Keď sa dieťa pri jedle trápi...alebo dobrá nálada pri stole

Keď sa dieťa pri jedle trápi...alebo dobrá nálada pri stole
21.12.2016 v kategórii Dieťa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

Ak rodičia preberú pri stolovaní vedúcu úlohu, môže si rodina užiť spoločne strávené chvíle, bez toho, aby sa jej členovia zaplietli do mocenských bojov kto z koho. Či tomu bude naozaj tak, závisí od rodičov, ako sa zhostia úlohy  hostiteľov.

Dobrý hostiteľ sa pýta hostí na obľúbené jedlá. Spoločne sa dohodnú kedy, ako a kde  sa spoločný obed či večera bude podávať.

Atmosféru stolovania musia vytvoriť rodičia

Základom je stanovenie presných pravidiel stolovania. Inak sa môže stať, že dieťa zje len to, čo chce, kedy chce a čo si nájde v chladničke. A to je už len krôčik k nesprávnym stravovacím návykom vedúcim k neskorším zdravotným problémom.    

Ideálne je, ak sa celá rodina stretáva jedenkrát denne v presne určenú hodinu pri spoločnom jedle. Zároveň je to príležitosť spolu komunikovať, porozprávať si zážitky z uplynulého dňa. Nemusí to byť vždy za jedálnym stolom, vhodný je napr. aj piknik v záhrade domu, či v prírode.
Prečítajte si: Problémy s jedlom...alebo keď dieťaťu nechutí

Pre deti je dôležitý  pocit, že rodina je spolu. Netreba sa ich  veľa vypytovať, pretože pri jedle sú väčšinou skúpe na odpovede. Počkajme, kým samy začnú hovoriť o prežitých zážitkoch. Keď vám dieťa bude chcieť niečo povedať, samo sa vás opýta: „Nechcete vedieť, čo sa dnes stalo?“

Tipy pre rodičov na vytvorenie správneho stolovania

Rodičom, ktorí nie sú so svojou situáciou pri rodinnom stole spokojní, ponúkame pár tipov. Môžu sa stať východiskom na ceste k zmene vlastného správania pri stole.
  • Detská stolička nie je žiadny trón, ale stolička ako každá iná. Nevyvaľujte na dieťa oči, nepozorujte všetky jeho pohyby. Aj láskavé pozorovania a usmernenia mu môžu pokaziť chuť.
  • Žiadna slovná kritika. Vyhnite sa posmeškom, poučujúcim prednáškam zameraným na správanie dieťaťa pri jedle.
  • Vyvarujte sa hádok. Ak nie ste si istí, či máte do správania dieťaťa zasiahnuť, nemali by ste sa o tom hádať pri stole. Svoje rozdielne názory si môžete vydiskutovať po jedle. Dieťa prizerajúce sa na konflikt rodičov sa cíti „vyradené“ z rodinného kruhu a ocitá sa medzi dvoma frontami.
  • Jedlo sa nesmie stať výchovným prostriedkom. Vety ako: „Dnes nedostaneš jesť, pretože si neposlúchal!“ by ste mali zo svojho slovného repertoáru čo najskôr vyradiť.
  • Deti dokážu pomerne skoro reagovať na signály svojho tela. Ak sú už sýte, dajú nám to jasne najavo (bábätko sa odtiahne od prsníka, vyprskne mlieko, dieťa odloží fľašu či tanier). Tým, že rešpektujeme tieto signály sýtosti, dávame dieťaťu najavo, že jeho pocity berieme vážne, dôverujeme mu. Musí vedieť, že si má vážiť svoje telo a počúvať ho. Konštatovania ako: „Konaj tak, ako ti hovoria ostatní, ty sám to nemôžeš posúdiť“ nevedú k rozvoju zdravého pocitu sebahodnotenia.

Hry pri rodinnom stole

Sú skvelým spúšťačom dobrej nálady a prispievajú k uvoľneniu napätej atmosféry. Sú vhodné hlavne cez víkendy, keď vás  netlačí čas. Môžete si nimi spestriť spoločne strávené chvíle a deťom sa budú určite páčiť.

STOP- ĎALEJ

Jeden z členov rodiny počas jedenia náhle zvolá STOP. V tom okamihu musí každý zotrvať 10 sekúnd v pozícii, v ktorej sa práve nachádza. So slovom ĎALEJ môže jedenie pokračovať. 

SLÁVNOSŤ

Všetci si oblečú večerné šaty (samozrejme, nie naozajstné, ako sa „doobliekate“, záleží na vašej fantázii), zapália sa sviečky. Klasická hudba patrí k takejto slávnosti, rovnako ako to, že otec vedie k stolu dcéru a syn matku.

STREDOVEK

Pri tejto hre sa jedáva len rukami. Napokon, má sa to priblížiť stredoveku. Voľte také jedlá, ktoré sa dajú naozaj dajú jesť rukami, bez veľkej ujmy. Napr. opekané zemiaky, rôzne nákypy a pod.

PÔŽITKÁR

Pôžitkár (zakaždým je to iný člen rodiny) musí najskôr ochutnať jedlo so zatvorenými očami a povedať k tomu svoju „odbornú“ mienku. 

Sladkosti treba konzumovať s mierou

Odborníci radia: Deti by nemali za jeden deň spotrebovať viac ako 150 – 200 kalórií vo forme cukru. To zodpovedá približne 5 kúskom čokolády, 6 bonbónom, 40 gramom gumových medvedíkov alebo 5 keksom.

Väčšina detí však chce viac. Rodičia stoja pred otázkou, čo  robiť proti neustálemu schovávaniu sladkostí. So zákazmi sa problém nevyrieši. Nie je možné vzdať sa sladkostí úplne. Dôležité je, aby sa deti naučili  nájsť správnu mieru. Ako na to ?

Prečítajte si: 6 tipov pre zdravé stravovanie

Spotrebu cukru kontrolujte už v dojčenskom veku

Chuť na sladké sa u detí vyvíja už v dojčenskom veku. Ak nie je dieťa dojčené, mali by ste voliť také dojčenské mlieko, ktoré obsahuje iba mliečny cukor. Ide o produkty označené slabikou Pre.

Rovnako aj prvý príkrm, či kaša by nemali byť vôbec sladené. Pri hotových produktoch si dôkladne prečítajte zloženie. Ako nápoj je najlepší nesladený čaj.

Nevystavujte deti sladkým pokušeniam

Nechoďte nakupovať s prázdnym žalúdkom. Chuť na sladké sa zvyšuje, a ani sa nenazdáte a v košíku máte plno zbytočností. Radšej si predtým kúpte v pekárni žemľu. Do nákupov zapájajte aj deti. Pri plánovaní nákupu si môžu na lístok pripísať vlastné želania.

Už trojročné deti dokážu v regáloch vyhľadať niektoré potraviny. Ak sa chcete vyhnúť dlhým radom pri pokladni, kde na vás číhajú regály plné sladkostí, vyberte sa nakupovať mimo nákupnej špičky. V prípade núdze pomáha, ak dovolíte dieťaťu vybrať si jednu sladkosť.

Výber skutočne len jednej sladkosti trvá dieťaťu dlhšie, ako by sme si mysleli. Jednoznačne treba pokušeniu odolávať a nerobiť si zásoby. Čo nie je v dome, to sa nezje. Dieťa zatúži po sladkostiach aj vtedy, keď sú odstupy medzi jedlami  príliš dlhé. Vyriešiť sa to dá malým medzijedlom.

Maškrtenie môže byť tiež výrazom nudy, takže spoločná hra je v tomto prípade výbornou alternatívou k čokoládovej tyčinke.

Pozorne čítajte zloženie potravín

Väčšina cukru je ukrytá v potravinách, ktoré nevyzerajú príliš vábivo alebo dokonca „kričia“, že sú zdravé. Ako napr. ovocný jogurt alebo kúskované müsli. Aj paradajkový kečup pozostáva z jednej štvrtiny z cukru a v pol litri malinovky sa skrýva 18 kociek cukru. Pri kúpe potravín si všímajte ich zloženie. Čím vyššie sa cukor na zozname nachádza, tým viac ho výrobok obsahuje.

Striktný zákaz sladkostí nie je riešením

Rigorózny zákaz niečoho obľúbeného často vedie k nekontrolovateľným excesom. Aj maškrtiť sa dá s mierou. Vyjdite aspoň jeden deň v týždni v ústrety detským chutiam a uvarte im hoci aj palacinky, parené buchty či dolky.

Môžete tiež zaviesť pravidelné dezerty alebo malý sladký olovrant. Ku kontrole konzumácie sladkostí vám tiež poslúži jedna dóza, ktorá bude obsahovať povolené množstvo sladkostí na jeden týždeň. Dieťa si rozmyslí, či si zje všetko za dva dni a potom nedostane nič, alebo si vystačí s jednou tyčinkou denne.

Zdravšie maškrtiť

Neexistujú žiadne zdravé sladkosti. Existujú ale možnosti, ako uspokojiť chuť na sladké a telo navyše dostane aj nejaké hodnotné látky. Čerstvé ovocie, sušené ovocie, orechy sú tou správnou voľbou.

Prečítajte si: Hmotnosť a výška dieťaťa

Zaradiť možno aj exotické ovocie ako ananás, mango, figy. Aj ovocie sa dá spracovať na chutný dezert. Pri varení možno tiež pokojne švindľovať. Uvedené množstvo cukru v recepte znížte o jednu štvrtinu. Ak jedlo po dopečení nie je dosť sladké, ešte vždy sa dá dosladiť na tanieri.     

Spracované podľa: http://www.familienhandbuch.de