tak nevidí súvislosť medzi svojim snažením a známkami. Prečo by sa potom malo učiť, keď sa podľa jeho názoru aj tak nič nezlepší? A spomeňme ešte príčinu, ktorú zahŕňa otázka
- Pre dieťa jednoducho nie sú známky dôležité.
A kedy bude odmena účinná?
Vlastne len v treťom prípade. Ak by sme v triede rozdávali peniaze za známky, tí najlepší žiaci by sa neučili viac – vedia, že peniaze dostanú tak či tak. Deti, ktoré majú s učením problémy a nevidia súvislosť medzi ich snahou a známkami (a povedia si napríklad: „Ja to aj tak neviem!“), by boli systémom odmien dvojnásobne frustrované (Čože? Teraz tí dobrí žiaci nedostanú len dobré známky, ale aj peniaze k tomu a ja vyjdem naprázdno dvakrát?).
Motivovaní by nakoniec boli len tí žiaci, ktorí nie sú dobrí, ale vedia, že keby sa snažili, mohli by sa zlepšiť. A presne týmto deťom sa núka otázka: Oplatí sa mi to? Nebude pre mňa výhodnejšie mať dnes voľné popoludnie ako dostať o pol roka bicykel? Odmena, ktorá je pre nás istá a dá sa získať ešte dnes, je totiž oveľa atraktívnejšia ako odmena, ktorú môžeme mať až niekedy o pol roka.