Chcete mať doma malého muzikanta?

Žofie Vokálková | 5. február 2017
Chcete mať doma malého muzikanta?

Vytváranie zvukov, tónov a hudby nás sprevádza od vzniku ľudstva na tejto planéte. Od nepamäti ľudia používali zvuk ako prostriedok na dorozumievanie a hudbu ako zdroj zábavy.

Liečivá sila hudby je známa odpradávna. Tým, že uvoľňuje emócie, harmonizuje organizmus, zvyšuje odolnosť a môže liečebne ovplyvniť priebeh množstva fyzických aj psychických chorôb. Ako sa vyjadril neurológ Oliver Sachs: „Schopnosť hudby integrovať a liečiť je zázračná. Hudba je najefektívnejšia medicína.“

Význam a prínos hudby je neodšriepiteľný

A čo vaša rodina? Patríte medzi rodičov, ktorí považujú hru na hudobný nástroj za nemoderný prežitok, alebo fandíte amatérskemu muzicírovaniu a sami sa pokúšate na nejaký hudobný nástroj hrať? V každom prípade hra na hudobný nástroj spestrí svet vášho dieťaťa, len je potrebné zachovať podstatu veci, t. j. „aby hra zostala pre dieťa vždy hrou s obľúbenou hračkou, v tomto prípade hrou s hudobným nástrojom“.

Lekárski odborníci dnes sami hovoria, že súčasná forma vzdelávania rozvíja predovšetkým ľavú mozgovú hemisféru (verbálnu) a hra na hudobný nástroj prispieva k celkovej vyváženosti, pretože rozvíja pravú mozgovú hemisféru (neverbálnu). Už Platón zdôrazňuje význam hudby, cení si ju najvyššie zo všetkých umení, pretože nenapodobňuje a nezobrazuje len predmety, ale vniká do podstaty a rádu vecí.

Kedy začať viesť dieťa k hudbe?

Keď zabudneme na to, že už v tehotenstve získava bábätko prvý vzťah k hudbe, pretože nechcene musí počúvať to, čo my samy počúvame, a ono na to už reaguje, tak by sme mali hudbu využívať od narodenia bábätka ako príjemnú pomôcku na uspávanie.
Prečítajte si: Prenatálna komunikácia matky a dieťaťa

Jednoducho pustite CD s klasikou alebo nežným popom a dieťatko sa upokojí. Odborne sa toto prispôsobenie nazýva využívanie primárnych účinkov hudby na emocionálne ladenie dieťaťa. Samozrejme, mamin spev je stále tou najlepšou uspávankou (aj keď budete spievať falošne).

Prvým obdobím akejsi hudobnej činnosti je vek, kedy sa môžeme s dieťaťom pohybovať do rytmu hudby a rytmizovať prvé slovíčka. Ale tomu sa budeme venovať podrobnejšie v niektorom z budúcich článkov.

Zaujíma vás, ako rozpoznať hudobné nadanie u vášho dieťaťa?

To, že celá vaša rodina spieva falošne a nikto u vás poriadne na žiadny hudobný nástroj celé tri generácie nehral, ešte nič neznamená. Hudobné nadanie máme v určitej miere všetci, len buď viac, alebo menej rozvinuté.

Rovnako ako sa učíme rozpoznávať farby a držať v ruke ceruzku, a pritom z nás nemusí byť budúci Picasso, alebo určovať, čo je studené a teplé, je potrebné, aby sa dieťa naučilo, ktorý tón je vysoký a ktorý nízky a cítiť rytmus. Batoľa je v otázke hudby len na začiatku dlhej cesty, ktorej úspešnosť je ovplyvnená mnohými faktormi. 

A kedy je ten správny okamih pre výber hudobného nástroja?

Dieťa sa možno vzhliadne  v niektorom hudobnom nástroji pri náhodnom sledovaní otvorenia Bratislavských hudobných slávností v televízii a zareaguje napr. slovami „Jéééj, mami, tá pani hrá na plot, to chcem tiež...“ a vy začnete premýšľať trebárs o harfe.

To je skupina detí, ktoré si okamih pre hudobný nástroj v podstate vyberú samy. Dieťa však musí byť na hudobný nástroj fyzicky pripravené, pričom musíme vychádzať z telesných dispozícií aj povahových vlastností.

Pripravte dieťaťu možnosť sa s jednotlivými základnými nástrojmi zoznámiť naživo, aby ono samo zareagovalo na to, ktorý nástroj sa mu páči. Navštívte s ním koncert, prejdite vo vašej hudobnej škole niekoľko tried, ukazujte mu pri všetkých príležitostiach hudobné nástroje a popisujte zvuk rovnako, ako ich učíte, ako robí ovečka. Určite nebude na škodu, keď dieťa dostane ako hračku plastovú flautu alebo malý xylofón.

Aké nástroje teda deťom ponúknuť? 

Medzi najobvyklejšiu voľbu patria dychové nástroje
  • Zobcová flauta je veľmi dobrou prípravou pre akýkoľvek ďalší nástroj, rodič môže spolupracovať aj ako spoluhráč a často sa na nej deti učia kolektívne. A nie je ani finančne náročná.
  • Priečna flauta a klarinet sú vhodné približne od ôsmich rokov. Pre tieto nástroje sú potrebné rovnejšie pery, pokiaľ možno bez jaziev po úrazoch a aspoň priemerne rovné zuby.  
  • Hoboj a fagot sú ďalšie príbuzné nástroje, sú však už náročnejšie po fyzickej stránke.
  • Trúbka, ďalší dychový nástroj, vyžaduje rovnaké predpoklady a je vhodná až pre staršie dieťa. Trúbka i ostatné plechové nástroje (pozauna, lesný roh alebo tuba) budú vhodným výberom zvlášť v miestach s rodinnou alebo krajovou tradíciou dychovky. 
Všeobecne všetky dychové nástroje, zvlášť flauty, napomáhajú rozvoju správneho dýchania a veľmi pozitívne pôsobia pri liečbe astmy. Dieťa navyše dosiahne dosť zavčasu takú úroveň, že dokáže zahrať melódiu, preto sú tieto nástroje vhodné v podstate pre všetky typy detí. 
Pokiaľ vám nástroj nepožičia hudobná škola, tak orientačná cena kvalitou použiteľných nástrojov pre začiatočníkov je od 150 Eur.

Druhým najčastejším nástrojom sú klávesové nástroje. 

Klavír v mnohých domácnostiach slúži ako pekný „kus nábytku“, na ktorý to naše dieťa tiež hrá. Výhodou klavíra je okamžité vytvorenie počúvateľného zvuku, pre dieťa i okolie. Tým, že sa jedná o viachlasný nástroj, dieťa môže hrať melódiu aj doprovod zároveň (obojručne), vystačí si s malým koncertovaním samo.

Elektronickou formou klavíra je keyboard, ktorý je do dnešnej domácnosti úspornejší, čo sa týka priestoru, peňazí a poskytuje rodičom sladkú možnosť pripojiť dieťaťu slúchadlá a takto zaistiť pokoj v byte.

Keyboard sa vyrába od detských jednoduchších variantov po koncertné verzie. Ďalšou možnosťou keyboardov je využitie rôznych zvukových efektov, prípadne možnosť skladania hudby, využitie automatického akordického doprovodu k melódii, pripojenie na počítač.

Obstaranie klavíra je finančne náročnejšie (orientačne napr. staršie piano nájdete približne od 300 Eur, nový klavír od 1 000 Euro), keyboardy sú cenovo dostupnejšie od 50 Eur. 

Prečítajte si: Hráme na hudobný nástroj

Tradične obľúbené sú sláčikové nástroje

Pokiaľ máte doma hudobné zázemie alebo malého hudobného nadšenca a rozhodnete sa pre husle alebo violončelo, máte výhodu, že tieto nástroje sa vyrábajú aj v malých veľkostiach pre deti od 3 rokov. Je potrebné spomenúť aj violu a kontrabas, ktoré si ale dieťa prípadne zvolí neskôr, už s určitou hudobnou skúsenosťou.

Počítajte s tým, že pokým budete počuť príjemný počúvateľný výsledok na sláčikový nástroj, chvíľku to potrvá. U všetkých sláčikových nástrojov sa dnes vyrábajú kvalitné elektrofonické verzie. Pri týchto nástrojoch je obzvlášť dôležité motivujúce vedenie kvalitným pedagógom, inak obtiažnejší začiatok môže dieťa rýchlo prestať baviť.

Naopak, pokiaľ tento problém prekonáte, uplatnenie sláčikových nástrojov je veľké a záujem často pretrváva do dospelosti. Ceny nástrojov sú rôzne, vzhľadom na ich historickú hodnotu. Dajú sa samozrejme zakúpiť aj novo vyrobené kusy, prípadne malé detské veľkosti zapožičať v hudobnej škole.

Gitara je pre deti veľmi atraktívnym nástrojom, s ktorým sa môžu predviesť nielen doma a v hudobnej škole, ale aj medzi rovesníkmi. Často býva nástrojom samoukov. Ďalšou výhodou je, že cvičenie nie je hlučné. Obstaranie nástroja nie je cenovo náročné a repertoár je veľmi bohatý. Samozrejme, elektrická gitara bude snom mnohých tínedžerov a môže sa stať, že vaša garáž sa stane svedkom zrodu novej hudobnej skupiny.
Bicie nástroje tvoria úplne inú skupinu nástrojov. Každé dieťa od batoľaťa do niečoho bubnuje a niečím rytmicky búcha. Bicie nástroje nie sú len bubny a bicie súpravy, tamtamy a činely, ale tiež nástroje melodické, na ktorých sa dajú hrať melódie a ktoré majú veľmi príjemný zvuk.

Preto nebráňte dieťaťu, ktoré sa napríklad zaujíma o rockovú hudbu, aby sa zoznámilo s bicími a aktívne na ne začalo hrať. Okrem výdaja prebytočnej energie, ktorá by sa mohla zvrtnúť nesprávnym smerom, sa dieťa môže priamo začleniť do svojho obľúbeného hudobného sveta. 

Hudobná škola, alebo súkromný učiteľ hudby?

Záleží určite na možnostiach, ktoré máte v dosahu vášho bydliska. V hudobnej škole má dieťa možnosť spoznať viacero nástrojov a osobne aj viac učiteľov. Efektívny výsledok a chuť cvičiť docielime len vtedy, ak je učiteľ dieťaťu vzorom a obdivovanou osobnosťou.

Dajte na názor dieťaťa, ak sa mu učiteľ páči a ak chodí z hodín nadšené, veselé a chce vám oznamovať, čo nového sa dnes naučilo i čo mu nešlo. Pokiaľ vám učiteľ nie je sympatický, nenechajte sa presvedčiť na zápis hodín len preto, že má voľné miesto, pod heslom „lepšie niečo ako nič“.

Nie je to pravda a také hodiny u „nabrúseného pavúka či jačiacej pani učiteľky“ môžu zanechať na dieťati skôr zlé stopy a negatívny vzťah k hudbe. Súkromný učiteľ býva väčšinou drahší, ale rovnako ako pri jazykových lekciách sa naplno venuje dieťaťu.

Ak by sa však dieťaťu v hraní na hudobný nástroj mimoriadne darilo, môže byť problém prihlásiť ho zo súkromnej pedagogickej sféry na niektoré hudobné súťaže. Pokiaľ máte na výber niekoľko učiteľov, či už v hudobnej škole, alebo medzi súkromnými, zaujímajte sa o výsledky ich žiakov, o názory iných rodičov, prípadne možnosti koncertov, pretože dieťa bude chcieť svoje schopnosti predviesť nielen v rodinnom kruhu.

Cvičenie robí majstra… 

V športe dieťa väčšinou nediskutuje nad tým, že bez tréningu sa jeho výkony nebudú zlepšovať. Je to viazané na viditeľný fyzický výsledok – pokiaľ svaly, kondíciu a techniku nevytrénujem, nepobežím rýchlejšie. Dieťa má možnosť merateľne sa porovnávať s kamarátovým výsledkom.

Hudba by nás nemala nútiť od začiatku k porovnávaniu, napr. že susedova Anička chodí do hudobky rovnako dlho a už hrala na koncerte, ale ten náš ešte nepozná ani všetky noty. Dieťa potrebuje cítiť váš záujem o tú „svoju“ hudbu a potom to pôjde.

Bude na vašej fantázii, koľko hier a rôznych veselých motivácií vedúcich k tzv. „cvičeniu“ vymyslíte, než dieťa začne samo cvičiť nielen preto, že ho to baví, ale aby v ňom ako u prípadného budúceho profesionálneho hudobníka, či nadšeného amatéra navždy ostal ten krásny pocit, že sa môže „HRAŤ“.

Prečítajte si: Je vaše dieťa hudobne nadané? Urobte si test!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: