Dobrý deň,
mám syna, ktory mal 28 mesiacov. Chcem sa spytat, či sa už v tomto veku dá určiť, či sa jedná o nadané dieťa. Syn má veľmi dobú pamäť, pamätá si najmä detajli, ktoré si ja často ani nevšimnem a on si to dokáže uchovať v pamäti aj viac ako pol roka. Tiež pozná všetky písmenka abecedy a bez problémov ich dokáze v slove prečítať. Od roka aj pol sa začal intenzívne zauímať o rôzne loga a dopravné značky a napr. logo Tesca, Lídla alebo športové značky adidas a pod. dokazal identifikovať v novinách, alebo na bilboardoch. Tiež si pamätá básničky, pesničky alebo mi aj po mesiaci zreprodukuje čo kto povedal. Tiež sa mi zdá že má na svoj vek veľmi bohatú slovnú zásobu a bez problémov používa aj slová dlhšie ako 12 písmien a hovorí v zložitých vetách. Nemáme vo svojom okolí veľa detí v jeho veku a je to naše prvé dieťa, tak ma zaujíma či by mohol byť nadaný a ak áno tak ako ho ďalej rozvíjať a podporovať. Občas už mám pocit, že mi dochádzajú napady ako ho zaujať.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti v tomto veku zvyčajne ešte nepoznajú písmená, no môžu si ich pamätať "ako obrázky", teda ešte zvyčajne nechápu celkom význam písmen.
Podľa vášho popisu by sa dalo usudzovať, že vaše dieťa je intelektovo - teda rozumovo veľmi vyspelé na svoj vek.
Teoreticky už v tomto veku by sa dalo hovoriť aj o nadaní, no zvyčajne sa to prejaví trošku neskôr, vo veku 4-5 rpkpv v "plnej paráde".
Ak vás zaujíma, čo ďalej, pohľadajte si napríklad na internete stránky(zadajte do google nadané dieťa), ktoré hovoria o nadaných deťoch, prípadne vyhľadajte psychologické pracovisko, ktoré sa zaoberá nadanými deťmi, kde vám poskytnú náležité informácie.
Podobné otázky
• otazka
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobry den, mam na vas jednu otazku.Moj synovec je velmi sikovne dieta. Ma iba 2 a pol roka, pozna celu abecedu, pismenka vie aj napisat, tlacenym pismom.Bez problemov vie napocitat do 15, rychlo sa uci aj basnicky.Uz od malicky bol vo vyvoji rychlejsi ako jeho rovesnici, chodit zacal uz ako 9 mesacny, sice rozpravat zacal trochu neskor ako 1 a pol rocny ale ako sa mu rozviazal jazycek tak teraz ho uz nevieme zastavit :-)myslite si , ze ide o nadane dieta?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Podľa vášho popisu ide veľmi pravdepodobne o rozumovo nadané dieťa (lebo nadania sú rôzne). Prajem vám, aby ste si to vychutnávali a tešili sa z toho.