Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 3. mesiaci života?

Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 3. mesiaci života?
26.10.2016 v kategórii Bábätko, autor PhDr. Andrea Baranovská, foto: istockphoto.com

3-mesačné bábätko trávi stále viac času v polohe na brušku a v tejto polohe sa mu svet veľmi páči. A ešte viac, ak je v niekoho spoločnosti.

Pretože drobec už s potešením prijíma podnety zo svojho okolia. Je otvorený všetkému, čo k nemu prichádza, ale nie všetko ho zaujme rovnakým spôsobom.

Tipy na aktivity vo veku 3. mesiacov života bábätka

  • Pri kúpaní a zakaždým pri prebaľovaní umožníme dieťaťu dostatok pohybovej aktivity – dbáme na to, aby v miestnosti bolo primerane teplo, aby dieťatko neprechladlo. Tak často, ako je to možné nechávame dieťa nahé na podložke, aby voľne kopalo nožičkami a pohybovalo ručičkami.
  • Podporujeme pohyb rúk, nôh aj hlavy stimulovaním pokožky – rozvíjame hmat dieťaťa.
  • Keď je na podložke hladíme ho po celom telíčku – dbáme, aby sme mali teplé ruky a nezranili dieťatko prsteňom.
  • Veľa sa s dieťatkom rozprávame, veľmi vhodné sú riekanky.
Pozriete si aj tieto naše tipy z 2. mesiaca života, stále môžu byť pre vás mnohé aktuálne.

Nechce dvihnúť hlavičku?

Položte dieťa na bruško a paže mu dajte tak, aby ležali pokrčené a pritlačené k hrudníku alebo mierne pod hrudníkom. Hlavička je otočená tvárou na podložku – dieťatko by malo hlavu dvihnúť.

Nechajte ho na brušku aspoň 2-3 minúty – ak je spokojné, môžete ho tak nechať (no pod vaším dozorom) aj dlhšiu dobu. Podnecujte ho, aby dvíhalo hlavičku, napr. tým, že mu vsuniete ruku pod hrudník – dlaňou smerom k hrudníku – a zľahka dvihnete hrudník asi o 5 cm, aby sa hlavička nedotýkala podložky.

Ďalšie tipy ako pomôcť dieťaťu dvíhať hlavičku

Dieťatku sa neustále prihovárame. Dbáme na to, aby ponúkaná hračka bola pestrá, lesklá a dostatočne veľká.

Pamätáte si ešte riekanky? Ktoré sú vhodné pre bábätko?

Ak nie, nejaké vám pripomenieme. Riekanky sú pre dieťa veľmi zaujímavou aktivitou, hlavne ak budú sprevádzané pohybom, či dotykom:

Keď bábätko kope nožičkami,  pomôžeme mu spolu s riekankou:

S jednou nôžkou hore-dolu,
s druhou nôžkou práve tak,
a potom už hopki, cupki
pobehám si sem a tam.

Jemne mu trieme ručičky a skúšame s nimi pomaly tlieskať – veľmi jemne – a znovu sprevádzame veršíkom:

Ťap, ťap, ťapušky,
išli mačky na hrušky;
podriapali kožúšky
povešali na vráta,
príde drotár popláta.

alebo

Paci, paci, pacičky
To sú pekné ručičky.
Teraz je to mištička:
Kto z nej pije? Mačička.

Dieťatko môžeme stimulovať aj tým, že ho budeme hladiť rôznymi mäkkými tkaninami, príjemnými na dotyk, prípadne jemným pierkom – pričom pomenúvame časti tela, ktoré hladím: vlásky, uško, bruško...

Poklopkávame po chodidlách dieťatka a hovoríme pritom riekanku:

Kujem, kujem podkovičku, koníčkovi na nožičku.
Kujem, kujem si vesele, zo železa aj z ocele.
Jeden kováč koňa kuje, koľko klincov potrebuje.
Jeden, dva tri, povedz mi to ty. Tri.

Jemné poklopkávame bruškami prstov po celom tele dieťaťa a hovoríme:

Ide, ide panáčik má on žltý zobáčik,
kde vodička zurčí tam zobáčik strčí. (pošteklíme dieťatko pod bradou, alebo pod pazuškami)

 

Jemne stimulujeme celú dlaň a prsty na oboch rukách:

            Lezie pavúk po stene, kým sa .....(meno dieťaťa) zasmeje,
            lezie pavúk po papuči, kým sa .....(meno dieťaťa) nerozpučí.

 "Varíme kašičku" na dlani dieťatka:

Varila myšička kašičku, v maľovanom hrnčíčku.
Tomu dala na tanierik, tomu dala na mištičku, tomu dala na lyžičku,
tomu dala na vidličku a tomu maličkému nič nedala.
Všetko pozametala, pozamykala a utekala a utekala až tu sa schovala. (jemne dieťa šteklíme smerom hore po ruke až pod pazušku).

Stimulujeme v polohe na brušku – vo vani pri kúpaní:

Pláva rybka v pohode,na suchu i vo vode, vo vode si rybka pláva,plutvičkami na nás máva.

 

Dieťatko si položíme bruškom na predlaktia a robíme "lietadielko" pri nosení sa po byte.

Letí, letí lietadlo,
pozor, aby nespadlo.
Lietadlo je vo vzduchu
a (meno dieťaťa) na bruchu.

Letela muška okolo uška – bum do uška  (jemne sa dotkneme uška)
letela včela okolo čela – bum do čela (ťuk-ťuk do čela atď.)
letela osa okolo nosa – bum do nosa
letela muška okolo bruška – bum do bruška ...

 Platí zásada: Všetky úkony robíme jemne, nenásilne. Sledujeme reakciu dieťaťa.

Čítajte ešte: Ako sa vyvíja bábätko v 3. mesiaci?