Dobrý deň pani doktorka,
môj 3 ročný syn sa bojí od WC, od nočníka , nechce si na ne vôbec sadnúť , keď sa ho spýtam či potrebuje cikať, tak ich odmieta. S kakaním nie sú problémy od 1,5 r. sa pekne pýta - ale aj to len na WC. Problém je len ten že u starých rodičov a v škôlke si ani na veľkú potrebu nesadne na WC. Ako ho mám odnaučiť od plienok? Ináč je šikovný, rýchlo sa naučí básničky, pekne kreslí, hrá sa. Okolie na nás tlačí, hlavne v škôlke je problém keď sa pokaká. Prosím o radu.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Nátlak v tejto oblasti je neprimeraný. V oblasti vyprázdňovania by dieťa malo dostať toľko času, koľko potrebuje, aby dozrelo do takého stavu, ktorý je žiadúci. Dieťa zvyčajne okolo tretieho roku dospeje do štádia, kedy okolo vyprázdňovania nie sú už žiadne ťažkosti alebo sa objavia len občasné nehody. No ak sú nejaké mierne komplikácie, zvyčajne sa zhruba do piateho roka vyriešia.
Z toho teda vyplýva znížiť tlak na dieťa v tomto smere na čo najmenšiu mieru a pokúsiť sa hovoriť o tom aj s učiteľkami, že je to vec vývinu a že ste vďační za to, že na neho nebudú tlačiť, skôr mu budú ponúkať, či chce ísť kakať, prípadne mu ponúknu a dajú plienku, dohodnú sa s ním na tom, že keď bude chcieť kakať, že príde povedať a ony mu dajú plienku...