Moje dieťa nie je nevychované, moje dieťa je OSOBNOSŤ, pani učiteľka
Tieto slová mi adresovala matka 6 ročnej školáčky, ktorej správanie bolo viac ako nekonformné a kvôli ktorej som si dohodla konzultáciu.
Mám 20 ročnú prax v školstve a pani tejto malej „osobnosti“ som odporúčala vyšetrenie školským psychológom. V dobrej viere, že rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie a chce mu pomôcť.
Deti nemajú hranice, nie sú schopné rešpektu a úcty
Lenka, nazvime dievčatko, narúša fungovanie celej triedy, vyučovanie, vychovávateľku...je zmätené z toho, čo sa od neho očakáva a nerešpektuje NIČ a NIKOHO. Nepozdraví, neposedí, neodpovie (len odvrkne), nespolupracuje. Dievčatka mi je ľúto. Chýba mu to, čo tvorí základ výchovy každého dieťaťa. Slušnosť a schopnosť spolupracovať. Lenky mi je naozaj ľúto.
O tomto som sa chcela s jej matkou porozprávať a dopadlo to tak, že JA nerešpektujem osobnosť jej dcéry, že JA som neschopná učiteľka a nie som schopná empatie.
Dnešná výchova mi príde ako sociálny experiment
Za dvadsať rokov v školstve som sa stretla so všetkým možným. Za posledných päť rokov vidím, že deti sa menia kvôli nejakému- a nech mi odpustia všetci alternatívci- sociálnemu experimentu (inak to nazvať ani neviem) v rámci „novej „ výchovy. My pedagógovia sme vystavení ich „osobnostiam“, ich „zložitým povahám“ a ich „odlišnosti“.
Rešpektujem každého rodiča , lebo viem, že robí všetko najlepšie, ako môže. ALE deťom, ktoré nám v ostatných rokoch prichádzajú do školy chýba základná slušnosť a úcta. Poďme sa o tom porozprávať.
Rodiča vytvárajú deťom doma komfort vo všetkom, nie sú zvyknuté na prekážky, horšie podmienky, na nepohodu...Vidím to aj u svojej dcéry, ako vychováva mojich vnukov . Nech nezaplačú, keď nechcú, nech nejedia, keď chcú behať bosé v dvadsiatich stupňoch po záhrade, nech behajú, rozobrať kuchyňu do poslednej vidličky? Veď sa hrajú....Dcéra ma aspoň počúva a vieme si občas vydiskutovať svoje názory, nájsť kompromis a strety.
Rodičia si nepripustia chybu
S rodičmi mojich detí v škole je to však ťažšie. Zle píše? "Veď dnes je písané písmo utópiou, tak prečo na tom trváte." Prvák sa hrá na mobile? "On ho POTREBUJE, aby som vedel, čo je s ním(je v škole, vážený ocko)."
Aj my, pedagógovi a sa vzdelávame a poznáme spôsoby kreatívnej práce na hodine, podporujeme výnimočnosť a rešpektujeme indviduálne rozdiely u detí. V rámci našich osnov a schopností sa snažíme deti naučiť čo najviac. ALE aj my potrebujeme backround...
Potrebujeme, aby deti s nami spolupracovali a boli ochotné rešpektovať pravidlá. Lebo tie sú všade. Nielen v škole. Deti sú nepripravené na reálny život. Je mi ľúto, čo vidím a volám na poplach. Skúsme sa nad tým zamyslieť!
čitateľka Anka P.