V príspevkoch SendyS to bolo pekne vyjadrené - naozaj encyklika Humanae Vitae nehovorí že sa „Zakazuje sa akýkoľvek zásah , ktorý má zabrániť počatiu a to v akomkoľvek okamihu“ - to by znamenalo, že encyklika, Cirkev a pod. núti ľudí k maximálnemu možném plodeniu, alebo aspoň k tomu, aby manželia vedome chceli počať deieťa pri každom akte. To nie je pravda. Encyklika hovorí jednoducho len to, že manželský akt ako taký nesmie byť úmyselne zneplodnený a že má vyjadrovať jednotu manželov na duchovnej úrovni. To je, myslím, logické: manželstvom sme sľúbili vzájomnú lásku a otvorenosť pre rodinu. A tento sľub potvrdzujeme jeho spečatením - tým znakom zmluvy je manželský akt. Nerobíme nič zlé, ak sa sa preň rozhodneme v neplodnom období - veď ničím nezasahujeme do jeho prirodzeného priebehu a následkov. Ale je zlé a neprirodzené, ak manželský akt priamo zneplodníme vlastným zásahom – či už HA, kondómom, preruš. stykom a pod. Manželia však majú právo rozhodnúť sa, či styk chcú mať alebo nie – a berieme na seba aj všetku zodpovednosť. Predsa máme právo sa rozhodnúť pre zdržanlivsoť aj pre iné dobré dôvody, napr. keď je u nás návšteva a dom plný ľudí a pod. Prečo by mal byť zlý dôvod zodpovednosť za veľkosť rodiny? A keď ešte hovoríme o tej spoľahlivosti – vyššie som uviedla link, kde sa dá dohľadať, že čísla nie sú vymyslené. Ho hoci je to len PI len 0,04 – a všetky atikoncepčné metódy majú tento iindex vyšší (HA rovnaký, závisí od druhu) – predsa nejaká tá možnosť počatia tu je. Určite je však neporovnateľne yššia pre preruš. styku či kondómoch. Vtedy kto prevezme zodpovednosť za počaté dieťa? Väčšina interrupcií sa robí kvôli zlyhaniu antikoncepcie. Ak sa manželia rozhodnú pre PPR, nezbavujú sa zodpovednosti. Nikdy nepoviem manželovi – to vieš, my za to nemôžeme.... Ale počula som vyjadrenie ženy, ktorá povedala – nuž, bohyňa Cilest za to môže... ja nie. A čo potom ten muž ženy, ktorá užíva HA – ako má on prejaviť zodpovednosť...?
Metódy PPR sa výstižne prirovnávajú k hodinkám: hodiny nespôsobujú, že je teraz pod dvanástej, ony ma o tom len informujú. Pomocou metódy PPR, napr. pomocou STM, len zisťujeme našu aktuálnu párovú plodnosť. To je všetko. Potom je už na nás, či sa rozhodneme styk mať alebo nemať. Ak sa rozhodnem pre styk v nepodnom období, ja som ho neplodným nijako nespôsobila, ani ôj manžel. Ale ak sa rozdhodneme pre styk v období plodnom, nemám právo zneplodňovať tento styk nejakým vlastným zásahom. Potom nám z toho vyplýva jedna pravda: antikoncepcia a každé antikoncepčné správanie sa nebolo vymyslené predovšetkým preto, aby ľudia zabránili neželanému počatiu – tento prostriedok tu bol dávno - zdržanlivsoť. Antikoncepcia tu je v prvom rade preto, aby ušetrila ľudí nepríjemnej zdržanlivosti. A Cirkev nikdy nenútila ľudí k maximálnej plodnosti – vyzýva k zodpovednosti za plodenie aj výchovu. Takže my sa vôbec nemusíme tváriť „akože chceme dieťa“ - veď poznáme zákonitosti, kedy styk k počatiu viesť môže a kedy nie. Len sa čestne podľa toho rozhodujeme. Ktosi tu písal, že keby sa aj Boh zjavil a povedal by, že antikoncepcia nie je hriech, tak mu neuveríme, lebo to len Cirkev zaviedla... Nuž, kto si hovorí katolík, vie, že Boh sa zjavil. v Synovi, v Písme, v Tradícii – a nechal nám Ducha Sv. aby viedol Cirkev. Cirkev si učenie o zodpovednom rodičovstve nevymyslela. V Biblii sú etické princípy, ktoré tento prirodzený zákon potvrdzujú. Celá Biblia je napr. charakteristická zmluvnou teológiou – teda že každá zmluva má svoj znak, svoje spečatenie, potvrdenie. Manželská zmluva má svoju pečať v manželskom akte. Ten má byť vyjadrením absolútneho sebadarovania. A keďže manželstvo je prirodzene pre rodinu – má byť aj tento znak charakteristický tým, že úmyselne nie je zneplodnený. Ján Pavol II. sa veľa týmto témam venoval, poznal problémy rodín i manželov. Kto má záujem, je veľa literatúry... Povedal, že manželstvo je predovšetkým ustanovizňou lásky a nie iba plodnosti. Že nemožno manželom predpisovať, aby v každom akte chceli pozitívne splodiť dieťa... Ale pripomína, že je čestné potom zvoliť zdržanlivosť, a nie antkoncepciu. Naozaj sa nedá vysvetliť celá teológia v jednom príspevku, už teraz je toho až až. Ale je isté, že kto si chce hovorť katolík, mal by poznať, čo Cirkev učí a prečo to učí.Ona len bráni pravdu o manželstve. Mnohí sa o tom presvedčili. Prepáčte, že je tento príspevok taký dlhý, aj tak to nie je ani desatina z toho, čo sa dá napísať k téme. Nikoho neodsudzujem ako človeka. rešpektujem každého názor, ale to neznamená, že nemôžem napísať svoj. A to, že Cirkev hovorí, čo jedobré a čo je zlé, neznamená, že odsudzuje ľudí. Každý môže prísť – ale nech sa nik nehnevá, ak si napr. nejaký človek myslí, že kradnúť je dobré, lebo on to neppvažuje za zlé, tak tolerancia neznamená, že mu poviem- ja ťa rešpektujem, tak kradni ďalej, pokiaľ neškradneš z môjho, nič sa nedeje. Nemám možnosť druhému zmeniť názor, ale môžem upozorniť na to, čo je zlé. Až teraz som si všimla, že v poslednom príspevku je prosba už o tomto nepísať, tak sa ospravedlňujem, že už to nevymanžem. Nik to nemusí čítať, viac prispievať k téme morálky nebudem. Ak sa niekto chce naučiť STM metódu, ako neotehotnieť – môže tak urobiť abolvovaním kurzu, naučením sa metódy z knihy a pod. V diskusii sa nedá naučiť to, čo sa učia ľudia na viachodinovom kurze.