Dobrý deň,
prosim o radu pani doktorka, ako čo najlepšie zvládnuť správanie 6 ročnej dcéry. Dostala sa do silneho obdobia vzdoru a presadzovania sa. Doteraz sme vsetky podobne a tazke obdobia zvladli bez vacsich problemov. Som matka, ktora vysveluje a vysvetluje, preco je dolezite, aby si plnila svoje povinnosti, ako je umyvanie zubov, obliekanie sa a upratovanie izbicky.doteraz to fungovalo bez vacsich problemov, len to moje vysvetlovanie akosi prestalo zaberat. Ked ma nieco urobit, musim jej to povedat minimalne 10-15 krat a aj tak to neurobi a odvovodni to pardon, zabudla som. Popritom jej to poviem a vysvetlim, preco sa ma napriklad obliect do pyzama a ist sa umyt (pretoze je vela hodin a musi ist spat, aby rano nebola unavena a vladala sa cely den hrat). Nikdy som na nu nekricala, ani ju netrestala ( v pripade, ze si napriklad neodlozila hracky a potom po nich postupala) - hracky som zobrala a odlozila s tym, ze pokial si hracky neda na svoje miesto a bude ich takto nicit, nebude sa s nimi hrat. Volakedy to zaberalo, teraz mykne plecami, povie, ze jej to jedno a zabuchne dvere do izby. A ja uz neviem co s nou. Podobnym sposobom reaguje na skoro vsetko, urazlivo a obcas aj placlivo. Stazuje sa, ze ma hrozny zivot plny samych povinnosti. Ako jej vysvetlit, ze sice ma povinnosti, ale ked si ich splni ma dostatok casu na to, aby sa mohla hrat. Uz fakt neviem co s nou. prosim poradte. Dakujem

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Niekedy stačí, ak sa zmení len spôsob, akým dieťa vedieme k drobným každodenným povinnostiam - ak z toho urobíme zábavu, srandu, vnesieme tam aj niečo iné ako len nudnú požiadavku.
A vysvetľovanie stále dokola môže byť tiež pekne otravné. Skúste si predstaviť seba v jej koži a skúste si predstaviť všetky tie príkazy, vysvetľovania, nabádanie atď., ktoré jej denne posielate. Čo v jej koži by vás podporilo k spolupráci?
Predstavte si tiež jeden obyčajný deň očami vašej dcéry - čo jej chýba, čo chce dať svojím "zabudla som" najavo? Možno si ju všímate hlavne vtedy, keď má niečo urobiť, keď má nejakú povinnosť a zvyšok dňa vám akosi uniká kontakt s ňou... Máte na seba čas? rozprávate sa spolu, robíte každý deň spolu nejaké drobné veci, ktoré tešia vás obe?...