20. mesiac života dieťaťa
V 20. mesiaci sa už dieťatko blíži k hranici dvoch rokov. Dokáže si dvihnúť hračku zo zeme bez toho, aby spadlo. S ľahkosťou akú by ste neočakávali dokáže cúvať a tiež už chodí po schodoch – ešte stále tak, že jednu nohu prisúva k druhej – a niekedy už aj bez držania sa zábradlia.
Dokáže sa v chôdzi celkom rýchlo zastaviť, otočiť sa a tiež v niektorých prípadoch zvládne aj kopnúť do lopty. Najviac sa zabáva na spoločných hrách spolu s vami.
V tomto veku sa vaše batoľa každodenne učí nové slová akoby zázrakom, aj keď to, ktoré používa najviac, je pravdepodobne „nie“!
Vývin reči medzi 2. a 3. rokom alebo „MAMI JA SA-SA-SÁM“
Chôdza dieťaťa v 20. mesiaci života
Nezabúdajme, že to čo píšeme je orientačné. Každé dieťa sa vyvíja svojim individuálnym tempom. Niektoré ešte v tomto veku nerozprávajú iným sa pusa akoby nechcela zavrieť. Niektoré prejdú len s pomocou pár krokov iné sú nezadržateľnou osôbkou, ktorá dokáže prebehnúť cez byt ako uragán.
Teraz, keď sa vaše malé dieťa môže samostatne pohybovať po svojich nohách, pravdepodobne bude radšej chodiť samé a bude odmietať kočiar, aj keď možno vaše ruky nie.
Keďže ešte jeho priestorové videnie a orientácia nie sú ešte dostatočne vyvinuté môžeme očakávať pády, modriny a oškreté ranky, keď sa mu nepodarí pohybovať sa bez narazenia okolo objektov alebo sa nedokáže zastaviť, keď beží v plnom nasadení.
Pre batoľa sa stávajú fascinujúcim objektom schody, opakovane na ne chce liezť hore a dole a dookola hore a dole! Nikdy to nie je len jeden raz. V tomto veku býva vaše dieťa schopné vystupovať po schodoch držiac sa zábradlia alebo vašej ruky.
Ešte nemusí byť schopný zvládnuť schody úplne samostatne, ale je viac ako pravdepodobné, že to zvládne s pomocou a tiež si môže pomôcť aj tým, že lezie po kolenách a rukách – vie sa vynájsť.
Zostup zo schodov môže byť pre Vaše batoľa nebezpečnejší ako výstup – preto nedovoľte, aby sa vaše dieťa hralo na schodoch a vždy ho sprevádzajte, keď ide hore alebo dolu.
Vaše batoľa môže byť teda schopné chodiť bez vašej pomoci a bez toho, aby ste ho museli držať za ruku, aby udržalo rovnováhu.
Avšak pretože sa jeho hrubá motorika neustále vyvíja má problémy so skákaním. To je jeho ďalšia méta – ďalší cieľ. Dieťa nie je ešte schopné sa odlepiť od zeme – takže skok vyzerá ako pokus o vyskočenie bez odtrhnutia nôh od zeme. To znamená, že pri tom bude potrebovať pomoc.
Váš batoľa sa často môže z ničoho nič rozbehnúť, ale problém nastáva vtedy keď chce zastaviť, keď už dosiahlo určitú rýchlosť.
Buďte pripravení ho vtedy zachytiť, alebo vyrovnať jeho zahúpanie sa aj na rovnom povrchu. Rovnako stačí ak otočí hlavu bokom, keď na neho zavoláte a svet pred ním zmizne – ak otočí hlavu – nie je schopné vidieť čo sa tam nachádza a súčasne ešte nie je schopné zmeniť smer plynule.
Svojou nezávislosťou na vás pri chôdzi dieťa objavuje nový svet dobrodružstiev a ďalšie mu poskytujú mláky – dieťa cez ne uteká, hopká a snaží sa, aby voda vystrekla čo najďalej a najvyššie – samozrejme ak je vo vode nejaká prekážka môže spadnúť a namočiť sa. Nepríjemný pocit a prekvapenie môže spôsobiť záchvat plaču aj keď si neublížilo.
Ďalšou schopnosťou batoľaťa, ktorú si osvojuje, je umenie kopať do lopty – často sa netrafí, ale keď sa to podarí je to príležitosť pre veľký potlesk a aplauz.
Je však schopný gúľať loptu smerom k rodičovi alebo sa pokúša ju hodiť tým smerom. Pri kopaní je tiež dôležité dávať pozor, pretože dieťa môže pri pokuse loptu kopnúť na ňu stúpiť a tak sa šmyknúť a padnúť.
Výchova sebavýchovou: DIEŤA NIE JE ZLÉ
Dieťa si uvedomuje svoju individualitu
Vaše dieťa často chce robiť veci po svojom a ísť svojou vlastnou cestou, preto sa snažte byť trpezliví, aj keď môžete zistiť, že toto správanie vášho dieťaťa je náročné.
Zhlboka sa v takýchto situáciách nadýchnite a zostaňte pokojní tvárou v tvár vášmu dieťaťu – nezabúdajte, že ono sa učí a odpozorováva vaše správanie.
Už sme spomínali, že medzi najobľúbenejšie slovo Vášho batoľaťa môže patriť slovo „nie“.
Ak je to tak verte tomu, že je to dobré znamenie. Znamená to, že sa cíti dostatočne bezpečne, aby chcel riadiť veci podľa seba. Preto trvá na tom, aby to bolo a šlo podľa neho. Jeho odhodlanie hovoriť neustále nie Vám môže uľahčiť život a „boj“ s Vaším dieťaťom.
Je potrebné, aby ste si uvedomili, že o niektoré veci nie je potrebné bojovať – malé veci, ako napr., ktorý džem sa dá na chlieb alebo ktoré tričko si ráno oblečie.
Uistite sa však, že pochopí a buďte neoblomní pri určitých veciach - napr. správaní, ktoré ovplyvňuje jeho bezpečnosť a dajte najavo, že tam nie je priestor pre vyjednávanie.
Jednoznačne stanovte pravidlá, ktoré sa budú dodržiavať – napr. pri prechádzaní cez cestu bude v kočiari, alebo sa Vás bude držať za ruku – nikdy to nebude inak.
Tým, že hovorí „nie“ neznamená to, že naozaj vždy nechce čo mu ponúkate, niekedy skôr testuje, ako ďaleko môže ísť. Či sú Vaše zákazy a príkazy mienené vážne.
Ak si nestanovíte, ktoré kompromisy ste ochotní urobiť tak táto etapa vývinu dieťaťa sa môže zvrtnúť do neustále vojny a súbojov, v ktorých nikto nevyhráva – pretože dieťa si neuvedomuje dôsledky svojho správania a jeho hnev a zlosť rýchlo zmiznú na rozdiel od jeho rodiča.
Táto neustávajúca bitka môže byť vyčerpávajúca, a môže vyústiť do častejších záchvatov zlosti. Preto je potrebné brať jeho vzdor ako pozitívnu stránku vývinu osobnosti dieťaťa.
Ako sa správne a pútavo rozprávať s bábätkom?
Stravovanie dieťaťa vo veku 20 mesiacov
Zmena nastáva aj v jedení a stravovacích návykov dieťaťa. Len máloktoré dieťa je ešte v tomto období kojené.
Jedáva tri základné jedlá denne. V medzičase je malé občerstvenie skvelým spôsobom ako zaujať a spomaliť vaše dieťa. Medzi hlavnými jedlami zvládne 2 – 3 malé jedlá, aby doplnilo svoju energiu.
Dojčenské recepty: TIP na jedálniček pre najmenších na celý 1 deň
Je potrebné pamätať na to, že jedlo by nemalo byť bohaté na cukry, žiadne sladkosti ani osladené nápoje, sirupy apod. Musíme pamätať na to, že sa budujú stravovacie návyky dieťaťa, ale aj zuby. Samozrejme sladkosti nesmú byť tabu – lebo zakázané ovocie najviac chutí – ale mali by byť konzumované na záver jedla, alebo ako súčasť „liečenia“, ako prostriedok zabudnutia na škaredý pád apod.
Výchova sebavýchovou: DOVOLIŤ AJ ZAKÁZAŤ
Spánok dieťaťa vo veku 20 mesiacov
Čo sa týka spánku – deti potrebujú už len jeden počas dňa – niektoré si však rady zdriemnu aj 2x. Je však dôležité dodržiavať pravidelnosť a rutinu.
Popoludňajší spánok – po obede je dobrou príležitosťou na oddych. Rovnako je potrebuje dodržiavať rutina aj pri večernom spánku, aby sa telo a myseľ dieťaťa pripravilo na oddych – tým môže byť spoločné ľahnutie si, prečítanie si rozprávky, pomaznanie sa, príp. dať mu do postieľky macíka apod.
SPÁNOK u detí nepodceňujte!
Ak pribudne dieťaťu súrodenec
Približne v tomto času sa stáva, že si rodičia plánujú druhé dieťa – príp. je matka opäť tehotná. Je potrebné na túto udalosť dieťa postupne pripravovať.
Potrebuje to vedieť približne v tom čase, ako to rodičia oznamujú rodine a príbuzným, aby sa to nedozvedelo od druhých. O ďalšom dieťati sa rozprávame s batoľaťom postupne, aby si zvyklo na tú myšlienku.
Dieťa v tomto veku skutočne nerozumie, o čo ide, ale vypočuje si to a pripravuje sa. Môže to byť formou príbehov a rozprávok. Zároveň je treba si aj uvedomiť, že vaše batoľa je stále vo veku, kedy potrebuje maximum pozornosti sústredenej na seba a tak treba aj činnosti prispôsobiť tomuto.
Ak bude nové bábo bývať v izbičke Vášho dieťaťa je potrebné pridávať veci do izby postupne ešte pred narodením bábätka, aby nenastalo príliš veľa zmien v živote batoľaťa, čo môže vyústiť do zbytočného stresu a stresovej reakcie dieťaťa.
Prešľapy vo výchove: (NE)bezpečná domácnosť
Obľúbené činnosti v 20. mesiaci
Dieťatko bude mať radosť s pomáhania rodičom pri domácich prácach – rado sa zúčastní utierania prachu, zametania apod. Rado asistuje pri varení.
Ak umožníte dieťaťu, aby Vám pomáhalo musíte mať viac trpezlivosti, ale môžete si užiť spoločne strávený čas – rovnako môžete nájsť činnosti, ktoré budú pre dieťa bezpečné a môže ich vykonávať nezáležiac na čase. Napr. s detským mopom môže umývať kúpeľňu, kde je dlažba a teda nehrozí vytopenie parkiet apod.
Tiež pretrváva u neho záľuba v pesničkách, riekankách, ktoré si „spieva“ spolu s nahrávkou alebo s rodičmi. Obľubuje, keď mu rodičia stavajú vežu z kociek a on ju môže váľať – a stále dookola. Obľúbenými si pastelky, prstové farby, plastelína. A tiež vyhrávajú detské ihriská, kde sa môže točiť, hojdať a hrať v piesku. Piesok a voda sú jeho živlom.
Môže prejavovať nechuť k oblečeniu, ktoré mu vyberie rodič a chce sa obliecť samé. Rado tancuje a pohybuje sa na hudbu. Začína byť ako malý opakovací papagáj – často opakuje slová, ktoré počuje vo svojom okolí.
Znaková reč batoliat: rozumiete svojmu dieťaťu?
Batoľa vo veku 20 mesiacov je schopné:
- vyzliecť si oblečenie s pomocou rodiča;
- bežať bez pomoci;
- chodiť po schodoch – smerom hore;
- vychutnávať si hru na akoby – kúpanie bábiky, jej kŕmenie;
- dokáže používať lyžicu alebo vidličku, ale ešte stále sa samostatne nenaje – často sa nevie trafiť ešte do úst úplne;
Batoľa vo veku 20 mesiacov je pravdepodobne schopné:
- hľadať stratené a skryté predmety
- spávať menej počas dňa
- pokúsiť sa skákať znožmo
- postaviť vežu zo štyroch kociek
- spájať 2 – 3 slová
- pomenovať jeden obrázok
- pomenovať základné časti svojho tela
- kopnúť do lopty
- umyť a usušiť si ruky
- stáť na špičkách
- hovoriť zrozumiteľne asi 50% reči
- používať 50 a viac slov
Batoľa vo veku 20 mesiacov by mohlo byť schopné:
- pomenovať 4 obrázky
- postaviť vežu zo 4 kociek
- vyčistiť si zúbky
- hodiť loptu smerom k vám
- prejsť po čiare rovno