Dobrý deň!
Poprosila by som Vás o váš názor, ide o to, že máme mamu ktorá asi trpí nejakou "poruchou" kradne peniaze kde sa dá, a to aj nám svojím deťom. So sestrami sa často o nej bavíme, aj keď sa snažíme kontrolovať, niekedy to proste nejde a naše deti najmä tie staršie 8 a 10 r.čo to zachytia. Otázka znie, ako vysvetliť deťom situáciu? Čo to vlastne s babkou je? Asi je zbytočné tváriť sa že babka je úplne fajn ale je vhodné ich upozorniť aby si dávali pozor na peniaze a zlato keď budú s ňou? V poslednej dobe sa s nami prestala mama stýkať, hoci sme jej vyčítali to čo porobila, snažíme sa ju pochopiť ale určit jej nekrivdíme. Aj to neviem ako vysvetliť deťom, že si babka nespomenie na ich narodeniny, teda si spomenúť nechce? Ako chápu deti to, že sú stále posielané do deckej aby sa išli hrať a nepočúvali?
Za každú radu vopred srdečná vďaka

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deťom stačí jednoducho povedať základné informácie: že babka niekedy robí veci, ktoré by sa nemali robiť, že berie veci, ktoré jej nepatria atď. A je fajn im vysvetliť, prečo to robí: že má nejakú poruchu napríklad.
Ak si babka nespomenie na narodeniny, deťom len povedzte, že neviete, prečo zabudla a prípadne ich odkážte na ňu, aby jej zavolali alebo pri najbližšom stretnutí sa jej spýtali, či zabudla. Môžu jej tiež povedať, ako sa cítili, keď im negratulovala. Nemali by ju ale za to obviňovať alebo na ňu útočiť. Predsalen je to babkina dobrá vôľa, či bude gratulovať a dávať darčeky alebo nie a ak to nerobí, máme právo povedať, že nám je to ľúto, že si na náš sviatok nespomenula.
Ak deti posielate do svojej izby aby vás nepočúvali, mali by to rešpektovať. Avšak čas, ktorý venujete "tajným" rozhovorom, by nemal byť taký dlhý, že sa s deťmi "ani poriadne nevidíte", lebo sú stále v izbe. Teda čo sa dá prebrať inokedy, preberte inokedy, keď deti spia alebo sú vonku.