14 spôsobov, ako pomôcť dieťaťu s ADHD
Termínom ADHD sa označuje klinický syndróm, ktorý je charakteristický narušenou koncentráciou – dieťaťu sa často nedarí dokončiť prácu (úlohu), ktorú začalo robiť, oslabenou pozornosťou – rodič či učiteľ majú často pocit, akoby dieťa nepočúvalo.
- Pri menšom dieťati zvýšte opatrnosť a vo zvýšenej miere dbajte na jeho bezpečnosť. Myslite aj za dieťa a takto predchádzajte zvýšenému riziku úrazov.
- Vo výchove neprehlbujte u dieťaťa pocit neúspechu, využite silu pozitívneho prístupu, tá robí zázraky.
- Chváľte a vyzdvihujte správne konanie pri každej príležitosti, zvyšujete tým dieťaťu sebahodnotenie a sebavedomie. Pri správnom spôsobe výchovy dieťa nadobúda väčšiu dôveru vo svoje schopnosti.
- Častejšie striedajte náročnejšie úlohy s menej náročnými, všetky aktivity naplánujte vopred a v kratších časových úsekoch striedajte aktívne činnosti s relaxom.
- Uprednostňujte individuálne hry alebo individuálne športy pred kolektívnymi.
- Pomáhajte dieťaťu vlastným príkladom sebaovládania.
- Neostýchajte sa a vyhľadajte odbornú pomoc – navštívte pedagogicko-psychologickú poradňu, psychológa, detského psychiatra, detského neurológa (v ťažších prípadoch dokážu pomôcť aj medikamentóznou liečbou).
- Na prvom rodičovskom združení sa individuálne porozprávajte s učiteľom, aby sa pedagogickým prístupom snažil u dieťaťa vybudovať pocit záujmu a ochoty. Poproste ho, aby sa pokúsil vytvoriť si priateľský vzťah s vaším dieťaťom.
8 znakov dieťaťa s ADHD
- Apelujte na individuálny prístup k vášmu dieťaťu u všetkých vyučujúcich, nevynímajúc tých zo školského klubu.
- Po absolvovaní pedagogicko-psychologickej poradne môžete v škole požiadať o integráciu dieťaťa, čo znamená napr. zredukovanie množstva učiva, prípadne dieťa môže byť kratší čas v škole, alebo oslobodené od niektorých výchov, ktoré sú nad rámec schopností jeho koncentrácie.
- Požiadajte pedagóga o aplikáciu metodických pokynov.
- Ak je dieťa priveľmi instabilné, pokúste sa požiadať o osobného asistenta, ktorý v prípade, že je počas vyučovania veľmi nepokojné, môže ísť s dieťaťom von, napr. poprechádzať sa...
- Pokúste sa dohodnúť, aby si učiteľ pred písomkou preveril, či dieťa otázke rozumie, prípadne presnejšie vysvetlil, čo od dieťaťa očakáva.
- Niekedy pomôže posadiť dieťa bližšie ku katedre, tak môže pedagóg nepriamo pozorovať, či dieťa danej úlohe rozumie. Hoci je to pre dieťa nepopulárne opatrenie, v mnohých prípadoch býva veľmi účinné.
ADHD trpeli aj mnohé svetoznáme osobnosti: napr. spisovateľ Jack London, alebo bývalý americký prezident Abraham Lincoln, či umelec Steve Wonder, viac na www.adhd.com.
Jedlo ako liek
Dnes sa už prijala skutočnosť, že výživa ovplyvňuje náš telesný a duševný stav. Až u tretiny detí s ADHD je možné úpravou stravy a vhodným výberom potravín dosiahnuť normalizáciu stavu.
Zvyšné dve tretiny sa pri zmenených stravovacích návykoch cítia oveľa harmonickejšie, prípadne prestanú pociťovať napätie. Aké potraviny sú vhodné, aký jedálniček môžete svojmu dieťaťu pripraviť a naopak, čoho sa vyvarovať, si môžete podrobnejšie prečítať v knihe autoriek Margrit Sulzberrger a Sonji Hutter: Vaříme hyperaktívnímu dítěti z vydavateľstva Grada Publishing. Z menovanej knižky vám prinášame aj tip na maškrtu.
TIP na chutný dezert:
Šalát z kivi a fíg s banánovým krémom
Čo potrebujete: 4 kivi, 4 čerstvé zelené figy, 100 ml ríbezľovej šťavy, 2 odkôstkované marhule nakrájané na kúsky, 1 PL mandlí nasekaných nahrubo, 4 datle vykôstkované a najemno nasekané, 1 roztlačený banán
Postup: Kivi ošúpte, nakrájajte na kolieska a poukladajte na tanier. Figy pokrájajte na štvrťky a položte na kivi. Ríbezľovú šťavu varením zahustite na sirup, pridajte kúsky marhúľ a mandlí, nechajte prejsť varom a odstavte. Nasekané datle zmiešajte s roztlačeným banánom a tým obložte dezert.