Varíme s deťmi alebo od akého veku môžu deti pomáhať v kuchyni?

Varíme s deťmi alebo od akého veku môžu deti pomáhať v kuchyni?
12.1.2017 v kategórii Batoľa, autor Mgr. Jarmila Hýroššová, foto: istockphoto.com

Odkedy a s akými činnosťami nám môžu deti pomáhať v kuchyni pri varení a pečení?

 „Mami, môžem ti pomáhať?“ Túto otázku pozná vari každá mama. A každá mama tiež vie, že toto pomáhanie pri varení môže znamenať i veľa stresu. Raz pristane cesto na zemi, inokedy sa vyleje fľaša oleja všade navôkol, alebo suroviny na prípravu jedla skončia viac na odeve našich najmenších ako v hrncoch.

Dovoľe deťom využiť ich zručnosti pri spoločnom varení

Deti sa veľmi rady hrajú na piesku a pečú koláče. Aj v kuchyni by mohli využiť svoje zručnosti a vyblázniť svoju túžbu po bádaní, keby to rodičia dovolili. Väčšine z nich sa však ujde len každoročné vykrajovanie medovníčkov v čase Vianoc.

Takéto pečenie však tiež veľakrát končí totálne znečistenou kuchyňou a nervóznymi rodičmi. V súčasnosti chýba v rodinách, žiaľ, čas a veľakrát aj chuť na spoločné varenie a jedenie. Je škoda, že veľa detí napríklad nepozná špenát v originálnom stave, alebo cesto poznajú len ako polotovar - kúpené, zabalené v škatuli.

A pritom deti varia a pečú veľmi rady, najradšej sú, keď môžu tak „ozajstne“ pomáhať. V nasledujúcich riadkoch vám poskytneme zopár tipov, aby sa spoločné varenie nekončilo chaosom, ale aby v rovnakej miere prinášalo radosť obom stranám – rodičom (zväčša mamám) aj deťom.

Zdravá škola spoločného varenia

Mnohí rodičia sú už zúfalí z pokusov nadchnúť svoje dieťa pre zdravé a výživné jedlo obohatené vitamínmi. Slovo „zdravé“ pôsobí na deti v súvislosti s jedlom ako odpudzujúci magnet. Len málo detí je náchylných vyskúšať nové jedlá.

Za tým sa však neskrýva ani tak chuťové odmietanie, ale skôr nezáujem. Ak pripravujú deti jedlo spoločne s rodičmi, automaticky u nich rastie i záujem o nové jedlá. Deti sa ľahšie nadchnú a svoje robí i zvedavosť.

Prečítajte si: Chaos v detskej izbe. Do akej miery ho deťom tolerujete?

Žiadne z detí neodolá prirodzenej túžbe ochutnávať pri varení – či už je to trošku plnky, alebo kúsok práve očistenej nakrájanej mrkvy. Hrdosť motivuje deti vlastne vyrobené jedlo ochutnať. Vďaka vareniu si teda nielen rozširujú ich kulinársky horizont, ale rozvíjajú celkom iný vzťah k jedlu a stravovaniu.

Kedy je ideálny čas na varenie s deťmi?

Varenie je oslava pre naše zmysly – zrak, hmat, čuch a samozrejme chuť. Tento čas pôžitkárstva si však musíme pri príprave jedál dopredu naplánovať. Ak sme v strese alebo časovej tiesni, varenie s deťmi by sme mali radšej presunúť na pokojnejšie dni.

Vtedy ľahšie znášame aj menšie katastrofy, ktoré k takémuto spoločnému vareniu jednoducho patria. Pokúste sa takúto spoločnú činnosť naplánovať pravidelne. Odporúčajú sa pokojnejšie dni, napríklad víkendy

Varenie s deťmi: Hra a rituál

Dôležité je začať s deťmi variť včas a robiť to pravidelne. Urobme z týchto činností pre deti rituál. K týmto rituálom môže patriť aj spoločná príprava jedál. Zábavné sú pritom básne, melódie a pohybové kreácie, ktoré svojou obraznosťou a hravosťou oslovia deti do štyroch rokov.

Dvojitú radosť budú mať deti napríklad z pečenia koláčov, keď si budú pritom spievať

„Jedna druhej riekla, keď koláče piekla...“ 

Ak ale takýmto rituálom nepriúčame deti odmalička, budeme to mať neskôr ťažšie. S „Jedna druhej riekla...“ môžeme vyvolať u šesťročného dieťaťa myšlienku „Mama, otec žartuje!“ a na tvári úsmev a postaráme sa tak o takmer okamžitý návrat dieťaťa k televízoru.

Prečítajte si: Ako pomôcť malému dieťaťu v rozvoji jeho inteligencie?

Od akého veku môžu deti pomáhať pri varení?

Možno budete prekvapení, ale experti (detskí pedagógovia) sú toho názoru, že dieťa sa má oboznamovať s kuchyňou a varením od 12. mesiaca svojho veku. Samozrejme, jedným dychom dodávajú, že treba pritom prihliadať na individuálny vývin každého dieťaťa a rodičia musia vždy starostlivo zvážiť, do akej miery môžu deťom dôverovať a čo im v kuchyni dovolia, a čo už nie. Tu sú jednotlivé záchytné body:

12. mesiac – Zásuvky a skrinky v kuchyni priťahujú našich najmenších neskutočnou magickou silou. Zariaďte spodnú zásuvku alebo dosiahnuteľnú jednu skrinku pre vaše dieťa. Vložte do nich preňho nie nebezpečné predmety ako napríklad plastové nádoby, lopáriky, lieviky a pod. Tak získa dieťa svoje prvé skúsenosti s kuchyňou.

18. mesiac – Teraz začína vaše dieťa „variť“. Dajte mu napríklad ovsené vločky, hrozienka, na kúsky nakrájané ovocie, aby to mohlo v miske vareškou pomiešať. Ak smiete z jedla ochutnať, netreba šetriť chválou, môžete pritom zahrať i malé divadielko, kedy si pomastíte brucho a utriete rukou ústa, akoby ste nič lepšie v živote nejedli.

2 roky – Medzitým môže dieťa už v kuchyni skutočne „pomáhať“: miesiť cesto, obložiť chlieb alebo pizzu, vykrajovať koláčiky z cesta alebo miešať rôzne prísady v miske. Ak je to možné, nechajte dieťa čo možno najviac robiť samé.

3 roky – Deti môžu tupým nožom čistiť zemiaky. Môžu vyskúšať dokonca aj škrabku na zemiaky. Ďalej môžu pomáhať pri príprave ovocia a zeleniny, trhať šalát, lúpať hrach atď. Podľa odborníkov by sme mali od tohto veku zvykať deti jesť príborovým nožom a postupne ho oboznámiť i s ostrým nožom.

Treba pritom ukázať deťom, ktorá časť je na noži ostrá. A pod dohľadom dospelého môžu deti krájať mäkké ovocie alebo zeleninu.

4 rokyRaňajky sú prvým jedlom, ktoré môžu deti v tomto veku pripraviť samy – s výnimkou vriacej vody na čaj, kávu alebo vajíčka. Zamestnajte svoje dieťa ako „nosiča“ – nech vám prinesie určité množstvo ingrediencií, napríklad dve rajčiny, päť zemiakov a pod.

5 rokov – Vaše dieťa túži už variť na sporáku. Môže sa pokúsiť o prvú omeletu alebo krupicovú kašu či puding. Pri práci s panvicou používajte minimum oleja, aby nevyprskol a nepopálil dieťa. Ak pomôžete dieťaťu s dressingom, zvládne už aj prípravu šalátu.

6 rokov – Akonáhle sa dieťa v škole naučí čítať a počítať, aj v kuchyni sa mu otvára nový svet. Odteraz môže napríklad vážiť múku a cukor. Nechajte dieťa postupne robiť menšie nákupy. Zbierajte jednoduché recepty, podľa ktorých môže dieťa samo pripraviť rôzne jedlá.

Ako môžu deti pri varení pomáhať?

Nákupy, príprava jedla a upratanie po skončení varenia poskytujú veľa možností, ako sa môžu deti na nich podieľať. Tu je zopár návrhov:

  • Vyložiť tašku s nákupom
  • Umyť ovocie a zeleninu
  • Naservírovať ovocie na tanier a vložiť zeleninu do hrnca
  • Pripraviť ovocný šalát s pomocou príborového noža (väčšie deti i ostrého noža) - najvhodnejšie je začať s banánmi
  • Natrieť chlieb
  • Miešať müsli
  • Miešať omáčky a tvarohové jedlá
  • Miesiť cesto a vykrajovať koláčiky
  • Obložiť pizzu alebo koláč
  • Obaľovať rezne v trojobale
  • Prestrieť a ozdobiť stôl
  • Spratať zo stola

Jednou z možností, ako prelomiť zlé stravovacie návyky u detí, sú rodinné recepty. Skrýva sa za nimi tradícia a často i zaujímavé príbehy. Ak rodičia náruživo rozprávajú o rodinnom jedle a naservírujú k tomu zaujímavé spomienky z detstva, vyskúšajú deti jedlo pravdepodobne s radosťou.

Kuchyňa – nebezpečné miesto pre deti?!

Pre deti je kuchyňa dobrodružným miestom na hranie. Vlastné hračky rýchlo strácajú na atraktivite, keď dieťa môže v kuchyni objavovať stále niečo nové. A ak ho sem priláka vôňa pečených koláčikov, nič nie je pred ním isté.

Deti fascinovane siahajú po varných platniach, ktoré sú červené, alebo do vriacej vody v hrnci – nepoznajú žiadne nebezpečenstvo. Avšak aj jedna šálka kávy dokáže tak popáliť detskú pokožku, že zostanú stopy na celý život.

Koľko nebezpečenstva máme teda deťom dopriať? Dieťa nebude nikdy vedieť, čo znamená „horúci“, pokým raz nechytí niečo veľmi teplé. Nepochopí, čo je to bolesť, ak si ešte samo neublížilo. Modriny, malé odreniny a hrče teda patria k detskému vývinu.

Takéto procesy učenia pomáhajú deťom vedieť neskôr zhodnotiť mieru nebezpečenstva a zaobchádzať s ním. Okrem toho (paradoxne)  prehnane chránené, od každého nebezpečenstva odťahované dieťa je zraniteľnejšie a citlivejšie ako jeho kamaráti.

Prečítajte si: Keď sa dieťa pri jedle trápi...alebo dobrá nálada pri stole

Netreba teda deti chovať ako v bavlnke, ale dospelí by mu mali vytvoriť také prostredie, kde sa dieťa môže rozvíjať a nehrozí pritom vážne nebezpečenstvo. Lebo hoci deti potrebujú „skúsenosti s bolesťou“, k vážnym zraneniam by v žiadnom prípade nemalo dôjsť. Sú prístroje v kuchyni, ktoré musia pre deti zostať tabu! Zakázať deťom siahať na sporák a rúru deťom veľmi nezaberá. Deti musia vedieť a zažiť, prečo je niečo zakázané.

Malá násobilka varenia

Pred varením

  • Pred varením by sme si mali určiť termín: Kedy je kuchyňa voľná? Nemá dieťa niečo iné v pláne?
  • K prípravám na varenie patrí aj vytiahnutie masla z chladničky, ako aj nákup surovín potrebných na varenie. Už do týchto činností vtiahnite aj dieťa.
  • Pred varením si pripravte spoločne všetky suroviny a prístroje. Najlepšie je zopakovať si s deťmi, čo už o jednotlivých prístrojoch vedia. Do tejto časti patrí aj kladenie otázok a ich zodpovedanie.
  • Pred varením si treba umyť ruky.
  • Malí kuchári majú určite na takúto príležitosť zásterku. Ak nie, postačí i staršie tričko, ktoré chráni pred zašpinením.
  • Dlhé vlasy musíme zviazať gumičkou.
  • Spoločné varenie začínajte čítaním receptu. Pre školopovinné deti je to dobrá škola čítania.

Počas varenia

  • Pozor! Pri varení číha na dieťa i vás nebezpečenstvo. Keď dieťa prvýkrát krája ostrým nožom, musíte dávať pritom naňho veľký pozor. Dôležité je používať pri tom podložku, ktorá sa nešmýka. Deti by sa mali učiť vždy krájať smerom od tela.
  • Nenechajte deti pracovať samé s elektrickými spotrebičmi. Treba vždy vytiahnuť kábel zo zásuvky predtým, ako začneme napríklad napĺňať kuchynský robot. Aj pri výmene vidlíc do mixéra ho musíme najskôr odpojiť od elektrického prúdu.
  • Deti nenechávajte nikdy bez dozoru v kuchyni. Aj tak by ste ich ale mali podrobne informovať o všetkých potenciálnych zdrojoch nebezpečenstva. Musia vedieť, že  platne aj po vypnutí ešte zostávajú horúce a že teplo sa šíri z rúry aj do okolia.
  • S pomocou stolčeka môžu deti pod vaším dozorom pracovať aj na sporáku a miešať napr. polievku.
  • Ak hrozí nebezpečenstvo, že sa niečo zničí (napríklad pri šľahaní bielkov sa váš drobček príliš rozháňa vareškou, ale pritom vám chce veľmi pomáhať), nie je správne ho poháňať alebo dokonca hrešiť. Rozumnejšie riešenie bude, keď oddelíte trochu suroviny a necháte ho, nech sa snaží. Výsledok jeho práce je potom možné vyhlásiť za špeciálny autorský exemplár. Keď už ste dovolili, aby vám malý pomocník stál po boku, zabudnite na zhon, radujte sa z jeho trpezlivosti a hlavne – pochváľte ho!
  • Na začiatok sa odporúča pridŕžať sa receptu krok za krokom. Neskôr môžete začať experimentovať – ochucovať bylinkami, vyskúšať iný druh zeleniny atď.
  • Ak trvajú prípravy dlhšie ako uvádzajú knihy, neznepokojujte sa. Cvičením a skúsenosťou bude vaše dieťa rýchlejšie, lepšie a spoločne nájdete ten správny rytmus.
  • V zásade platí, že spoločné varenie má priniesť radosť a zábavu!

Po skončení varenia

  • Kuchyňa sa po spoločnom varení s deťmi pravdepodobne podobá na bojisko. Deti musíme učiť, že k vareniu patrí aj upratovanie, hoci nie je také zábavné. Najskôr treba upratať kuchyňu „v hrubom“ – t. j. odhodiť odpadky a namočiť špinavé hrnce. Po najedení môže dieťa pomáhať umývať a utierať riad.
  • S nadšením budú ale deti prestierať stôl. Vysvetlite deťom, ako správne uložiť taniere a príbor. Ak zostalo trochu času, môžu dekorovať stôl napríklad servítkami, kvietkami a pod.

   

Prečítajte si: Keď sa dieťa nechce deliť o hračky