Kto som a v čom som dobrý? Nechajte deťom priestor nájsť ich silné stránky
Deti potrebujú čas na čítanie, písanie, premýšľanie, snívanie, kreslenie, stavanie, tvorenie, fantazírovanie a skúmanie. Takéto aktivity podporujú sebauvedomenie tým, že pomáhajú deťom ujasniť si, kto sú a čo ich skutočne zaujíma.
V pondelok klavír, v stredu tenis, v piatok plávanie a medzitým jazykovka? Vaše dieťa má podnety, skvele ho rozvíjate, dáte mu všetky možnosti, veď nech si vyberie. Otázka je, či sa má kedy hrať, alebo čítať fantasy knihy, ktoré ho bavia, kresliť komiksy, ležať na posteli a počúvať rap... lebo v práve v tom našlo záľubu?
Zahltené povinnosťami a štruktúrovaným programom vlastne bude dieťa robiť len to, čo má "na pláne". Čo musí. Ale čím vyplní svoj čas, keď nemusí robiť nič?
3 pravidlá, ktoré vám pomôžu vychovať z dieťaťa dobrého človeka
Odborníci stále viac upozorňujú na fakt, že deti sa potrebujú hrať
Samé. Tak ako chcú, vymýšľať si svoje pravidlá a postavy, scenáre. Práve v tom čase, ktorý majú pre seba a v hre môžu nájsť to, čo ich napĺňa a baví. Deti, ktoré sú zapojené do príliš veľa naprogramovaných aktivít, môžu mať na tieto experimenty v sebaobjavovaní málo času. Týka sa to najmenších ale i väčších detí, ktoré potrebujú priestor na objavovanie toho, kto sú. Ako im môžete pomôcť?
Kto som a v čom som dobrý?
- Inspirujte deti, aby si viedli denník, v ktorom môžu vyjadriť svoje myšlienky, emócie a skúsenosti. Táto prax im pomáha identifikovať opakujúce sa vzorce a získať prehľad o svojich pocitoch. Mladšie deti, ak ešte nevedia písať, môžu kresliť svoje emócie alebo zážitky do zošita. Pri identifikovaní pocitov môžete využiť nálepky smajlíkov, alebo špeciálne kartičky s emóciami, ktoré deťom pomôžu rozpoznať a označiť ich pocity.
- Povzbudzujte deti, aby si každý deň pripomenuli veci, za ktoré sú vďační, podporuje pozitívny pohľad a uvedomenie si dobra v ich živote. Môže sa to týkať ich aj ich silných stránok, úspechov a konania počas dňa.
- Dajte deťom príležitosť robiť rozhodnutia primerané veku a neskôr diskutujte o dôsledkoch týchto rozhodnutí. Počúvajte ich pozorne.
- Skúste navrhnúť deťom, aby si nakreslili, nalepili, alebo akýmkoľvek spôsobom vytvorili svoj autoportrét alebo nástenku s víziami, ktoré predstavujú ich ciele a túžby. Táto vizuálna reprezentácia pomáha pri sebaobjavovaní. Je to skvelý nápad aj na víkendovú aktivitu, dajte im čas, voľné ruky, nožnice, papiere, farbičky a uvidíte, ako prekvapia. Vás ale aj seba. Túto nástenku môžu časom meniť a variovať.
Pamätajte! Nechajte svoje deti prirodzene sa rozvíjať
Nechajte svojim deťom priestor a čas vyrásť do ich jedinečného ja. Vyhnite sa vnucovaniu svojich očakávaní a namiesto toho ponúknite pozornosť a podporu.