Problémy s jedlom...alebo keď dieťaťu nechutí

Problémy s jedlom...alebo keď dieťaťu nechutí
15.12.2016 v kategórii Dieťa, autor Monika Petreje, foto: istockphoto.com

Čo robiť, ak dieťa odmieta zeleninu, ovocie, mlieko a pri každom jedle vládne nepohoda? Ako urobiť zo stravovania zaujímavú a pohodovú činnosť?

Deň začína nepohodou už pri raňajkách

4-ročná Janka raňajkuje každé ráno so svojimi zamestnanými rodičmi. Rodina má k dispozícii presne 20 minút. „Chcem jahodový jogurt!“ zahlási dnes Janka. Akurát taký sa však v chladničke nenachádza.

Všetky ostatné druhy tvrdohlavo odmieta a začne nariekať. Matka sa osopí na manžela, prečo nekúpil jahodový jogurt. Po chvíli si to Janka rozmyslí a oznámi, že by si rada dala ovsené vločky s mliekom. A opäť nesprávna požiadavka. Ovsené vločky sa práve včera minuli. Janka sa začne jedovať ešte viac. To už nahnevá aj otca, ktorý zúrivo vykríkne: „Jedz už konečne, musíme sa ponáhľať!“

V tejto rodine sa deň nezačína práve najlepšie. Dcéra preberá vedúcu úlohu, a keď rodičia nesplnia jej požiadavku, oheň je na streche. Je dobre, ak dáme dieťaťu jasne na výber, čo mu ponúkame. Nezabúdajme však, že rozhodovanie chvíľu trvá.

Dieťa potrebuje  trochu času, kým si premyslí, čo chce. Ak začne vymýšľať ako Janka v našom úvodnom príbehu, rodičia by mali  pokojne ďalej raňajkovať bez toho, aby sa dali vytočiť. Ak dieťa zistí, že už nie je centrom pozornosti, väčšinou sa samo rozhodne pre jedno z ponúkaných jedál.

Najčastejším problémom v stravovaní detí je nechutenstvo

Závidíme rodičom, ktorých deti rady a pravidelne jedia a navyše uprednostňujú zdravú výživu pred obľúbeným fast foodom. Rodičia, ktorých deti nepatria k tejto vzornej skupine, sa snažia všemožnými trikmi „oklamať“ dieťa, aby jedlo zdravšie, pravidelnejšie, a pokiaľ možno aj kultivovane.    

Kým príde dieťa do veku, že jedáva s ostatnými členmi rodiny to isté, môžu nastať problémy. Zvyčajne sa začne proti takému či onakému jedlu vzpierať. Deti majú iné pociťovanie chuti ako my dospelí. Určitú potravinu nemajú rady takmer všetky deti.

Prečítajte si: 6 tipov pre zdravé stravovanie

Nedá sa úplne zakaždým vyhovieť chuti dieťaťa, zloženie niektorých jedál skrátka nezodpovedá jeho chuti. Takže niekedy musí jesť aj to, čo nemá príliš rado. Je dobre, ak sa s dieťaťom dohodnete, čo skutočne nemá rado a vy sa to snažte rešpektovať. Aj my dospelí nezjeme všetko a kto nás k tomu núti, aby sme to jedli, aj keď to fakt neznášame?

Vysvetlite dieťaťu, že niekedy každý z rodiny dostane to, čo nemá rád, ale predsa to zje. Napokon, nechajte  dieťa rozhodnúť sa. Buď teraz zje neobľúbené jedlo, alebo sa ho vzdá, no musí mu byť jasné, že počká do času podávania najbližšieho jedla.

Možno mu ponúknuť iba malé náhradné jedlo – chlieb s nátierkou alebo slíže. Ak bude dieťa naozaj dosť hladné, možno nabudúce niečo predsa len zje aj z toho neobľúbeného jedla.

Ak dieťaťu nejaké jedlo naozaj nechutí, neskúšajte v ňom vzbudiť pocit  viny. Napr. „Ak toto nezješ, nebudem ťa ľúbiť!“ alebo „Zabila som dve hodiny, aby som ti to uvarila a ty to teraz nechceš.“

Dieťa trávi pri jedení neskutočne dlhý čas

Aj vy máte doma „ulieváka“? Všetci už dávno dojedli, len vaše dieťa sa v jedle ešte stále prehrabuje? Počas jedenia sa mu chce cikať (a nie len raz), potom si zmyslí, že chce jesť spolu s mackom či autíčkom, no a k tomu vás preháňa, aby ste mu podali pohár vody, pretože je strááášne smädné?

Frfľanie, opakované vyzývanie, aby to už konečne dojedlo, prosby a podpichovanie nie sú v tomto prípade vhodné. Neočakávajte veľa. Nie vždy prebieha všetko perfektne. Deti nemôžu byť stále poslušné, pokojné a odovzdať vám prázdny tanier. Nútením do jedla rastie u dieťaťa odpor a odmietanie.

Ako motivovať dieťa, ktoré odmieta určité druhy potravín?

Dieťa odmieta zeleninu

Je možné nahradiť ju na určitý čas väčším množstvom ovocia a zemiakov. Prípadov, že dieťa odmieta úplne akýkoľvek druh zeleniny, je málo. Často odmieta len určitý druh. Deti chcú vedieť, čo jedia, preto je dobré servírovať im zeleninu zvlášť, nie zmiešanú s inými jedlami.

Prečítajte si: Desiata a správna výživa detí a mládeže

Vhodné je, ak im ju ponúknete rovno do ruky, alebo ju v surovom stave vmiešate nastrúhanú alebo rozmixovanú napr. do zemiakovej kaše alebo omáčky. Čím viac druhov zeleniny vaše dieťa spozná, tým viac si môže rozvíjať „chuťový repertoár“.

Dieťa odmieta ovocie

Objavte, ktorý druh ovocia má rado. Ovocie ošúpte a ponúknite mu ho v malých kúskoch. Vhodné sú aj zriedené ovocné šťavy alebo, rovnako ako v prípade zeleniny, možno ich primiešať do hotových jedál.

Dieťa odmieta mlieko

Ponúknite mu vami uvarené málo osladené kakao. Kakaové instantné prášky obsahujú veľa cukru, a preto by sa nemali používať veľmi často. Alternatívou môžu byť aj mliečne mixované nápoje s čerstvým ovocím (banány, jahody), mliečna ryža, zemiaková kaša zarobená s mliekom a sem-tam aj puding. Denná potreba vápnika sa dá pokryť aj 150 g jogurtom a 30 – 40 g syrom.

Dieťa odmieta mäso

Ak vaše dieťa konzumuje mlieko, mliečne produkty, ryby, vajcia a obilninové produkty, nie je to až taká veľká tragédia. Napokon, pre malé deti postačujú malé porcie, 40 – 60 g, a pre školákov 60 – 80 g mäsa dvakrát do týždňa, aby sa pokryla potreba železa.

V prípade, že dieťa odmieta niečo, čo ešte ani neochutnalo, môžete sa mu prihovoriť napr. takto: „Skús to s malými hltmi, aby si si mohol urobiť názor, lebo ináč je to len predsudok. Možno ti to bude chutiť lepšie, ako si si myslel.“ Ak nebudete úspešní, nezúfajte. Chce to len viac času. Čo dnes s odporom zavrhuje, sa môže stať o niekoľko mesiacov jeho obľúbeným jedlom.

Problémom je aj nadmerná chuť na nezravé jedlá

Vyzbrojte sa hlavne trpezlivosťou a vytrvalosťou. Hranolky, pizzu  a jedlá z polotovarov úplne vylúčte z rodinného jedálneho lístka. Vyskúšajte nové jedlá, vymýšľajte čo naviac nových variantov. Čím viac potravín a spôsobov prípravy dieťa spozná, tým viac jedál si obľúbi. Pri starších deťoch môžete zvoliť cestu rozhovoru.

„Trápi nás, keď sa dostatočne nestravuješ, keď ješ vždy to isté. Preto chceme, aby si od budúceho týždňa jedol to, čo jeme my, alebo si sám navrhni, čo by ti chutilo.“ Takto necháme dieťaťu priestor na rozhodnutie, bude sa cítiť „dôležité“ a nadobudne pocit „zodpovednosti“.

Dieťa možno k zdravému stravovaniu motivovať

  • Na spodnú stranu taniera nalepte lístok s odkazom, ako napr. Dnes ideme do kina, na plaváreň, do zoo. Ak zostane tanier prázdny, sľub musíte dodržať!
  • Pozvite na obed alebo na večeru kamarátov dieťaťa. Pokoj, s láskou pripravené jedlo a okruh viacerých osôb prispievajú k zvýšenému apetítu. Deti sú nadšené, ak sa smú samy obslúžiť a môžu si vyberať na tanier, čo chcú. Napr. dieťa si na tanier samo naloží, ktorý druh zeleniny mu najviac chutí.     
  • Skúste dieťa zapojiť do varenia. Ak sa podieľa na príprave jedla, je takmer isté, že to bude chcieť aj ochutnať. Vaše kladné hodnotenie výsledku k tomu len dopomôže. Ak si deti niečo samy uvaria, vedia oceniť, koľko námahy a času treba na prípravu jedla.
  • Pri servírovaní jedál zapojte fantáziu. Aj z obyčajného chlebíka sa dá pomocou zeleniny urobiť pekný panáčik.
  • Čerstvý vzduch podporuje chuť do jedla. Choďte s dieťaťom na prechádzku, zapájajte ho do pohybových aktivít. Uvidíte, že po dvoch hodinách takejto dávky kyslíka „zje“ aj klince.
  • Na  tanier mu naložte len toľko, koľko si pýta (aj keď sa vám to bude zdať málo). Dávať mu malé porcie má svoj zmysel. Je väčšia pravdepodobnosť, že množstvo, ktoré si dieťa vypýtalo, aj zje a vy nemusíte zápasiť o to, aby zostal tanier prázdny.
  • Čo si dieťa zažiada, berte vážne. Ak chce mať dva párky, kľudne mu ich naservírujte, aj keď viete, že ich nezvládne. Veď ani čašník nepovie hosťovi: „Prečo si dnes objednávate takú veľkú porciu, naposledy ste nezjedli ani malú.“ Ak dieťa niečo nechá na tanieri, môžete mu to  uschovať pre prípad, že by si po určitom čase znovu niečo pýtalo. Dieťa musí samo dospieť k množstvu, aké skonzumuje.

Za nadmernou konzumáciou jedla môže byť skrytý vážny problém

Iný extrém je, keď deti jedia priveľa, aby zahnali nudu alebo nemysleli na starosti a problémy, ktoré ich trápia. V prijímaní potravy vidia náhradné uspokojovanie s cieľom získať dobrý pocit, ktorý sa im inak nedostáva. Napr. pocit náklonnosti, uznania.

Ak sa jedlo u mladistvých stane životne dôležitou témou, pohovorte si s nimi. Drží dieťa diéty? Nekontrolovateľne sa napcháva? Závisí jeho celé sebavedomie od pár kilogramov? Nie je vylúčené, že budete musieť vyhľadať odbornú pomoc, no aj tu platí. Čím skôr, tým lepšie.  

Prečítajte si: Detská obezita