18 najväčších tajomstiev batoliat všetkých čias

tajomstvá batoliat, batoľa, dieťa, spánok
20.5.2018 v kategórii Batoľa, autor Karolína Jelínková, foto: istockphoto.com

Spoznajte dôvody správania sa vašich detí! Prečo deti robia občas nepochopiteľné veci? Akými fázami správania sa prechádza batoľa?

1. Prečo si dvojročné dieťa myslí, že ho nemôžete vidieť, keď si zakryje oči?

Väčšina detí do veku piatich rokov si myslí, že ak ony nevidia vás, potom ani vy nemôžete vidieť ich. Podľa nich je schované to, čo nevidia ony. Až v piatich rokoch si dieťa uvedomí, že nestačí len si zakryť oči – ak sa chce schovať, musí schovať tiež telo.

2. Prečo sa malé deti prebúdzajú za svitania, ale dospievajúci až predpoludním?

Malé deti aj dospievajúce deti potrebujú približne 12 hodín nočného spánku. To znamená, že typické dieťa, mladšie ako päť rokov, ide spať okolo siedmej večer a zobudí sa okolo 7. hodiny ráno. Dospievajúce dieťa väčšinou nejde spať skôr než pred desiatou (a občas aj pred polnocou), takže háčik je v tom, že nespí dlhšie, len ide spať neskôr, ako by ste chceli. Okrem toho, malé dieťa „vidí“ svetlo v spánku, takže svitanie ho prebúdza. Niekedy môže prispieť k jeho, aspoň o pol hodiny dlhšiemu spánku riadne zatemnenie miestnosti.

3. Prečo deti zhadzujú veci z vysokých stoličiek?

Deti získavajú väčšiu kontrolu nad svojimi rukami okolo 12. mesiaca veku. Opakované zhadzovanie predmetov je ich spôsob precvičovania.

4. Prečo sú deti takí ľahkí spáči?

Deti majú dlhšiu fázu ľahkého spánku, inými slovami spánku REM (je charakteristický rýchlymi pohybmi viečok a snívaním) než dospelí. Z tohto spánku sa prebudia ľahšie ako z hlbokého spánku. Spánok REM umožňuje pretáčanie a hýbanie telom a dieťa sa prebudí aj pri tom najmenšom šuchnutí.

5. Prečo chcú deti čítať stále tie isté rozprávky, hrať sa alebo sledovať obľúbené veci stále dokola?

Tento zvyk vás môže doháňať k „šialenstvu“, najmä ak deti stále pozerajú rovnakú videokazetu s obľúbenou rozprávkou. Toto správanie má však svoj zmysel. Opakovaním sa deti učia a čítanie alebo sledovanie niečoho, čo sa im páči a poznajú to, im dáva istotu a upokojuje ich. Preto deti milujú opakujúce sa rituály.

6. Prečo väčšina detí nemá rada zeleninu?

Obľuba sladkej chuti je spojená s pozostatkami z minulosti: bábätko sa narodí „so sladkými chuťami" – plodová voda v brušku má mierne sladkastú chuť. Aj materské mlieko je sladké. Väčšina druhov zeleniny nie je sladká, takže si bábätko musí zvyknúť aj na inú chuť. Skúste sladšie druhy zeleniny - mrkvičku, hrášok alebo kukuricu.

7. Prečo sú deti niekedy také divoké?

Na jednej strane sa potrebujú odreagovať a vybiť energiu, ale tiež je to súčasť učenia - ako sa vzájomne ovplyvňovať s inými deťmi, ako porozumieť okolitému svetu - a ako si v tomto svete nájsť svoje miesto.

8. Prečo dá batoľa prednosť „kakaniu“ do plienok pred použitím nočníka?

Batoľatá v skutočnosti nepokladajú „kakanie“ za odporné. Nerozmýšľajú zatiaľ o tom tak ako dospelí. Možno ste už dokonca prichytili svoje dieťa, ako v nestráženej chvíli prštekom rozmazáva svoj výtvor po koberci či stene. Napokon, je to takto oveľa jednoduchšie - stále niečím zamestnané batoľa nemá čas myslieť na to, že už „mu treba“, a behanie na nočník, vyzliekanie a pod. pokladá za zbytočnú stratu času, veď naokolo je toľko zaujímavých vecí. Prechod od plienok na niekedy studený nočník či toaletu nejaký čas potrvá.

9. Prečo dieťa udrie, keď sa hnevá?

Rozdávanie rán je prirodzeným prejavom hnevu a frustráciu. Aj deti, ktoré nikdy nedostali na zadok, bijú vôkol seba, ak sa cítia frustrované. Ak sa rozčúlia, tak zareagujú - udrú, uštipnú, kopú či uhryznú. Je dôležité, aby ste ho naučili, že existujú iné (lepšie a účinnejšie) spôsoby, ktorými možno vyriešiť takéto situácie. Naučte ho povedať rázne „NIE, to nesmieš“ dieťaťu, ktoré mu ubližuje.

batoľa, hnev, kreslenie, vzdor, tajomstvá

10. Prečo majú batoľatá záchvaty hnevu?

Keď dieťa dosiahne vek dvoch rokov, cíti sa svojím spôsobom nezávislé. Vie pomerne dobre chodiť a zobrať si, čo chce, a tiež povedať nie. Má potrebu uplatniť svoje vlastné požiadavky a to spôsobuje problémy. A potom je dieťa frustrované, lebo má pocit, že ho vôbec neposlúchate.

11. Prečo sa deti stanú hyperaktívne, ak sú preťažené?

Ak si dieťa nezdriemne tak, ako má vo zvyku, alebo je príliš unavené, naruší sa mu pravidelný cyklus spánok/bdenie. To spôsobí, že mu mierne stúpne teplota a stane sa hyperaktívne. V takomto prípade je veľmi dôležité upokojenie - aby sa organizmus dieťaťa dostal do normálu. Na upokojenie sú vhodné rituály pred spaním: tichý rozhovor o prežitom dni, kúpeľ, prečítaná rozprávka.

12. Prečo chlapci uprednostňujú hru s autami (vláčikmi, zbraňami) a dievčatá s bábikami?

Psychológovia sa v názoroch rozdeľujú na dva tábory. Jedna časť tvrdí, že ak dáte chlapcovi bábiky na hranie, zapojí ich do boja. Dievčatá sa „hrajú“ tak, že napodobňujú činnosti svojich mamičiek, kým chlapci hľadajú svoje vzory medzi superhrdinami, supermanmi a televíznymi postavami. Druhá časť je presvedčená, že za toto môžeme my, rodičia. Chlapcom stále ponúkame autíčka a iné typicky chlapčenské hračky a nedávame im (často úplne podvedome) bábiky a plyšové hračky. Vedieme ich k tomu, aby neprejavovali svoje city a skrývali slzy, pocity. Dievčatám zase kupujeme bábiky a tiež podvedome z nich robíme budúce poslušné manželky a vzorné gazdinky. Táto časť psychológov odporúča, aby sme zabudli na konvencie - chlapcov viac podporovali v hre s bábikami, a dievčatám ponúkali aj chlapčenské hračky.

13. Prečo sa batoľatá nikdy nedívajú tým smerom, ktorým utekajú?

Keď sa batoľatá naučia samostatne stáť, získajú úplne nový pohľad na svet a chcú všetko preskúmať. Vedia, akým smerom chcú bežať, a ak niečo nové zaujímavé upúta ich pozornosť, pozerajú sa na to, zatiaľ čo ich nožičky ďalej utekajú.

14. Prečo majú deti problém podeliť sa?

Deliť sa s niečím je schopnosť, ktorej sa treba naučiť, a aj preto je pre predškolákov veľmi vhodný pobyt v kolektíve detí, napr. v materskej škole. V kolektíve sa dieťa naučí, že ak aj delením niečo stratí, môže niečo získať (napr. nového priateľa, dobrý pocit). Nie je to pre dieťa jednoduché, ale čoskoro zistí, že ide o veľmi dôležitú sociálnu schopnosť.

15. Prečo si malé deti všetko dávajú do úst?

Dávanie predmetov do úst je v tomto veku jediný spôsob, akým sa dieťa o predmete niečo dozvie. Je to jedlo? Je to tvrdé alebo mäkké? Má to ostré hrany alebo je to oblé? Používaním zmyslov, dotykom, privoňaním a ohrýzaním dieťa zisťuje, čo je jedlo, čo je na hru a s čím sa hrať nedá. Riešením nie je zakazovať dieťaťu skúšať nové veci aj prostredníctvom úst, ale postarať sa o to, aby malo k dispozícii iba také predmety, ktoré si do úst dávať môže (čisté, zdravotne neškodné, väčšie ako detská pästička, bez ostrých hrán).

16. Prečo dieťa kreslí postavy ako tyčky?

Kým dieťa nakreslí postavu podobnú tej reálnej, prejde veľmi dlhý čas. Od klikov-hákov v cca 1,5 roku po trochu rozoznateľnú „mamičku - tyčku“ v období okolo troch rokov. Až keď dieťa získa dostatočnú kontrolu nad ceruzkou, zistí, že kruhy a čiary môžu vyzerať ako tváre a telá.

17. Prečo deti klamú?

Približne vo veku tri a pol roka si dieťa uvedomí, že nemôžete vedieť o veciach, ktoré sa stali, keď ste tam neboli. Teda keď ste ho nevideli jesť čokoládu, tak ju predsa nejedlo! Aj keď je od nej celé zamazané... Dieťa si ešte neuvedomuje, že môžete vidieť dôkaz. Vysvetlite mu, že na klamstvo prídete, a vľúdne ho požiadajte, aby nabudúce radšej povedalo pravdu.

18. Sú tzv. bolesti pri raste skutočné alebo je to výmysel?

Určite existujú deti, ktoré počas prudkého rastu trpia bolesťami (tento fenomén sa zaznamenal okrem raného veku aj u chlapcov počas puberty). Dieťa sa prebudí v noci, že ho bolia nohy a občas aj ruky. Dôležité však je nezvaľovať všetky problémy a bolesť na rýchly rast, ak je dieťaťu zle, pôsobí unavene a sťažuje sa na bolesť aj počas dňa, vyhľadajte lekára.