Hráme na hudobný nástroj

Hráme na hudobný nástroj
6.11.2016 v kategórii Dieťa, autor Žofie Vokálková, foto: istockphoto.com

Dieťa musí byť na hudobný nástroj fyzicky pripravené, musíme vychádzať z telesných dispozícií a povahových vlastností.

Vytváranie zvukov, tónov a hudby nás sprevádza od vzniku ľudstva na tejto planéte. Od nepamäti používali ľudia zvuk ako prostriedok na dorozumievanie a hudbu ako zdroj zábavy. Liečivá sila hudby je známa od pradávna. Tým, že uvoľňuje emócie, harmonizuje organizmus, zvyšuje odolnosť a môže priaznivo ovplyvniť priebeh mnohých fyzických a psychických chorôb. Ako sa vyjadril neurológ Oliver Sachs: „Schopnosť hudby integrovať a liečiť je zázračná. Hudba je najefektívnejšia medicína.“

A čo vaša rodina? Patríte medzi rodičov, ktorí považujú hru na hudobný nástroj za nemoderný prežitok, alebo fandíte amatérskemu muzicírovaniu a sami sa pokúšate hrať na nejakom hudobnom nástroji? V každom prípade hra na hudobnom nástroji spestrí svet vášho dieťaťa, len je potrebné zachovávať podstatu vecí, t. j. „aby hra zostala pre dieťa vždy hrou s obľúbenou hračkou, len v tomto prípade hrou s hudobným nástrojom.“

Lekárski odborníci sami tvrdia, že dnešná forma vzdelávania rozvíja predovšetkým ľavú mozgovú hemisféru (verbálnu) a hra na hudobnom nástroji prispieva k celkovej vyváženosti, pretože rozvíja pravú mozgovú hemisféru (neverbálnu). Už Platón zdôrazňuje význam hudby, cení ju za najvyššiu zo všetkých umení, pretože nenapodobňuje, nezobrazuje iba predmety, ale vniká do podstaty.

A kedy teda začať s hudbou?

Keď prehliadneme skutočnosť, že už v tehotenstve bábätko získava prvotný vzťah k hudbe, pretože musí nedobrovoľne počúvať to, čo sami počúvame a na tieto zvuky aj reaguje. Preto by sme hudbu mali využívať od narodenia dieťatka ako príjemnú pomôcku k uspávaniu. Pokojne pustite CD s klasikou alebo nežným popom a dieťatko sa upokojí. Odborne sa tomu hovorí využívanie primárnych účinkov hudby na emocionálne ladenie dieťaťa. Samozrejme, matkin spev je tou najlepšou uspávankou (i keď budete spievať falošne). Prvým obdobím akejsi hudobnej činnosti je vek, keď sa už s dieťaťom môžeme pohybovať do rytmu hudby a rytmizovať prvé slová. Ale tomu sa budeme podrobnejšie venovať v niektorom z budúcich čísiel.

 

Zaujíma vás, ako rozpoznať hudobné nadanie vášho dieťaťa?

To, že celá vaša rodina spieva falošne a nikto u vás za tri generácie na žiadnom hudobnom nástroji nehral, ešte nič neznamená. Hudobné nadanie máme v určitej miere všetci, len je buď viac, alebo menej rozvinuté. Rovnako ako učíme dieťa rozoznávať farby a držať v ruke ceruzku (bez toho, aby to musel byť budúci Picasso) alebo určovať, čo je studené a teplé, je potrebné, aby sa dieťa naučilo, ktorý tón je vysoký či nízky a cítilo rytmus. Batoľa je i v otázke hudby iba na začiatku dlhej cesty, ktorej úspešnosť je ovplyvnená mnohými faktormi.

A kedy je ten správny okamih pre výber hudobného nástroja?

Niektoré deti pri náhodnom sledovaní otvorenia hudobného festivalu v televízii prekvapia slovami „Jééé, mami, tá pani hrá na trúbku, to chcem tiež“ a vy začnete premýšľať trebárs o husliach. To je skupina detí, ktoré si okamih pre hudobný nástroj v podstate vyberú samy.

Dieťa musí byť na hudobný nástroj fyzicky pripravené, musíme vychádzať z telesných dispozícií a povahových vlastností. Pripravte dieťaťu možnosť naživo sa zoznámiť s jednotlivými hudobnými nástrojmi, aby samo zareagovalo, ktorý nástroj sa mu najviac páči. Navštívte s ním koncert, prejdite s ním vo vašej hudobnej škole niekoľko zaujímavých tried, pri všetkých príležitostiach mu ukazujte hudobné nástroje a popisujte zvuky rovnako, ako ho učíte, ako robí ovečka. Určite nebude na škodu, keď dieťa dostane ako hračku plastovú flautu, či malý bubon.

Urobte si test: Je vaše dieťa hudobne nadané?

A aké nástroje deťom ponúknuť?

Dychové nástroje

Medzi najobvyklejšiu voľbu patria dychové nástroje. Zobcová flauta je veľmi dobrou prípravou pre akýkoľvek ďalší hudobný nástroj, rodič môže spolupracovať aj ako spoluhráč a často sa na nej deti učia kolektívne. Taktiež nie je finančne náročná. Priečna flauta a klarinet  sú vhodné približne od ôsmich rokov. Pre tieto nástroje sú potrebné rovnejšie pery, pokiaľ možno bez jaziev po úrazoch a aspoň priemerne rovné zuby. Ďalšie príbuzné nástroje sú hoboj a fagot, ktoré však budú náročné po fyzickej stránke a rovnaké predpoklady vyžaduje aj trúbka, na ktoré ale dieťa začne hrať o niečo neskôr. Trúbka a ostatné plechové nástroje – pozauna, lesný roh, či tuba budú vhodným výberom zvlášť v miestach s rodinnou alebo krajovou tradíciou dychovky a folklóru. Všeobecne všetky dychové nástroje, zvlášť flauty, veľmi pozitívne vplývajú na rozvoj správneho dýchania a pri liečbe astmatických problémov. Celkom skoro dieťa dosiahne určitú úroveň, kedy môže zahrať melódiu, preto sú tieto nástroje v podstate vhodné pre všetky typy detí.

Klávesové nástroje

Druhým najčastejším nástrojom sú klávesové nástroje. Klavír slúži v mnohých domácnostiach ako pekný „kus nábytku“, na ktorý to naše dieťa tiež hraje. Výhodou klavíru je okamžité vytvorenie počúvateľného zvuku, pre dieťa i okolie. Tým, že sa jedná o viachlasný nástroj, dieťa môže hrať melódiu i doprovod zároveň, vystačí si s malým koncertovaním samo. Elektronickou formou klavíra je keyboard, ktorý je do dnešnej domácnosti úspornejší, čo sa týka priestoru i peňazí, a ponúka rodičom sladkú možnosť pripojiť dieťaťu slúchadlá a tým zaistiť pokoj v byte. Vyrábajú sa od detských jednoduchších po koncertné verzie. Ďalšou možnosťou keyboardov je využitie rôznych zvukových efektov, poprípade možnosti skladať hudbu, využitie automatického akordického doprovodu k melódii, pripojenie na počítač.

Sláčikové nástroje

Tradične obľúbené sú sláčikové nástroje. Pokiaľ doma máte hudobné zázemie alebo malého hudobného nadšenca a rozhodnete sa pre husle alebo violončelo, máte výhodu, že tieto nástroje sa vyrábajú i v malých veľkostiach pre deti od troch rokov. Je potrebné spomenúť i violu a kontrabas, ktoré si dieťa môže zvoliť neskôr, po určitej hudobnej skúsenosti. Počítajte s tým, že kým budete počuť príjemný počúvateľný výsledok na sláčikových nástrojoch, chvíľu to potrvá. U všetkých z nich sa dnes vyrábajú kvalitné eletrofonické verzie. U týchto nástrojov je zvlášť dôležité motivujúce vedenia kvalitným pedagógom, inak môže dieťa obtiažny začiatok rýchlo prestať baviť. Naopak, pokiaľ tento problém prekonáte, uplatnenie sláčikových nástrojov je veľké a záujem často pretrváva do dospelosti. Ceny sú rôzne, vzhľadom k historickým hodnotám nástrojov. Dajú sa zakúpiť i novo vyrobené kusy, prípadne malé detské veľkosti môžete zapožičať z hudobných škôl.

Gitara

- je pre deti veľmi atraktívnym nástrojom, s ktorým sa môžu predviesť nielen doma a v hudobnej škole, ale i medzi vrstovníkmi. Často býva nástrojom samoukov. Ďalšou výhodou je, že cvičenie nie je hlučné. Navyše gitara nie je cenovo náročná a repertoár je veľmi bohatý. Samozrejme, elektrická gitara bude snom mnohých tínedžerov a môže sa stať, že vaša garáž sa stane svedkom zrodu novej hudobnej skupiny.

Bicie nástroje

tvoria zvláštnu skupinu nástrojov. Každé dieťa od malička do niečoho bubnuje a niečím rytmicky hrmoce. Bicie nástroje nie sú len bubny a bicie súpravy, tamtamy a činely, ale taktiež nástroje melodické, na ktorých je možné hrať melódie a ktoré majú veľmi príjemný zvuk. Preto nebráňte dieťaťu, ktoré sa zaujíma o rockovú hudbu, aby sa zoznámilo s bubnami a aktívne na nich začalo hrať. Okrem výdaja prebytočnej energie sa dieťa môže začleniť priamo do svojho obľúbeného hudobného sveta.

Hudobná škola, alebo súkromný učiteľ hudby?

Záleží na možnostiach, ktoré máte v dosahu vášho bydliska. V hudobnej škole má dieťa možnosť spoznať viacero nástrojov osobne a viacero učiteľov. Efektívny výsledok a chuť cvičiť docielime iba vtedy, ak je učiteľ pre dieťa vzorom a obdivovanou osobnosťou. Dajte na názor dieťaťa, ako sa mu učiteľ páči a či chodí z hodín nadšené, veselé a chce sa s vami podeliť, čo nového sa naučilo a čo mu, naopak, nešlo. Pokiaľ vám učiteľ nie je sympatický, nenechajte sa presvedčiť k zápisu na hodiny iba preto, že má voľné miesto, pod heslom „lepšie niečo, ako nič“. 

Nie je to pravda a také hodiny u „namosúreného medveďa, či jačiacej učiteľky“ môžu na dieťati zanechať skôr negatívne stopy a zlý vzťah k hudbe. Súkromný učiteľ býva väčšinou drahší, ale podobne ako u jazykových lekcií sa dieťaťu môže plne venovať. Problém však môže nastať, pokiaľ chcete zo súkromnej pedagogickej sféry dieťa prihlásiť do niektorej hudobnej súťaže. Pokiaľ máte na výber niekoľko učiteľov, ako v hudobnej škole, tak aj u súkromných, zaujímajte sa o výsledky ich žiakov, o názory iných rodičov, prípadne možnosti koncertov, pretože dieťa bude chcieť svoje schopnosti predviesť nielen v rodinnom kruhu.

Cvičenie robí majstra

V športe dieťa väčšinou nediskutuje nad tým, či sa bez tréningov jeho výkony nebudú zlepšovať. Je to viazané na viditeľný fyzický výsledok, pokiaľ svaly, kondičku a techniku nevytrénujem, nepobežím rýchlejšie. Dieťa má možnosť merateľne sa porovnať s kamarátovým výsledkom. Hudba by nás nemala od začiatku nútiť k porovnávaniu, že susedova Anička chodí do hudobky rovnako dlho a už si zahrala na koncerte, no ten náš nešika ešte nepozná všetky noty.

Dieťa potrebuje cítiť záujem o tú „svoju“ hudbu a potom to pôjde. Bude na vašej fantázii, koľko hier a rôznych veselých „klamstiev“ vedúcich k cvičeniu vymyslíte, pokým dieťa nezačne cvičiť preto, že ho to jednoducho baví, aby mu ako u prípadného budúceho profesionálneho hudobníka, tak u nadšeného amatéra zostal navždy ten krásny pocit „ZAHRAŤ SI“.

 

Mohlo by vás zaujímať: Humor uzdravuje i pomáha pri výchove